kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
سخنگوی دولت در نشست خبری

در صورت تصویب قطعنامه ضدایرانی، در تفاهم با آژانس بازنگری خواهیم کرد

سخنگوی دولت گفت: بدون لغو تحریم‌ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی ریاکارانه و غیرقابل‌قبول به نظر می‌رسد.



علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران درباره نشست کمیسیون مشترک برجام و اعلام آمادگی آمریکا برای شرکت در آن و هم‌چنین درخصوص شروط ایران دراین‌باره تصریح کرد: پیشنهاد 3 کشور اروپایی برای برگزاری نشست این گروه و حضور آمریکا به‌عنوان مهمان در آن ابتکاری برای حل مسائلی بود که ترامپ به وجود آورده بود ولی این زمان، زمان مناسبی نیست زیرا بدون لغو تحریم‌ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی، یک لفاظیِ ریاکارانه و غیرقابل‌قبول است.
وی با بیان اینکه نباید جای ظالم و مظلوم در کنش سیاسی و رسانه‌ای جابه‌جا شود، افزود: زمان زیادی از ظلم ترامپ، خروج او از برجام و ظلم او به جامعه جهانی نگذشته و شرکای ما در برجام باید ابتدا کشور و دولتی که از میزی که برای آن بیش از 2 سال مذاکره و تلاش شد و برخاسته را به‌جای خود بنشانند و بعد وارد سایر مباحث شوند ما باید قبل از هر مذاکره‌ای از صداقت و جدیت آمریکا برای اجرای توافقات مطمئن شویم و تنها معیار نیز اجرای گام‌های عملی آمریکاست.
بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را اجرا کند
 و توقع نتیجه دیگری داشته باشد
سخنگوی دولت گفت: ما به دیپلماسی به‌عنوان تنها راه خروج از بن‌بستی که آمریکا ایجاد کرده معتقد هستیم ولی حداقل حسن نیت این است که آمریکا که از تعهدات اولیه خود مطابق قطعنامه 2231 سر باز زده، آن را اجرا کند و منتظر اقدام آمریکا هستیم و دولت آقای بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه دیگری داشته باشد اولین قدم بازگشت به برجام و انجام تعهدات است و ایران در برجام حضور دارد و اعلام کرده که بعد از اجرای تعهدات آمریکا، اقدامات جبرانی خود را توقف می‌کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص واکنش ایران به قطعنامه ضدایرانی که میان اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی آمریکا توزیع شده است گفت: توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس اقدامی توازنبخش بر مبنای بند 36 برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات خود، متقابلاً تعهداتش را به‌طور جزئی یا کلی متوقف کند.
وی افزود: همچنان به برجام پایبندیم و در صورت ازسرگیری تعهدات سایر طرف‌ها، به‌سرعت و بدون فوت وقت تمامی تعهدات خود ازجمله اجرای کامل پروتکل الحاقی را از سر خواهیم گرفت. توافق اخیر صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان‌دهنده حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه‌ناپذیر ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است.
به گزارش تسنیم، سخنگوی دولت تصریح کرد: ما انتظار داریم که این حسن نیت با حسن نیت متقابل از سوی اعضای شورای حکام مواجه شود. ازنظر ما با توافق صورت گرفته، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد. بااین‌حال، اگر آمریکا واقعاً دلیلی برای نگرانی دارد باید با بازگشت به تعهداتش در برجام زمینه را برای عمل متقابل ایران و این نگرانی مصنوعی برطرف کند. ما برای اعلام موضع و گام‌های جبرانی عجله نداریم اما هر اقدام مثبت یا منفی را با اقدامی متناظر و متناسب و در زمان و به شیوه مقتضی پاسخ خواهیم داد.
وی خاطرنشان کرد: در پاسخ به این زمزمه کشورهای اروپایی، نماینده کشورمان طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که در صورت تصویب هر قطعنامه‌ای علیه ایران، قطعاً واکنش مناسب و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد ازجمله بازنگری در بیانیه مشترک اخیر بین آژانس و سازمان انرژی اتمی.
آخرین وضعیت آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی
سخنگوی دولت درخصوص آخرین وضعیت آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی گفت: بحث آزادسازی منابع که با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا در کشورهایی نظیر کره جنوبی، عراق و ژاپن مسدود شده است، توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است. این پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و گشایش‌های خوبی به وجود آمده است.
وی اضافه کرد: بانک مرکزی با کره جنوبی و عراق توافقاتی در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل بشوند انجام داده است. بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی سالانه باید بیش از 10 میلیارد ارز تأمین ‌نماید. به‌طور طبیعی اولویت دولت و بانک مرکزی در استفاده از این منابع، در درجه اول برای تأمین کالاهای اساسی و تأمین نهاده‌های کشاورزی و دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است. بر اساس مذاکرات صورت گرفته استفاده از منابع به‌صورت تدریجی انجام خواهد گرفت. در مورد کره جنوبی بر اساس تفاهم صورت گرفته دستور پرداخت 1 میلیارد دلار به بانک کره داده شده است و در حال عملیاتی شدن است.
تحرکات مشکوک اسرائیل
در منطقه را با دقت رصد می‌کنیم
سخنگوی دولت درخصوص اتهام وزیر دفاع اسرائیل به ایران برای حمله علیه کشتی اسرائیلی در خلیج عمان گفت: استراتژی ما در منطقه‌ایجاد آرامش و ثبات است و امنیت آبراه‌های تجاری، اولویت همیشگی ما بوده است. خلیج‌فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و ما در تأمین امنیت منطقه، خلیج‌فارس و دریای عمان پیشگام بوده‌ایم و طرح صلح هرمز بر مبنای همین استراتژی بوده است. نه‌تنها ایران بلکه همه دنیا بر فرافکنی رژیم اسرائیل واقفند. نتانیاهو معلوم نیست چه هدفی در سیاست داخلی و خارجی با این ادعاها دارد. دم خروس از اظهارات نتانیاهو پیدا شد. نگرانی او از بازگشت دیپلماسی و احیای برجام است. او وحشت‌زده از برداشته شدن فشار ترامپ از کشورهای منطقه و ایجاد وقفه در روند عادی‌سازی این رژیم در منطقه است. تحرکات مشکوک اسرائیل در منطقه را با دقت رصد می‌کنیم.
انتظار حل مشکلات با تصویب FATF
انتظاری بی‌جاست
ربیعی در پاسخ به این سؤال که آیا با تصویب FATF مشکلات کشور حل شود؟ گفت: کدام موضوع در عرصه سیاست است که همه مشکلات را به‌تنهایی حل کند؟ این انتظاری بی‌جا از پذیرش یک سلسله مقررات مالی بین‌المللی است.
سفرهای نوروزی در جلسه روز شنبه
تعیین تکلیف می‌شود
 دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره تصمیمات کرونایی دولت با توجه به تعطیلات نوروز و وضعیت کرونا در کشور گفت: کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا جلساتی با وزارت بهداشت در قرارگاه برگزار کردند و کارها آماده شده است و روز شنبه در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا سفرهای نوروزی تعیین تکلیف می‌شود. البته بر اساس طرح هوشمند حتماً شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد.
وی افزود: همچنین در این جلسه درخصوص نحوه سفر و اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه‌ها و نقاط تاریخی و زیارتی، تصمیم‌گیری شده و مشخص خواهد شد. روز شنبه نهایی شده را همکاران من اعلام خواهند کرد.