kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۳
در آستانه استیضاح وزیر علوم

دولت اعتدال برای نمایندگان مردم خط و نشان کشید!

در حالی که چند روزی بیشتر به استیضاح وزیر علوم نمانده است، مقامات دولت با خط و نشان کشیدن برای نمایندگان مردم اعلام کردند حتی اگر استیضاح نیز رای بیاورد، جانشین فرجی دانا همان رویه جنجالی سابق را ادامه خواهد داد.

سرویس سیاسی-
در حالی که چند روزی بیشتر به استیضاح وزیر علوم نمانده است، مقامات دولت با خط و نشان کشیدن برای نمایندگان مردم اعلام کردند حتی اگر استیضاح نیز رای بیاورد، جانشین فرجی دانا همان رویه جنجالی سابق را ادامه خواهد داد.
چهارشنبه این هفته قرار است رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی مجلس، از روند یک ساله فعالیت‌های خود در برابر نمایندگان ملت دفاع کند و توضیح دهد توقف رشد علمی کشور در دوران مدیریت وی به چه دلیل بوده است.
مستندات و مدارک نمایندگان استیضاح‌کننده، توقف رشد علمی و نفوذ برخی عناصر فتنه‌گر  را اثبات می‌کند. اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندرو در قالب کارشناسان و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از دلایل استیضاح وزیر علوم است.
همچنین منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارت‌خانه و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌‌ها دیگر دلیلی است که نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم عنوان کرده اند.
عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌‌ها علی‌رغم تاکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور نیز یکی دیگر از دلایل استیضاح است.
البته دولتی‌‌ها نیز در این میان بیکار ننشسته‌اند و ماجرای جنجالی سه هزار بورسیه غیرقانونی را مطرح کرده اند. ماجرایی که خود دلیلی شده است بر پافشاری نمایندگان بر استیضاح. آنان می‌پرسند اگر بورسیه ‌ها غیرقانونی بوده، چرا تا کنون صحبتی از آن نبود و حالا که قرار است وزیر استیضاح شود مطرح شده است؟!
در همین زمینه، حسن مسلمی نائینی مدیرکل بورس دولت دهم طی نامه‌ای به رسانه‌های کشور درباره بورسیه‌های تحصیلی توضیحاتی ارایه داد. ماجرای استیضاح وزیر علوم از حدود دو ماه پیش کلید خورد. در آن مقطع با برخی پادرمیانی‌ها، یک ماه به فرجی دانا فرصت داده شد تا برخی رویه‌های غلط در وزارت تحت امرش را جبران کند. این مهلت یک ماهه 16 مرداد به پایان رسید. نمایندگان با فرجی دانا جلسه‌ای برگزار کردند که از آن دود سفید برنخاست. آنان معتقد بودند وزیر به تعهدات خود عمل نکرده و صرفا درصدد اتلاف وقت بوده است و بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، اولین استیضاح در دولت یازدهم عملا کلید خورد.
از دفاع تا تهدید...
مقامات دولتی که تا پیش از این صرفا به دفاع از عملکرد فرجی دانا می‌پرداختند و به موازات این دفاع مدعی بودند استیضاح وزیر علوم سیاسی است، حالا وارد فاز تهدید شده‌اند و با لحنی خاص می‌گویند نتیجه استیضاح هر چه باشد فرقی ندارد چرا که حتی اگر فرجی دانا هم با رای منفی مجلس مواجه شود، جانشین وی همان راه و روشی را در پیش خواهد گرفت که با اعتراض نمایندگان مواجه است. براین اساس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده است بدون در نظر گرفتن حق نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم نوشت: فرجی دانا واقعا هم شأن وزیر علوم در نظام جمهوری اسلامی است که تاکنون توانسته برنامه‌های دولت را با موفقیت در این حوزه پیش ببرد و قطعا رئیس جمهور و دولت هم مصمم‌اند که این برنامه ‌ها همچنان پیش برود.
