kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۵۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
وزیر اسبق صهیونیست خبر داد

بایدن احتمالا به ملک سلمان دستور می‌دهد بن‌سلمان را اخراج کند



وزیر دادگستری اسبق رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «جو بایدن» به احتمال زیاد از شاه سعودی خواهد خواست که «محمد بن سلمان» را برکنار کند.
ولیعهد سعودی که زمانی مهره مورد علاقه جمهوریخواهان در آمریکا بوده، به نظر می‌رسد که با روی کارآمدن «جو بایدن» دموکرات، با مشکلات
روبه رو شده است.
البته، بایدن در قبال ولعیهد سعودی، زیاد هم شفاف عمل نمی‌کند؛ او از یک طرف، بن سلمان را مسئول اصلی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، معرفی کرد و از طرف دیگر، از مجازات بن سلمان، امتناع می‌کند.
 با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که محمد بن سلمان با وجود بایدن، برای رسیدن به تخت پادشاهی، چالش‌های بیشتری خواهد داشت.
«یوسی بیلین» وزیر دادگستری اسبق رژیم صهیونیستی،
 طی مقاله‌ای در روزنامه «اسرائیل هیوم»‌، پیش‌بینی کرد که رئیس‌جمهور آمریکا از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی، خواسته است پسرش را از ولیعهدی برکنار کند. وی تاکید کرد، در صورت برکناری بن سلمان و روی کار آمدن بن نایف به عنوان ولیعهد عربستان‌، تل‌آویو نیز از این رخداد استقبال خواهد کرد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بن سلمان طی سال‌های اخیر در خدمت رژیم نامشروع صهیونیستی بوده و منافع نامشروع آن را برآورده کرده است.
بیلین سپس نوشت که با پادشاهی سلمان، بسیاری می‌دانستند که او پسرش را به ولیعهدی انتخاب خواهد کرد و این‌جایگاه را از
بن نایف، که فردی با تجربه بود، خواهد گرفت. بنابراین، پس از گذشت دو سال، در اقدامی شبیه به کودتا،
بن نایف برکنار و بن سلمان جای او را گرفت و آمریکا و دیگر کشورها نیز از ولیعهد جوان استقبال کردند. در آن زمان تبلیغ می‌شد که بن سلمان فردی عمل‌گرا بوده و می‌تواند نماینده خوبی برای عربستان جدید باشد.
به نوشته وزیر اسبق صهیونیستی، طی ماه‌های ابتدایی ولیعهدی بن سلمان، او خود را چهره‌ای لیبرال و حامی حقوق زنان نشان داد و رانندگی زنان را آزاد گذاشت. اما پس از آن، شروع به بازداشت فعالان زن کرد و شاهزادگان و ثروتمندان را به زندان‌انداخت. پس از آن نیز ماجرای ترور خاشقچی پیش آمد و با اینکه تمامی جهان خشمگین شد، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، کاملا طرف بن سلمان را گرفت.
بن سلمان سپس، عموزاده‌اش بن نایف و عموی خود «احمد بن عبدالعزیز»‌، که هر دو تهدیدی برای پادشاهی او بودند، را به زندان ‌انداخت.
طبق گزارش فارس، یوسی بیلین با اشاره به روی کار آمدن بایدن در آمریکا‌، نوشت که عدم تماس او با بن سلمان و تماس با پادشاه، پیام‌ کاملا روشنی دارد. طبق ارزیابی بیلین، بایدن در گفت‌و‌گوی تلفنی با پادشاه سعودی، به او گفته که عاقلانه است بن نایف را جایگزین پسرش کند.
این وزیر سابق صهیونیستی در خاتمه نوشت که آیا برکناری بن سلمان و جایگزینی بن نایف، به نفع حکومت عربستان است یا نه؟ و در پاسخ نوشت که آمریکا تنها همپیمان واقعی تل‌آویو است. بنابراین، هر گزینه‌ای که به نفع آمریکا باشد، بی‌تردید به نفع اسرائیل نیز خواهد بود.
محمد بن سلمان یکی از مهره‌های واشنگتن در منطقه بوده و بیش از هر کسی، به منافع نامشروع آمریکا در منطقه خدمت کرده است. با این حال، سر نوشت او هم احتمالا مثل بسیاری از خادمان و سر سپردگان آمریکا خواهد بود.