kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
بازتاب گسترده توقف پروتکل الحاقی

رویترز: آیت‌الله خامنه‌ای برای لغو تحریم‌ها قاطعیت دارد

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌و منتخبان ملت در مجلس خبرگان رهبری و تبیین مواضع جمهوری اسلامی درباره برنامه‌های هسته‌ای کشور در سطح رسانه‌های بزرگ و مهم دنیا بازتاب گسترده‌ای داشت.


سرویس سیاسی-

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز دوشنبه (4 اسفند) در دیدار رئیس‌و منتخبان ملت در مجلس خبرگان، ادبیات روز‌های اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد ایران را ادبیاتی مستکبرانه، طلبکارانه و غیر منصفانه دانسته و فرمودند: نتیجه این ادبیات جز منفورتر شدن آنها نزد ملت ایران نخواهد بود. ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با‌اشاره به قانون مصوب مجلس درخصوص کاهش تعهدات برجامی، گفتند: مجلس قانونی را تصویب و دولت هم از آن استقبال کرد و تا دیروز نیز کار‌هایی را که باید انجام می‌شد، انجام دادند و ان‌شاء‌الله فردا نیز یک مورد دیگر از این قانون انجام خواهد شد. دولت خود را موظف به عمل به قانون می‌داند و باید به این قانون که قانون خوبی است، به دقت عمل شود.
ایشان گفتند: در این میان آن دلقک صهیونیست بین‌المللی دائم می‌گوید ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، در حالی که باید به او گفت اگر جمهوری اسلامی تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای داشت، او و بزرگ‌تر از او هم نمی‌توانستند مانع شوند. آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند.
تهران هرگز تسلیم فشار‌های آمریکا نخواهد شد
این بیانات رهبر معظم انقلاب از بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی برخوردار بود. خبرگزاری رویترز در این خصوص اعلام کرد: رهبر ایران گفت که اگر لازم باشد، این کشور تا درجه خلوص ۶۰ درصد به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد. تهران در برنامه هسته‌ای خود هرگز تسلیم فشار‌های آمریکا نخواهد شد.
این خبرگزاری همچنین در گزارشی راه بازگشت بایدن به برجام پُر پیچ و خم است و در این مسیر آیت‌الله خامنه‌ای شخصاً در مقابل آمریکا برای لغو تحریم‌ها ایستاده و در تمامی این مسائل قاطعیت طرف ایرانی و مخصوصا شخص «آیت‌الله خامنه‌ای» وجود دارد.
خبرگزاری آژانس فرانس پرس نیز در این باره تأکید کرد: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز دوشنبه گفت که ممکن است جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را در صورت نیاز تا ۶۰ درصد افزایش دهد. وی تأکید کرد که تهران هرگز از برنامه هسته‌ای خود دست نمی‌کشد.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیاز‌های کشور مصمم است و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد، مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کار‌های دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم.
دویچه وله آلمان هم این بخش از فرمایشات رهبر انقلاب را مورد توجه قرار داد: رهبر ایران مصوبه مجلس (درباره تعلیق پروتکل الحاقی) را «قانون خوب» توصیف کرد و گفت که باید مراقب تشدید اختلاف‌ها بود تا نشان دو صدایی نباشد. خامنه‌ای ادبیات آمریکا و سه کشور اروپایی در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران را نیز «مستکبرانه، طلبکارانه و غیرمنصفانه» نامید و گفت که خود آنها را به خاطر عمل نکردن به تعهدات‌شان باید مورد بازخواست و عتاب و خطاب قرار داد.
غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد
رسانه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل نیز در این باره اعلام کرد: رهبر ایران گفت که اگر کشورش می‌خواست به سلاح هسته‌ای دست یابد، احدی نمی‌توانست این اقدام را متوقف کند. او اعلام کرد که ایران ممکن است غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد بالا ببرد.
روزنامه ژاپن تایمز هم در این باره نوشت: رهبر ایران از احتمال افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد خبر داد و تأکید کرد که تهران به هیچ وجه در برابر فشار‌های آمریکا تسلیم نمی‌شود.