همچنین مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روز گذشته یک بار دیگر نمایندگان را به سیاسی کاری متهم کرده و این استیضاح را تاریخی خواند و تاکید کرد دولت تمام قد از فرجی دانا حمایت خواهد کرد. وی که در جمع دانشجویان اصلاح طلب تهران سخن می‌گفت، در رابطه با گزینه‌های احتمالی وزارت علوم در صورت رای‌آوری استیضاح، بیان داشت: با فرض آن که استیضاح رای بیاورد، گزینه بعدی قطعا کسی خواهد بود که تغییری در خط مشی وزارت علوم ایجاد نخواهد کرد.
این اظهارنظر عجیب از سوی انصاری در حالی مطرح می‌شود که بر اساس اصل مصرح قانون اساسی یکی از وظایف مجلس نظارت بر کار وزرای دولت است و اعلام اصرار دولت به ادامه برخی رویه‌های غلط از سوی وزیر علوم، آن هم از سوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دولتی که قانون گرایی را سرلوحه کار خود می‌داند، جای تامل دارد.  همچنین محمدرضا خباز معاون تقنینی انصاری نیز با رویکردی  تهدید آمیز گفت: در روز استیضاح پرده ‌ها می‌افتد و مسائلی برملا می‌شود تا همه مسائل برای ملت و نمایندگان روشن شود!
نمایندگان تسلیم جوسازی‌‌ها نمی‌شوند
اما نمایندگان مجلس با بی‌اساس خواندن سیاسی کردن استیضاح، فراخواندن فرجی دانا به مجلس را در راستای انجام وظایف نمایندگی دانسته و تاکید کردند استیضاح جناحی و سیاسی نیست.
در همین رابطه،  قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به طی شدن روند منطقی و قانونی استیضاح وزیر علوم، گفت: خواسته‌های استیضاح‌کنندگان مشخص است، در واقع استیضاح یک خواسته عمومی در مجلس است.
جعفری اعطای فرصت یک ماهه به وزیر علوم را نشان‌دهنده برخورد منطقی نمایندگان با موضوع استیضاح وزیر علوم برشمرد و گفت: نمایندگان قطعا تسلیم جوسازی رسانه‌‌ها نمی‌شوند.
علی اصغر زارعی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با تسنیم، دغدغه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم را عملکرد وی عنوان کرد و گفت: استیضاح آقای فرجی‌دانا اگر سیاسی بود، از روز اول به وی رای اعتماد نمی‌دادیم.
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: معمولا وزیر در جلسات می‌پذیرفت که برخی اقداماتی که نمایندگان اشکال داشتند، مرتفع کند. اما در عمل هیچ اقدام عملی غیر از چند مورد جزیی مشاهده نکردیم.
زارعی درباره جو مجلس نسبت به استیضاح وزیر علوم گفت: دوستان عملکرد وزارت علوم در حوزه خودشان را زیر نظر می‌گیرند و با محیط‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی ارتباط دارند، بر همین اساس فکر می‌کنیم اکثر دوستان از عملکرد وزیر علوم ناراضی هستند.
فرجی‌دانا برای عدم رفع نگرانی‌‌ها عمد و قصد داشت
همچنین سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و یکی از امضاکنندگان نامه استیضاح فرجی دانا در گفت‌وگو با فارس، گفت: استیضاح وزیر علوم، هیچ ارتباطی با بحث‌‌ها و بازی‌های سیاسی ندارد و این موضوع به خاطر عملکرد فرجی‌دانا است.
حسینی تاکید کرد: عدم اقدام فرجی‌دانا برای رفع دغدغه‌های نمایندگان مجلس مشخص کرد که در این رفتار عمد و قصدی وجود دارد و نمایندگان مجلس به خاطر اینکه وظیفه دارند از اصول و مبانی جمهوری اسلامی دفاع کنند و خطوط قرمز نظام را حفظ کنند بر اساس این احساس وظیفه، استیضاح وزیر علوم را مطرح کردند.
وی اظهار داشت: به استیضاح وزیر علوم نگاهی کاملا فنی، اجرایی و کارآمد دارم و نگاه سیاسی به این موضوع را قبول ندارم.
چهارشنبه زمان قطعی جلسه استیضاح
در نهایت اینکه با وجود فضاسازی‌ها، جلسه استیضاح وزیر علوم در راستای ایفای نقش نظارت قوه مقننه بر قوه مجریه روز چهارشنبه در صحن علنی برگزار خواهد شد. در همین زمینه، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمان قطعی جلسه استیضاح وزیر علوم در روز چهارشنبه، درباره حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در این جلسه گفت: تا به حال چیزی در این مورد به مجلس اعلام نشده است.