kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روایت مدعیان اصلاحات از «تراژدی صف» در دولت روحانی



سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اقتصادی خود با عنوان «پدیده صف‌های خرید مرغ در آستانه نوروز» نوشت: «تصاویری از تشکیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ تنظیم بازاری در شرایط همه‌گیری کرونا در خبرگزاری‌ها منتشر شده و گفته می‌شود که خرده‌فروشان نیز قیمت‌های تصویب‌شده را رعایت نمی‌کنند... مشاهدات میدانی در سطح شهر تهران حاکی از آن است که همچنان تنش در بازار مرغ وجود دارد و به نظر می‌رسد وعده مسئولان مربوطه مبنی بر تأمین بازار شب عید و کاهش قیمت‌ها هنوز عملیاتی نشده است. از طرفی نابسامانی‌ها در تأمین و توزیع کالاهای اساسی به گردن مردم‌انداخته می‌شود و وزارت صنعت از مردم می‌خواهد که روغن را در خانه احتکار نکنند؛ اما باید توجه داشت که اگر روغن در ماه‌های قبل به‌موقع تأمین می‌شد مردم برای اینکه خیالشان راحت باشد اقدام به خرید بیشتر از نیاز این محصول نمی‌کردند. از طرفی نظارت کافی نیز بر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالاهای اساسی وجود ندارد به‌طوری‌که برخی تولیدکنندگان علاوه‌بر توزیع قطره‌چکانی این کالاها، فروش آنها را منوط به خرید کالاهای دیگر کردند.»
گفتنی است افتضاح مدیریتی بازار کالاهای اساسی تمامی ندارد، یک روز کمبود و صف برای خرید روغن نباتی و روزی دیگر مردم برای خرید مرغ و تخم‌مرغ به قیمت مصوب صف می‌ایستند. این صف‌ها در شرایطی درست شده است که مردم به‌جای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مجبور به ایستادن در صف‌هایی می‌شوند که در آنها کرونا جولان می‌دهد.
این در حالی است که چندی پیش رئیس‌جمهور محترم به‌جای عذرخواهی بابت این فضاحت مدیریتی، طبق معمول به انکار اصل ماجرا پرداخته و مدعی شده بود که «درست است که زندگی مردم سخت شد درعین‌حال مردم صف نبستند و برای پیدا کردن کالای اساسی از این خیابان به آن خیابان نرفتند و هر جا می‌رفتند، کالا بود.»
اسحاق جهانگیری معاون اول وی نیز در سخنانی مشابه مدعی شد که «مردم برای تأمین کالاهای اساسی گرفتار مسائل پیچیده نشده‌اند.»
مدعیان اصلاحات از گرانی و تورم می‌گویند البته 3 ماه قبل انتخابات!
روزنامه ابتکار هم در گزارش تیتر 1 خود با عنوان «اقشار کم‌درآمد محروم از نوروز حداقلی» نوشت: در چند وقت اخیر بازار برخی از کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شده، به‌گونه‌ای که روغن کمیاب شد و اگر هم در بازار موجود باشد با شرط‌وشروطی به فروش می‌رسد. مرغ از سفره‌ها پر کشید و از سوی دیگر بازار گوشت قرمز و ماهی نیز به دلیل رشد قیمت افسارگسیخته بدون مشتری روزهای پایانی سال را سپری می‌کند. بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چند برابری داشته و این مسئله باعث شده ماهی در سبد مصرفی خانوار کالای لوکس محسوب شود چراکه درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه نمی‌تواند از پس چنین گرانی‌هایی برآید به همین دلیل امسال سنت دیرینه ایرانیان و شام مخصوص شب عید برای بسیاری از خانوارها حذف شده است. البته تنها ماهی از سفره‌ها حذف نشده و خرید گوشت هم چالش تازه‌ای برای کم‌درآمدها ایجاد کرده است چراکه برخی از فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در طی یک هفته گذشته نرخ برخی محصولات ازجمله گوشت قرمز را به شکل چراغ خاموش افزایش دادند. از سوی دیگر در ماه‌های اخیر قیمت کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ نیز در بازار با افزایش شدیدی مواجه شده است. شایان‌ذکر است این گرانی‌ها تنها نمونه‌ای از سوء مدیریت دولتی است که اصلاح‌طلبان طی 7 سال و 9 ماه گذشته، از آن حمایت می‌کردند با شعار ««تا 1400 با روحانی» می‌گفتند «ما دندانه‌های کلید روحانی» هستیم!