رسانه صهیونیستی جروزالم پُست در این باره نوشت: (آیت‌الله) خامنه‌ای گفت که ایران ممکن است غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. طرف‌های اروپایی و آمریکایی توافق هسته‌ای غیرمنصفانه حرف می‌زنند. ایران تسلیم فشار‌ها نخواهد شد و موضع تهران در این باره تغییر نخواهد کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس فرمایش رهبر انقلاب درخصوص غنی‌سازی را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: رهبر ایران گفت که اگر لازم باشد، میزان غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد هم افزایش خواهد یافت. او گفت که کشورش هرگز تسلیم فشار‌ها نخواهد شد. روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم نوشت: ایران تهدید کرد به غنی‌سازی ۶۰ درصدی مبادرت خواهد کرد. رهبر انقلاب ایران دوشنبه اعلام کرد که در مسیر برنامه هسته‌ای کشورش تسلیم نخواهد شد.
ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای
 متناسب با نیاز‌هایش مصمم است
العربیه رسانه عربستان سعودی نیز در پوشش سخنان رهبر انقلاب نوشت: (آیت‌الله) خامنه‌ای رهبر ایران دوشنبه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفت: ما برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیاز‌های کشور مصمم هستیم و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود. وی افزود: مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا «کار‌های دیگر» ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم.
 خبرگزاری چینی شینهوا ضمن بازتاب سخنرانی رهبر انقلاب، نوشت: رهبر ایران تأکید کرد که با تغییر نیاز‌های کشورش، احتمال افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد وجود دارد. او گفت که تهران خود را به غنی‌سازی ۲۰ درصدی محدود نخواهد کرد.
 «سی جی تی ان» تلویزیون بین‌المللی چین روز سه شنبه در گزارشی نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه با یادآوری اینکه «در مسئله هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهیم کرد» تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی می‌تواند در صورت لزوم غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد برساند.
گزارش می‌افزاید: رهبر ایران گفتند حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و ما در حدی که لازم باشد و کشور در اهداف دیگر به آن نیاز داشته باشد عمل خواهیم کرد.
تلویزیون چین می‌گوید بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تنها چند ساعت پس از سخنان «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام شد که گفته بود واشنگتن به دنبال مقابله با «رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و توسعه موشک‌های بالستیک» است.
در این گزارش آمده است: «جو بایدن» رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده هم اظهار داشته است که واشنگتن آماده گفت‌وگو‌های غیررسمی با تهران است که به میزبانی اتحادیه اروپا و با حضور روسیه، چین و انگلیس برگزار می‌شود.
این رسانه چینی یادآوری کرده است با این حال، ایران بار‌ها گفته است که می‌خواهد تحریم‌های فلج‌کننده قبل از این گفت وگو‌ها لغو شود.
اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای
 نوعی هشدار به غربی‌ها بود
شینهوا خبرگزاری رسمی چین هم در گزارشی نوشت آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه گفتند که ایران با تغییر نیاز‌های کشور غنی‌سازی اورانیوم را افزایش می‌دهد.
گزارش می‌افزاید: رهبر ایران تاکید کرده‌اند تهران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی (اورانیوم) محدود نخواهد شد احتمال افزایش غنی‌سازی تا ۶۰ درصد متناسب با نیاز کشور وجود دارد.
شینهوا می‌گوید با این حال رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کرده‌اند که «ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست.» در این گزارش آمده است در ژانویه سال جاری میلادی، ایران روند غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را به عنوان بخشی از برنامه تهران برای مقابله با تحریم‌ها که در دسامبر سال ۲۰۲۰ توسط مجلس ایران تصویب شد، آغاز کرد.
شینهوا می‌گوید: پارلمان ایران همچنین دولت را موظف کرد که از ۲۳ فوریه /پنجم اسفند ۱۳۹۹/ اجرای پروتکل اضافی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف کند.
 شبکه فرانس ۲۴ گزارش داد در حالی که تهران همچنان منتظر اقدامی از سوی آمریکا در مورد تحریم هاست، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران نوعی هشدار بود.