kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

حمله بزرگ موشکی و پهپادی به ریاض پاسخ پشیمان‌کننده مقاومت یمن به بایدن

هنوز چند روز از سخنان «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر تعهد کاخ سفید به عربستان در دفاع از این کشور در برابر موشک‌های یمنی‌ها نگذشته بود که خبر رسید انصارالله یمن با یک فروند موشک بالستیک و 15 پهپاد، مناطق حساس در ریاض و ابهای عربستان را با دقت در هم کوبید.



سرویس خارجی-


پیشروی انقلابیون یمن برای آزاد‌سازی شهر راهبردی مأرب از 3 هفته پیش شروع شده و انقلابیون یمن به 7 کیلومتری شهر مأرب رسیده‌اند و این شهر در آستانه آزاد‌سازی قرار دارند. همه این پیشروی‌ها در حالی صورت گرفته که ائتلاف سعودی کمک‌های مستقیم یا غیر مستقیم داعش، القاعده، آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و...را داشته است. در این مدت فشار برخی نهادهای به اصطلاح بین‌المللی به انصارالله برای متوقف کردن این پیشروی‌ها هم زیاد شده است. این فشارها باعث شد انقلابیون یمن با طعنه اعلام کنند، هر وقت سعودی‌ها متحمل شکست می‌شوند، از ما خواسته می‌شود، جنگ را متوقف و به مذاکره بپردازیم! دولت جو بایدن اما با وجود حمایت زبانی از پایان جنگ یمن اقدامی در جهت بازداشتن سعودی‌ها از تداوم محاصره و تجاوز به یمن انجام نداده است. حتی دولت بایدن پس از خارج کردن انصارالله از لیست تروریستی تاکید کرده بود که این جنبش یمنی باید از ایران دور شود که البته مقامات انصارالله اعلام کردند که این یک مسئله داخلی است و به آمریکا ارتباطی ندارد. اخیرا نیز جو بایدن با «ملک سلمان» شاه سعودی به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد. در این گفت‌و‌گو، جو بایدن به سلمان بن عبدالعزیز تعهد داد که از این کشور در برابر حملات موشکی یمنی‌ها محافظت کند و بعد هم یمنی‌ها را با لحن آمرانه‌ای خطاب قرار‌داده و خواستار پایان شلیک موشک به مناطق مسکونی عربستان شد. با این حال یگان موشکی یمن رسما از خجالت بایدن و بن سلمان درآمد و با شلیک دقیق یک فروند موشک بالستیک و 15 پهپاد پایتخت سعودی‌ها را هدف قرار‌داد. یمنی‌ها با این شلیک به طرف سعودی و آمریکایی یادآور شدند که توقف شلیک و حمله یک طرفه و در یک جبهه وجود ندارد و آتش بس دائمی و فراگیر و یا ادامه جنگ تنها گزینه‌های موجود است. این حملات که ساعت‌ها به طول انجامیده و به گفته منابع رسمی در یمن، با دقت اهداف حیاتی و نظامی سعودی‌ها را در هم کوبیده است، در واقع پاسخ انصارالله یمن به کسانی است که خواستار توقف عملیات آزاد‌سازی شهر مأرب شده و از این جنبش خواسته بود از ایران فاصله بگیرد. انقلابیون یمن با این عملیات بزرگ، هم پاسخ 6 سال جنایت بی‌وقفه ائتلاف سعودی و متحدان غربی، عبری و عربی اش را داد، هم پاسخ بایدن را داد و هم اعلام کرد، بدون رفع محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن که باعث بروز «فاجعه قرن» شده، پیشروی‌ها متوقف نخواهد شد و آمریکا نیز قادر به حمایت از این رژیم نخواهد بود.
جزئیات حمله
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در یک کنفرانس خبری، به بیان جزئیات عملیات گسترده شنبه در خاک عربستان پرداخت. به نوشته وبگاه شبکه «المسیره»، او گفت که این عملیات با نام «توازن الردع الخامسة» (موازنه بازدارندگی پنجم) با پهپاد و موشک بالستیک به طور مشترک انجام گرفته است: «مواضع و اماکن حساس در ریاض پایتخت دشمن، با یک موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» و ۹ فروند پهپاد «صماد۳» هدف قرار گرفت. 6 فروند پهپاد «قاصف۲» k نیز مواضع نظامی در مناطق «ابها» و «خمیس مشیط» را هدف قرار‌دادند که به فضل خدا به دقت اصابت کرد».
او با بیان اینکه، «عملیات توازن الردع الخامسة از شامگاه شنبه تا صبح یکشنبه به طول انجامیده است»، تأکید کرد: «تا زمانی که حملات و محاصره بر کشورمان ادامه دارد، عملیات‌های ما نیز ادامه خواهد داشت و بیش از پیش گسترده خواهد بود». یحیی سریع، از ساکنان عربستان نیز خواست تا از تمامی مواضع و اماکن و فرودگاه‌های نظامی خود را دور نگه دارند.
واکنش سعودی‌ها
ائتلاف سعودی شنبه شب مدعی انهدام یک فروند موشک بالستیک ارتش یمن بر فراز شهر ریاض شد و کاربران توئیتر نیز از شنیده شدن صدای انفجار در شهر ریاض خبر دادند. ویدئوهایی نیز بین کاربران دست به دست می‌شود که فعال شدن سامانه‌های موشکی ساخت آمریکا (پاتریوت) را نشان می‌دهد. پس از این حمله، فعالیت‌ فرودگاه‌های شهرهای ریاض (مرکز) و جده (غرب) و تمامی پرواز هواپیماها بر فراز آسمان عربستان به طور کامل متوقف شد. هنوز از میزان خسارات و تلفات احتمالی این حمله گزارشی منتشر نشده و انقلابیون یمن صرفا گفته‌اند، مراکز حساسی را در ریاض، خمیس مشیط. ابها، مورد حمله دقیق قرار گرفته‌اند.