مهارت ویژه مدعیان اصلاحات در تحریف
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «باید توجه داشت با تداوم وضع فعلی درباره برجام، خطر ایجاد گسست‌های جدید در وضعیت مذاکرات وجود خواهد داشت و درنهایت شاید به انهدام کامل آن در دولت برآمده از انتخابات ۱۴۰۰ بینجامد. امروز وظیفه دولت روحانی حرکت سریع در مسیر بازگشت آمریکا به میز مذاکرات برجام است؛ دقیقاً مطابق خواست رهبری که «در برداشتن تحریم‌ها، یک ساعت تأخیر هم جایز نیست.» امروز احیای میز مذاکرات برجام با حضور آمریکا، احیای مجدد مسیر برداشتن تحریم‌هاست که آخرین آرزوی آیت‌ا...‌هاشمی برای ملت ایران بود.»
این روزنامه زنجیره‌ای در مطلب مذکور حداقل 3 واقعیت بدیهی را تحریف کرده است. اولین تحریف این است که ادعا شده «وظیفه دولت روحانی حرکت سریع در مسیر بازگشت آمریکا به میز مذاکرات برجام است.»
این ادعا در حالی است که دولتمردان صراحتاً اعلام کرده‌اند که ابتدا باید آمریکا تمامی تحریم‌ها را لغو کرده و سپس به برجام بازگردد. در این میان، مسئله مذاکره با آمریکا اصلاً برای ایران موضوعیت ندارد.
دومین تحریف این است که ادعا شده «بازگشت آمریکا به میز مذاکرات برجام، دقیقاً مطابق خواست رهبری است»! سومین ادعا نیز این است که «احیای میز مذاکرات برجام با حضور آمریکا، احیای مجدد مسیر برداشتن تحریم‌هاست!»
این ادعاها در حالی است که رهبر معظم انقلاب- 19 دی 99- فرمودند: «جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌رو آن است. اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد.»
ایشان همچنین- 19 بهمن 99- فرمودند: «ایران هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این، سیاست قطعی و غیرقابل‌برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد».
عجز و کوفتگی مدعیان اصلاحات مقابل منطق روشن کیهان
روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگویی را با محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران منتشر کرد. وی گفته است: «مردم امروز ناراحتی‌ها و دق دلی خودشان را بر سر دولتی خالی می‌کنند که به‌هرحال پشتیبانش اصلاح‌طلبان بودند.»
در بخش دیگری از گفت‌وگو، خبرنگار می‌گوید: «الآن اصولگرایان و به‌ویژه بخش تندروشان یکی از بحث‌هایی که در مجادله با اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند این است که می‌گویند شما در تمام این سال‌ها از کافی نبودن اختیارات ریاست جمهوری گلایه کرده‌اید و این را مانع به ثمر رسیدن برنامه‌هایتان دانسته‌اید پس چرا برای در اختیار داشتن کرسی ریاست جمهوری اصرار دارید؟ این حرفی است که به‌صراحت در کیهان مطرح شده است.» و عطریانفر در پاسخ، اضطرار خود را این‌گونه به نمایش می‌گذارد؛ «این دقیقاً تزویری است که کیهان نشینان به کار می‌برند. اگرچه من نظریه بعضی دوستان اصلاح‌طلبی را که می‌گویند اختیارات ریاست جمهوری‌اندک است؛ قبول ندارم... در پاسخ این موضع برخی اصولگرایان که نماد رادیکالیستی‌شان کیهان است و می‌گویند اگر معتقدید اختیارات کم است پس برای چه می‌آیید؛ باید پرسید به شما چه ربطی دارد؟ کسانی که خودشان باید در چارچوب قواعد فعالیت کنند تا به قدرت برسند حق ندارند با چنین تزویری دیگران را از رقابت باز بدارند. درباره اختیارات رئیس‌جمهوری هم اگرچه کسانی آن را کم می‌دانند من کم نمی‌دانم.»
مدعیان اصلاحات - اعتدال از منطق روشن کیهان مستأصل و درمانده شده‌اند و به ستوه آمده‌اند؛ چرا زمان انتخابات نمی‌گفتند اختیار نداریم؟ طیفی که با وعده‌های دروغ و توخالی و دوقطبی‌‌سازی در انتخابات می‌گوید همه مشکلات را با مذاکره حل می‌کند اما پس از عیان شدن عقیم بودن رویکردش، برای فرار از پاسخگویی در قبال بی‌کفایتی‌اش، مدعی نداشتن اختیار می‌شود و همزمان برای انتخابات تدارک می‌کند و قابلمه می‌گذارد، دچار تناقض، بی‌صداقتی، بیگانگی با منافع ملی و خیانت آشکار است. این طیف کوفتگی خود مقابل این منطق را نتوانسته پنهان کند. عطریانفر نیز این‌گونه عجز و استیصال استدلالی و واماندگی خود را به منصه ظهور می‌رساند.
