kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
معاون وزیر صمت اعلام کرد

ترخیص ۴ میلیون تن کالای اساسی از گمرکات در یک ماه گذشته

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با‌اشاره به ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات گفت: در یک ماه گذشته افزون بر چهار میلیون تن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده است.





به گزارش شاتا، عباس تابش با بیان اینکه مشکلی در تامین کالای اساسی نداریم، ذخایر مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز و سفید و مواد دامی به اندازه کافی دانست و تصریح کرد: ماهانه میزان جوجه‌ریزی 110 میلیون قطعه است ولی برای ایام پایان سال وزارت جهاد کشاورزی 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی برنامه‌ریزی شده است امید می‌رود نیازی به توزیع ذخایر کالاهای اساسی نداشته باشیم.
وی با‌اشاره به ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات افزود: در یک ماه گذشته افزون بر چهار میلیون تن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شده است.
رئیس‌سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر تامین کالای اساسی برای شب عید بیان کرد: در تامین روغن که تعدیل قیمت داشته و فراوانی در بازار محقق شده امروز در شبکه‌های توزیع انبار روغن و عدم جذب روغن داریم.
تابش ادامه داد: با وجود پیگیری همکاران در وزارت جهاد کشاورزی برای تامین گوشت مرغ، تخم‌مرغ و سایر کالاهای دیگر موضوع، بازرسی و نظارت به صورت شبانه‌روزی فعال و در این راستا خودروهای متحدالشکل بازرسی و نظارت در استان‌ها راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه هیچگونه افزایش قیمتی تا پایان سال در بازار اتفاق نمی‌افتد افزود: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی قیمت هیچ کالایی در دستور کار ندارد و اگر اتفاق خاصی در اقتصاد کشور به لحاظ شاخص‌های کلان اقتصادی رخ ندهد مردم به لحاظ قیمت نگرانی نداشته باشند.
گفتنی است رئیس‌سازمان توسعه تجارت ایران هم اظهار کرد: با وجود شرایط کرونا صادرات کشور در ۱۱ ماه سال جاری بیش از ۳۱ میلیارد و 200 میلیون دلار است که رقمی قابل قبول به شمار می‌رود.
حمید زادبوم افزود: هرچند صادرات کشور در 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 19 درصد کاهش داشته است اما از نظر کارشناسی طبیعی و قابل پذیرش است.
وی یادآور شد: با شیوع کرونا در سه ماه نخست امسال بسیاری از کشورها مرزهای خود را بستند و پس از اینکه جهان به سمت همزیستی با این ویروس حرکت کرد، شرایط تجارت بهبود یافت.
زادبوم عنوان کرد: سال گذشته تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران معادل 85 میلیارد دلار بود که 41 میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات و 43 میلیارد و 700 میلیون دلار واردات بوده‌است و این در شرایطی است که با خارج شدن آمریکا از برجام، اعمال فشارهای حداکثری بر کشور آغاز شده بود. ضمن اینکه 85 درصد از واردات کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است که نیاز تولید ما را برطرف می‌کند.