kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
منابع خبری در عراق:

آیت‌الله سیستانی در دیدار پاپ، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد کرد

منابع خبری با تحلیل بیانیه دفتر مرجع عالی شیعیان عراق پس از دیدارش با پاپ، اعلام کردند که ایشان به عادی ‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی، پاسخ منفی داد.

رسانه‌های عراقی با تحلیل بیانیه دفتر آیت‌الله «سید علی سیستانی» پس از دیدار اخیرش با پاپ «فرانسیس»، اعلام کردند که بیانیه مذکور شامل هفت «نه» بزرگ بود: نه به تحریم، نه به خشونت، نه به ظلم، نه به فقر، نه به سرکوب آزادی‌های دینی، نه به نبود آزادی‌های اجتماعی و نه به
عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی.
همزمان با انتشار این اظهار نظرها و تحلیل‌های رسانه‌ای، «لواء الیاسری» استاندار نجف اشرف، نیز علیه شایعه موافقت آیت‌الله سیستانی با عادی ‌سازی روابط با اسرائیل، موضع گرفت و خاطرنشان کرد، موضع آیت‌الله سیستانی درخصوص عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، واضح بوده و صحبت کردن در مورد آغاز عادی ‌سازی روابط از نجف، «غیر مسئولانه» است.
به گزارش ایسنا، وی در ادامه افزود، آیت‌الله سیستانی مسیر را بر روی ترویج‌کنندگان عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بست و سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به نجف، نشان دهنده اهمیت داخلی و خارجی این شهر است. آیت‌الله «بشیر حسین النجفی»  از مراجع
تقلید نجف  اشرف نیز اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی در دیدار روز شنبه اش با پاپ، نشان داد که اجرای طرح عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، از کانال نجف اشرف میسر نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله النجفی تصریح کرد که مرجعیت، آخرین میخ را به تابوت طرح عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کوبید.پس از دیدار پاپ با مرجع شیعیان عراق، دفتر آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که طی این دیدار، درباره چالش‌های بزرگی که انسان عصر کنونی با آن مواجه است، صحبت شده است.
سفر پاپ به شمال عراق
پاپ فرانسیس اول دیروز ابتدا به «اربیل» مرکز منطقه خود مختار کردستان عراق، رفت و در آنجا با «نیچروان بارزانی» رئیس، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر، «قباد طالبانی» معاون وی، و «مسعود بارزانی» رئیس‌سابق حزب دموکرات کردستان عراق، دیدار و گفت وگو کرد.
پاپ فرانسیس دیروز سپس، به «موصل» مرکز استان نینوا رفت. او در جریان سفرش به موصل، در کلیسای «حوش البیعه» گفت: نشانه‌ها و آثار جنگ در شهر موصل، کاملا واضح است و جای تأسف دارد که سرزمین تمدن‌ها در معرض این هجمه تروریستی قرار گرفته است. وی گفت: کاهش فاجعه‌بار تعداد مسیحیان در شهر موصل، ناراحت‌کننده است. از خانواده‌های مسیحی می‌خواهم به موصل بازگردند و نقش حیاتی خود را ازسربگیرند. وی گفت: به خاطر تمام قربانیان جنگ دعا می‌کنیم. برادری، قوی‌تر از کشتار و صلح قوی‌تر از جنگ است. باید به خاطر تمام قربانیان، با هم دعا کنیم و به نیایش بپردازیم، تا بتوانیم در صلح و دوستی زندگی کنیم.
پاپ سپس، به شهر «قرقوش» در استان نینوا، که بزرگ‌ترین شهر مسیحی نشین عراق است، رفت و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت. شهر قرقوش در 32 کیلومتری شرق موصل واقع است. کلیسای «طاهره الکبری» از بزرگ‌ترین کلیساهای عراق، در این منطقه واقع شده و پاپ در آن، مراسم عشای ربانی برگزار کرد. پس از آن نیز قرار است که پاپ به اربیل بازگشته و مراسم عشای ربانی را در ورزشگاه «حریری» برگزار کند.