kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
کارشناس مسائل بین‌الملل: بر اساس توافق 25 ساله

مبادلات ایران و چین در یک بانک مشترک مدیریت می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: درتوافق ایران و چین پیش‌‌بینی شده است یک بانک ایرانی و چینی تأسیس شود که این بانک فقط تجارت دو کشور را مدیریت خواهد کرد.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، فؤاد ایزدی با‌ اشاره به سند راهبردی ایران و چین گفت: پس از طرح این سند در فضای سیاسی افراد دیگری که دغدغه دارند تلاش می‌کنند از این قرارداد برای تبیین و تأیید حرف‌های سابق خودشان استفاده کنند و در این نمونه شاهد هستیم برخی قصد دارند موضوع FATF را به قرارداد 25 ساله ایران و چین پیوند بزنند، البته این موضوع در همه مسائل وجود دارد و صرفاً برای یک طیف خاص هم نیست.
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: ارتباط تفاهم‌نامه و قرارداد با FATF به آن اندازه‌ای که برخی آن را بزرگ می‌کنند و گره می‌زنند نیست.
ایزدی با بیان «سند راهبردی ایران و چین نیاز کشورمان به FATF را کمتر می‌کند» اضافه کرد: در سند و خارج از سند پیش‌‌بینی شده است یک بانک ایرانی و چینی تأسیس شود که این بانک فقط تجارت ایران و چین را مدیریت خواهد کرد. این بانک فقط از ارزهای دو کشور استفاده می‌کند و با دلار نیز کاری ندارد.
این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه تفاهم‌نامه ایران و چین نیازهای مالی و بانکی کشور را برطرف خواهد کرد، گفت: شبکه بانکی موجود در جهان تحت نفوذ آمریکا است و طبیعتاًً این تفاهم‌نامه محدودیت‌های بانکی و نظام مالی بین‌الملل را برای ایران کاهش خواهد داد.
ایزدی همچنین تفاهم‌نامه میان کشورمان با چین را برای این کشور شرق آسیایی نیز مفید دانست و عنوان کرد: کشور چین مدتی است که ارز یوان دیجیتال را طراحی و راه‌اندازی کرده است که این ارز دیگر ذیل بانک‌های جهانی تعریف نمی‌شود. ایران می‌تواند در گسترده شدن استفاده از یوان دیجیتال به چین کمک کند.