ارگان دولت: تورم بالا نتیجه سیاست‌های غلط دولت است
کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه دیروز در ارگان دولت نوشت: «از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، چند اتفاق و تصمیم مهم در اقتصاد ایران اتخاذ شد که آثار زیادی به همراه داشت. در اوایل سال ۱۳۹۷، تک‌نرخی شدن ارز اتفاق افتاد که اگر در این دوره انجام نمی‌شد، شاید شرایط بهتری را تجربه می‌کردیم. در سال گذشته نیز دو فرصت بزرگ را از دست دادیم که یکی کاهش نرخ سود بانکی و دیگری تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه بود. اگر در ابتدای سال ۱۳۹۸ مانع از کاهش نرخ بهره در بازار بین‌بانکی می‌شدیم که توانایی آن نیز وجود داشت، به‌طورقطع در سال جاری شرایط بهتری بخصوص در تورم داشتیم. در سال گذشته نرخ بهره در بازار بین‌بانکی تا حدود ۸ درصد کاهش یافت و در همین فاصله شبکه بانکی پول زیادی خلق کردند به‌طوری‌که یک درصد به ضریب تکاثری پول افزوده شد. البته بانک مرکزی به کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها به‌عنوان یکی از عوامل این اتفاق اشاره می‌کند که سخن درستی است، اما کاهش نرخ ذخیره قانونی که البته می‌توانست انجام نشود؛ تنها یکی از دلایل رشد نقدینگی و خلق پول است و مهم‌ترین علت آن کاهش نرخ بهره بود. بدین ترتیب هم پول بیشتری خلق شد و هم سرعت گردش پول افزایش یافت و باعث شد تا در سال جاری با نرخ تورم بالایی روبه‌رو شویم، درحالی‌که هیچ‌یک از پیش‌بینی‌ها چنین تورمی را انتظار نداشت.»
وی افزود: «درخصوص تحولات بازار سرمایه نیز، اتفاق مشابهی افتاد. اگر دراوایل سال جاری با ابزارهای کنترلی و نظارتی از رشد شدید شاخص جلوگیری می‌شد، امروز با روند نزولی و کاهش اعتماد سهامداران مواجه نبودیم و دولت می‌توانست از فرصت و ظرفیت‌های بزرگ بازار سرمایه استفاده کند. البته در هر دو بخش تلاش شد که این تصمیمات اصلاح و فرصت‌ها بازیابی شود، در حوزه بانکی سعی شد تا نرخ بهره تعدیل شود و در بازار سرمایه نیز سیاستگذاران تلاش کردند که روند بازار را به شرایط طبیعی خود بازگردانند، اما باید گفت، این اتفاقات تأثیر خود را دراقتصاد گذاشته است. با این حال همچون دوره‌های قبل، مداخلات دستوری دراقتصاد ادامه دارد و تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، برگشت ناپذیرند.»
وقت‌کشی سیاست‌گذار مسکن مانع خانه‌دار شدن مردم شد
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در گزارشی نوشت: «افزایش عرضه مسکن به بازار و تبدیل آن به کالایی مصرفی منجر به کاهش قیمت مسکن و در نتیجه امکان خانه‌دار شدن خانه‌اولی‌ها و متقاضیان مصرفی با میزان کمتر افزایش رقم وام خرید مسکن خواهد شد. هم‌اکنون و با ارقام فعلی قیمت مسکن، حتی در صورت رسیدن سقف وام خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان، این وام نمی‌تواند پوشش مناسبی از هزینه خرید آپارتمان را برای خانه‌اولی‌ها فراهم کند و در صورت افزایش سقف وام به بیشتر از این میزان، مبلغ قسط ماهانه از استطاعت خانوارها خارج خواهد شد. بنابراین لازم است با این تدبیر مالیاتی ابتدا قیمت مسکن تعدیل شده و سپس به تناسب قدرت مالی خانوارها، سقف وام مسکن به‌روزرسانی شود. این در حالی است که در سال ۹۷ که بازار مسکن به تازگی وارد فاز رونق شده بود با افزایش رقم وام به ۳۰۰ میلیون تومان، بسیاری از خانه‌اولی‌های جامانده از بازار که تاکنون موفق به خرید مسکن نشدند، می‌توانستند اقدام به خرید آپارتمان کنند. اما سیاست‌گذار مسکن در این زمینه وقت‌کشی کرد.»