kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸

آغاز شمارش معکوس برای آزادی مأرب، قلب اقتصادی یمن

یک خبرگزاری روسی گزارش داد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مرکز استان «مأرب» را تحت محاصره درآوردند و در صدد تسلط کامل بر این شهر هستند.

یک منبع میدانی شامگاه دوشنبه به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به زودی بر استان مأرب کاملا مسلط می‌شوند. این منبع گفت: «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ساعات گذشته و پس از گذشت حدود دو هفته عملیات نظامی مستمر،... محاصره شهر [مأرب] را از همه جهت‌ها به اتمام رساندند و خط ارتباطی میان این استان و استان حضرموت (شرق مأرب) نیز زیر آتش قرار دارد.»
این منبع در ادامه افزود: «پس از سیطره کامل بر همه بلندهای مشرف بر شهر مأرب، پاک‌سازی مأرب از عناصر سازمان القاعده و دیگر مزدوران متجاوز، تنها مسئله زمان مطرح است».
این اظهارات پس از آن صورت گرفت که منابع خبری از تسلط ارتش یمن بر برخی بلندی‌های راهبردی استان مأرب خبر داده بودند.
استان مأرب در مرکز یمن و شرق استان صنعاء قرار دارد و با توجه به اینکه مقدار زیادی از نفت و گاز یمن در این استان مرکزی استخراج می‌شود، بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر، آن را قلب اقتصاد یمن می‌نامند.
سقوط مرکز این شهر به دست نیروهای دولت نجات ملی (صنعاء)، ضربه سختی به دولت «عبد ربه منصور‌هادی» رئیس‌دولت مستعفی یمن، وارد خواهد کرد. منصور‌هادی از حمایت ریاض برخوردار است.
دو هفته قبل و در پی جدی شدن آزاد ‌سازی شهر مارب، گروه‌های تروریستی داعش و القاعده رسما اعلام کرده بودند که در مارب علیه انقلابیون و ارتش یمن وارد نبرد خواهند شد.
دستپاچه شدن غربی‌ها و شورای همکاری
کشورها و سازمان‌های غربی پس از مشاهده پیشروی گسترده انصارالله در مارب، خواستار توقف جنگ در مارب شدند! جنبش انصارالله نیز در مقابل، این موضع غرب را ترفندی برای توقف پیشروی انقلابیون اعلام کرده است.
پیشروی انصارالله در مأرب، صدای شورای همکاری خلیج‌فارس را هم درآورد. به گزارش خبرگزاری فارس، «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، شامگاه دوشنبه گفت که باید حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهر مأرب متوقف شود.
 الحجرف افزود، جامعه بین‌الملل باید به «حوثی‌ها» (جنبش انصار‌الله) اعمال فشار کند تا حملات خود را به مأرب متوقف کنند. وی بدون اظهارنظر درباره جنایات ائتلاف متجاوز سعودی و عناصر «الاصلاح» در مأرب، ادعا کرد که این شورا از یمن و برقراری امنیت و ثبات در آن حمایت می‌کند.
این مسئول شورای همکاری در تماس
«احمد عوض بن مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن، این اظهارات را مطرح کرد و طرفین مدعی شدند که تلاش برای «پیشبرد راهکار سیاسی برای حل بحران یمن» را
بررسی کردند.