kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰

درخواست هزاران نفر از داوطلبان برای تعویق کنکور دکتـری 1400



تنها چند روز به آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۰ فرصت باقی مانده و این روزها مجددا بحث‌های لغو یا برگزاری این آزمون به دلیل وضعیت کرونایی شهرها، به گوش می‌رسد. بر اساس آمارها در آزمون سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۹ هزار و ۱۹۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و قرار است در روز جمعه ۱۵ اسفند این رقابت برگزار شود.
اما طی روزهای گذشته کمپین‌هایی با عنوان «درخواست تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری به اردیبهشت ماه هر سال» و هشتگ رسمی «تعویق_آزمون_دکتری_به_اردیبهشت» در فضای مجازی منتشر شده است؛ در این کمیپن که نزدیک به ده هزار نفر نیز آن را امضا کردند از وزیر علوم خواسته شده «با توجه به دو بار تعویق آزمون استخدامی سال ۹۹ و نبود وقت کافی برای مطالعه منابع آزمون دکتری» این آزمون به تعویق بیافتد.
البته در این بین در شبکه‌های اجتماعی موافقان و مخالفان دیدگاه‌های مختلفی دارند؛ استدلال برخی داوطلبان موافق تعویق این است که با توجه به احتمال دستیابی به واکسن کرونا در کشور و یا خرید واکسن در ماه‌های آینده، بهتر است برگزاری آزمون دکتری 1400 به زمان دیگری موکول شود تا با تزریق واکسن، این آزمون در شرایط ایمن‌تری برگزار شود.
از سوی دیگر مخالفان تعویق می‌گویند در صورتی که زمان مشخصی برای دسترسی عموم به واکسن کرونا اعلام شود، تعویق کنکور دکترا 1400 و برگزاری آن در شرایط ایمن قطعاً انتخاب همه داوطلبان خواهد بود اما در صورتی که زمان دسترسی به واکسن برای عموم مردم مشخص نباشد، تعویق آزمون دکتری 1400 بی‌فایده خواهد بود. تجربه آزمون دکتری 99 نشان داد که تعویق کنکور چاره‌ساز نیست. آزمون دکتری سال گذشته پس از تعویق‌های مکرر، در شرایط نامناسب شیوع بیماری کرونا و گرمای فصل تابستان برگزار شد. این موضوع به‌خصوص در شهرهایی که تابستان‌های بسیار گرمی را تجربه می‌کنند، داوطلبان را به دردسر انداخت.
بنابراین، در صورت تعویق کنکور دکتری باید این موضوع را مدنظر داشت که شرایط برگزاری آزمون می‌تواند چندان به نفع داوطلبان نباشد.
البته اگر بخواهیم به صورت دسته‌بندی شده این معایب و مزایا را بررسی کنیم، امکان بروز مشکلات روحی، خدمت سربازی، فشرده شدن مصاحبه را به عنوان معایب تعویق کنکور و فرصت بیشتر برای مطالعه را از مزایای آن توصیف کرد. به هر حال باید دید این درخواست دانشجویان به کجا ختم خواهد شد.
افزون بر این، جمعی از داوطلبان کنکور دکتری در نامه‌ای خطاب به مسئولان امر، تقاضای خود مبنی بر به تعویق انداختن آزمون را مطرح نمودند. متن نامه به شرح ذیل است:
«احتراما ما جمعی از داوطلبین کنکور دکتری به دلایل ذیل درخواست تعویق آزمون دکتری به اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ را داریم:
۱- با توجه به بهتر شدن آب و هوا در اکثر مناطق کشور، اردیبهشت ماه می‌تواند بهترین زمان برای برگزاری کنکور در شرایط کرونایی باشد، زیرا که امکان برگزاری آزمون در فضای باز به بهترین نحو فراهم است. باید توجه کرد که برگزاری غیراصولی کنکور در شرایط کرونایی می‌تواند به رشد دوباره مرگ و میر کرونایی در کل کشور بیانجامد.
۲- به دلیل اینکه کنکور دکتری سال ۱۳۹۹ چهاربار به تعویق افتاد و نهایتا ۹ مرداد ماه برگزار شد و نتیجه نهایی در اوایل آبان اعلام شد، فاصله کم بین دو آزمون و منتظر ماندن برای اعلام نتایج نهایی و فاصله کم با آزمون بعدی باعث عدم آمادگی مطلوب داوطلبین شده است و داوطلبین قبول نشده باید مجددا خود را برای آزمون بعدی آماده نمایند.
۳- تعویق چندین باره آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی و همچنین برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت در ۲۴ بهمن ماه و یکسان نبودن منابع آزمون دکتری و آزمون استخدامی باعث شده تا داوطلبان نتوانند خود را کاملا برای آزمون‌های ذکر شده آماده کنند.
۴- اگر پیک بیماری کرونا در بهمن ماه ملایم باشد این امتحان می‌تواند پیکی شدید به دنبال داشته باشد و باتوجه به درگیری تعداد زیادی از افراد و خدمات مختلف برای این آزمون، خطر آلودگی بیشتر می‌شود، لذا انتظار می‌رود توجه ویژه‌ای به سلامت داوطلبان و عوامل اجرایی شود. همچنین با توجه به احتمال موج چهارم کرونا در اسفند و همزمانی شروع واکسیناسیون مرحله اول، با تعویق آزمون دکتری از شیوع بیشتر جلوگیری و فرصت واکسیناسیون بیشتر می‌شود و تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ حداقل یک یا دو مرحله واکسیناسیون انجام شده و با اطمینان خاطر بیشتر می‌توان آزمون دکتری برگزار نمود.
۵- با توجه به فرایند مجازی شدن ترم و عدم دسترسی کافی به منابع برای دفاع به موقع از پایان‌نامه ارشد آمادگی برای آزمون دکتری را با مشکل مواجه کرده است. این مسئله با برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‎های تحصیلات تکمیلی و تخصصی، مغایرت دارد.
لذا خواهشمندیم با توجه به دلایل مبرهن برای پیشگیری از افزایش شیوع کرونا و کاهش مرگ‌ومیر عزیزانمان در جای جای میهن عزیزمان، آزمون دکتری وزارت علوم در بهار ۱۴۰۰
برگزار نمائید.»