kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

حمله هوایی به حشدالشعبی با فرمان مستقیم بایدن



در پی حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع گروه‌های مقاومت در منطقه مرزی «بوکمال» سوریه و شهادت و جراحت شماری از نیروهای حشدالشعبی، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد که این حمله با فرمان مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا و پس از مشورت با سران تل‌آویو، صورت گرفته است.
پنتاگون اعلام کرد، ارتش آمریکا بامداد دیروز به دستور «جو بایدن»، مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، حمله هوایی در بوکمال با هواپیماهای «اف 15»، یک نیروی حشدالشعبی عراق شهید شده است و شماری نیز جراحت برداشته‌اند.  اما، منابع غیر رسمی شمار شهدا را تا ۲۲ نفر هم اعلام کردند. برخی منابع شمار شهدا و مجروحان این حمله را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند. در مجموع، هفت هدف موشکباران شده است. اما، ۶ هدف پیش از حمله، به دلیل پرواز پهپادهای جاسوسی و هشدارهای یگان‌های اطلاعاتی مقاومت، تخلیه شده بودند. وزارت دفاع آمریکا این حمله را پاسخ به حمله راکتی اخیر به نظامیان آمریکایی در عراق [اربیل] دانست. اخیرا پایگاه آمریکا در «اربیل» با 24 موشک هدف قرار گرفته بود. پیش از این‌، گفته می‌شد که بایدن با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا‌، فرق دارد و به حاکمیت در عراق و سوریه احترام خواهد گذاشت. اما، این حمله، که نخستین جنایت بایدن در دوران ریاست جمهوری اش
محسوب می‌شود، به همگان نشان داد که او هیچ فرقی با ترامپ ندارد و فقط در تاکتیک‌ها، با او متفاوت است.
واکنش‌ها
«فائز الاحمد» رئیس‌کمیسیون امنیت ملی پارلمان سوریه، ضمن محکوم کردن حمله آمریکا به خاک سوریه، اعلام کرد که این حمله در داخل سوریه صورت گرفته و مراکز و مواضع ارتش سوریه و متحدانش را هدف قرار‌داده است.
سرتیپ الاحمد اعلام کرد: آنچه رخ داده، بسیار خطرناک است. واشنگتن به اقدامات تجاوزکارانه ادامه می‌دهد و همواره حامی رژیم صهیونیستی بوده است.
دولت انگلیس از حمله آمریکا به بوکمال سوریه حمایت کرد. اما،. «ماریا زاخارووا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه، ظهر دیروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کرد که این کشور حمله هوایی آمریکا به یک منطقه مرزی سوریه و عراق را به‌شدت محکوم می‌کند.
زاخارووا گفت: «ما قاطعانه این قبیل اقدامات را محکوم می‌کنیم و خواستار احترام بدون قید و شرط حاکمیت و تمامیت ارضی کشور سوریه هستیم. ما هر گونه تلاش برای تبدیل کردن خاک کشور سوریه به عرصه‌ای برای تصفیه حساب‌های ژئوپلیتیکی، را غیرقابل قبول ارزیابی می‌کنیم.»
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد: «ارتش ما چهار یا پنج دقیقه قبل از حمله آمریکا به مواضعی در سوریه، از آن مطلع شد.
لاوروف تأکید کرد: «آمریکا به‌صورت غیرقانونی در سوریه حضور نظامی دارد و این حضور، ناقض قوانین بین‌المللی است. بارها گفته‌ایم که تحرکات آمریکا در خاک سوریه و به‌خصوص در مرزهای عراق، بسیار نگران‌کننده است».
 وزارت خارجه چین هم دیروز در واکنش به حمله هوایی آمریکا، اعلام کرد که باید به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود.
جابه‌جایی تروریست‌های داعشی
منابع محلی در استان «حسکه» سوریه گفتند که خودروهای نظامی آمریکایی با ورود به یک زندان تحت کنترل شبه نظامیان کُرد، ۱۰ تروریست داعشی را با خود برده‌اند.
به گفته این منابع، خودروهای زرهی آمریکایی با پشتیبانی بالگردها، این تروریست‌ها را از زندان «الثانویه الصناعیه» در حسکه، به یک پایگاه نظامی در منطقه «الشدادی» در جنوب این استان منتقل کردند، تا از آنجا آنها را به پایگاه بزرگ «التنف» در مرز سوریه و اردن منتقل کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، تروریست‌های داعش پس از ورود به پایگاه الشدادی، تحت بررسی کامل قرار می‌گیرند تا برای انتقال به التنف آماده‌باشند. منابع سوری همچنین گفتند که آمریکا قصد دارد از تروریست‌های داعش برای حمله به ارتش سوریه، غیر نظامیان و مراکز مهم و حیاتی بهره ببرد.
«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هفته گذشته از وجود اطلاعات خطرناک و موثق از اقدام آمریکا در انتقال تروریست‌های داعش به مناطق مختلف عراق خبر داد و گفت، فرماندهان ارشد امنیتی کشور این امر را تایید می‌کنند.