kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

بیانیه‌های جداگانه آیت‌الله سیستانی و پاپ پس از 54 دقیقه دیدار و گفت‌وگو



رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله «سید علی سیستانی» در نجف دیدار و در‌باره مسائل مختلف اجتماعی و منطقه‌ای، با وی گفت وگو کرد.
پاپ «فرانسیس اول» دیروز با مرجع عالی شیعیان عراق در نجف دیدارکرد. پس از پایان این دیدار، که 54 دقیقه به طول انجامید، پاپ شهر نجف را ترک کرد. در ارتباط با این دیدار، دفتر آیت‌الله سیستانی و واتیکان، به طور جداگانه، بیانیه صادر کردند. به گزارش ایسنا، در بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی آمده است که ایشان در دیدار با پاپ، به نقش مرجعیت دینی در حفاظت از عراق در برابر تروریسم، اشاره و تاکید کرد که شهروندان مسیحی نیز باید مانند دیگر عراقی‌ها، در امنیت و صلح زندگی کنند.
آیت‌الله سیستانی همچنین، بر هماهنگی تلاش‌ها برای تحکیم ارزش‌ها، همزیستی مسالمت‌آمیز و همبستگی انسان‌ها تأکید کرد.
در بیانه مذکور همچنین آمده است که مرجع عالی شیعیان عراق در طی این دیدار، به درد و رنج برخی ملت‌های منطقه در نتیجه جنگ، محاصره اقتصادی و کوچ اجباری اشاره و در مورد بی‌عدالتی‌، ستم‌، فقر و آزار و شکنجه‌ای که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف رنج می‌برند، صحبت کرد. آیت‌الله سیستانی خصوصا، به درد و رنج ملت مظلوم فلسطین در اراضی اشغالی پرداخت و گفت که طرف‌های مختلف، به ویژه قدرت‌های بزرگ، باید در اقدامات خود، عقل را مقدم قرار دهند.
ایشان همچنین، بر نقشی که رهبران دینی باید برای پایان دادن به تراژدی‌ها در سطح جهان داشته باشند، اشاره کرد. دو طرف در این دیدار، پیرامون چالش‌های بزرگی که بشریت امروز با آن مواجه است و نقش ایمان به خداوند متعال و تعهد به ارزش‌های والای اخلاقی در غلبه بر مشکلات، صحبت کردند.
آیت‌الله سیستانی در این دیدار همچنین، از قدرت‌های بزرگ خواست که زبان جنگ را کنار گذاشته و بر منافع خودشان متمرکز نشوند و علیه حقوق مردم اقدام نکنند و مقابل زندگی آزادانه و با عزت آنها نایستند.
ایشان در بخش دیگری از اظهارات خود، ضمن اشاره به جایگاه و تاریخ باشکوه عراق، ابراز امیدواری کرد که عراق به زودی از مشکلات کنونی عبور کند. مرجع عالی شیعیان عراق در پایان، از رهبر کاتولیک‌های جهان به خاطر این سفر، تشکر و قدردانی کرد.
واتیکان نیز در ارتباط با این دیدار، بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد: پاپ فرانسیس صبح امروز(دیروز) در نجف اشرف با آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد. در ادامه بیانیه واتیکان آمده است: طی این دیدار، که حدود 54 دقیقه به طول انجامید، پاپ فرانسیس بر اهمیت همکاری و دوستی میان فرقه‌های مذهبی تاکید کرد. پاپ گفت که این گفت‌و‌گو می‌تواند به احترام متقابل درعراق‌، منطقه و همه جهان کمک کند.
واتیکان اعلام کرد: پاپ در این دیدار، فرصتی یافت تا از آیت‌الله العظمی سیستانی و جامعه شیعیان به خاطر مقابله با خشونت و مقابله با مشکلات بزرگی که طی سال‌های اخیر پیش آمده و در دفاع از ضعیف‌ترین مردم و آنانی که بیشترین ظلم و ستم را دیده‌اند، تشکر و قدردانی کند. پاپ فرانسیس همچنین، بر مقدس بودن زندگی بشریت و اهمیت وحدت ملت عراق تاکید و با دعا به درگاه خداوند، آینده‌ای همراه با صلح و برادری در خاک عراق، خاورمیانه و همه جهان را از درگاه الهی مسئلت کرد.
این اولین بار است که نشستی بین رهبر کاتولیک‌ها و مرجع شیعیان عراق، به عنوان دو چهره تاثیرگذار جهان، برگزار می‌شود.
پاپ بعد از این دیدار، به شهر«اور»، زادگاه حضرت ابراهیم‌(ع) در استان «ذی‌قار»، واقع در جنوب عراق، رفت.
او روز پنج‌شنبه در بغداد با «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر، و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، دیدار کرده بود. وی همچنین قرار است که در اربیل با مقامات اقلیم کردستان عراق، دیدار کند و سپس، به چهار شهر مسیحی‌نشین در استان «نینوا» برود.