kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
اعتراف وزیر کار در ماه‌های پایانی دولت:

۱۰ هزار واحد تولیدی مدفون شده در کشور داریم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی برزمین مانده داریم، گفت: 10 هزار واحد تولیدی مدفون شده در کشور داریم که با طرح اورژانس کسب و کار می‌خواهیم حداقل 50 درصد از این واحدهای تعطیل شده را نجات دهیم.


در دولت تدبیر و امید بسیاری از کارخانه های قدیمی از دور خارج و کارگران زیادی بیکار شدند. ارج، داروگر، آزمایش، پارس الکتریک، پلی‌اکریل اصفهان، کاشی ایرانا، ماشین‌سازی تبریز، ایستک، دوچرخه‌سازی ایساک، قند ورامین، روغن‌نباتی ‌قو، چیت‌سازی ری و ایران چوب تنها بخشی از کارخانه‌های مهم تولیدی کشور هستند که در دولت تدبیر و امید نام آنها به عنوان کارخانه‌های تعطیل ده بر سر زبان‌ها افتاد.
حالا در شرایطی که این کارخانه‌ها و بسیاری دیگر از نمونه‌های مشابه در این سال‌ها چشم انتظار کمک دولت بوده‌اند، چند ماه مانده به پایان عمر دولت تدبیر و امید، مسئولان از برنامه نجات هزاران کارخانه تعطیل شده می‌گویند! هر چند باید هر گام مثبت دولت را به فال نیک گرفت و از آن استقبال نمود، ولی معلوم نیست در این چند ماه باقی مانده چه کاری قرار است انجام شود که در این هفت و نیم سال نمی‌شد انجام داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری دیروز در حاشیه راه‌اندازی مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور در محل دانشگاه علم و فرهنگ ایران اعلام کرد: این مرکز برای پایش و نظارت بر کسب و کارها و واحدهای تولیدی راه‌اندازی شده و در حال حاضر 50 هزار میلیارد تومان دارایی واحدهای تولیدی تعطیل شده و بر زمین مانده داریم که از آن استفاده نمی‌شود.
وی گفت: همچنین 10 هزار واحد تولیدی مدفون شده در کشور داریم که حتی تابلوی آنها تبدیل به آهن قراضه شده است.
به گفته شریعتمداری، با طرح اورژانس کسب و کار می‌خواهیم حداقل 50 درصد از این واحدهای تعطیل شده را نجات دهیم و از تعطیل شدن جلوگیری کنیم.
در این مراسم همچنین گفته شد سالانه 300 هزار اشتغال در کشور از بین می‌رود که اگر با اورژانس‌ کسب و کار بتوانیم 40 درصد از آن را جلوگیری کنیم و با فرض اینکه برای هر شغل 150 میلیون تومان هزینه برداشته است یعنی  45 هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه داشته است که اگر 50 درصد از این هزینه را صرفه‌جویی کنیم یعنی سالانه تا 21 هزار میلیارد تومان برای اقتصاد کشور منفعت ایجاد می‌کنیم.
گفتنی است وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته یادآور شد: همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از اول سال 1400 اجرا می‌شود.