kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵

اخبار ویژه



جولان سوداگران در بازار مسکن

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت تصریح کرد بی‌سر و سامانی چند ماهه وزارت صمت موجب گران شدن نهاده‌های ساختمانی و تورم در بخش مسکن شد.
جهان صنعت در گزارشی با استناد به آمار منتشره دولتی تأکید کرد: گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار، از افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و قیمت مسکن در فصل پاییز و دی ماه شهر تهران حکایت دارد. اما چه عاملی سبب این افزایش شده و رشد قیمت و تورم چه تأثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان علت تورم نهاده‌های ساختمانی را سوداگری دانسته و معتقد است این شرایط به کاهش قدرت خرید مسکن در خانوارهای ایرانی منجر می‌شود.
فرشید پورحاجت با بیان اینکه هیچ عزمی برای کنترل قیمت و توزیع نهاده‌های ساختمانی وجود ندارد، می‌گوید: در دورانی به سر می‌بریم که وزارت صمت برای چند ماه با سرپرست اداره شده و نبود وزیر لطمات سنگینی را به تمام بخش‌های صنعتی از جمله صنعت ساختمان وارد کرده است. در حوزه صنعت ساختمان در چند ماه گذشته شاهد رفتارهای سوداگرانه، دلالی و توزیع نامناسب نهاده‌های ساختمانی بوده‌ایم که این مسئله هزینه‌های بخش تولید را افزایش داده است.
افزایش لجام‌گسیخته تورم نهاده‌های ساختمانی نقدینگی را در بخش تولید کاهش داده و از این رو بخش تولید دچار مشکل شده‌ است. نقدینگی محدود سبب شده که تولید‌کنندگان نتوانند سراغ تولید انبوه واحدهای مسکونی بروند. این مشکل با وجود یک سیستم ناکارآمد بانکی که توان تقویت نقدینگی را ندارد مضاعف شده است بنابراین فشار ناشی از افزایش قیمت به مردم و مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.»
او با‌اشاره به تورم نهاده‌های ساختمانی در تهران می‌گوید: ما با پوست و گوشت و استخوان گرانی، بی‌انضباطی، سوداگری در توزیع و رانت گسترده در صنایع کلان صنعت ساختمان را حس کرده‌ایم و متاسفانه هیچ عزمی هم برای رفع این مشکل وجود ندارد. به نیابت از بخش خصوصی مسکن می‌گویم واسطه‌گری و دلالی پدر صنعت ساختمان را درآورده و چرخه تولید مسکن را دچار خسارت گسترده کرده است.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن معتقد است بخش قابل توجهی از تورم نهاده‌های ساختمانی ناشی از سوداگری و تاکتیک‌های به خصوصی است که خصولتی‌ها به کار می‌برند به طوری که چند روز در بخش فولاد بازی کرده و سپس بازی آنها بدون هیچ کنترلی به بخش سیمان منتقل می‌شود.

بایدن در تکرار اشتباهات و شکست پای جای پای دولت‌های قبلی می‌گذارد
یک نشریه آمریکایی تصریح کرد شعار بایدن مبنی بر «بازگشت آمریکا» پوچ است و دولت جدید آمریکا نیز در تکرار اشتباهات منتهی به شکست، پا جای پای دولت‌های قبلی گذاشته است.
نشنال اینترست در تحلیلی که از سوی «ویلیس کرومهلز» عضو اندیشکده Defense Priorites (اولویت‌های دفاعی) به نگارش درآمده، می‌نویسد: شعار بازگشت آمریکا (احیای قدرت و رهبری جهانی آمریکا) به عنوان شعار بایدن لااقل در حوزه سیاست خارجی پوچ و بی‌اساس است.
از بسیاری از جهات، انتظار می‌رود که سیاست خارجی بایدن، با تکرار اشتباهات تاریخی دولت‌های پیشین آمریکا در دو دهه گذشته، همچنان در مسیر شکست قدم بردارد. عجیب است که بایدن نه در سخنرانی‌های خود و نه در مدت اخیر، کوچک‌ترین اشاره‌ای به افغانستان یعنی همان جایی که نیروهای آمریکایی بیش از 20 سال است که در آن حضور دارند، نکرده است. بایدن همچنین در رابطه با عراق، سوریه و ده‌ها کشور آفریقایی که ایالات متحده آمریکا در آن‌ها نیروی نظامی فعال دارد نیز هیچ اشاره‌ای نداشته است.
دولت بایدن به احتمال فراوان همچنان حضور نظامی آمریکا در خارج از این کشور را حفظ خواهد کرد و حتی احتمال دارد جای پای آمریکا را در خارج از این کشور، گسترش نیز بخشد. بایدن برخلاف تمام لفاظی‌هایش که در آن به پایان بخشیدن به جنگ یمن تأکید کرده، احتمالاً همچنان به کمک‌هایش به دولت عربستان ادامه خواهد داد. بایدن همچنین به احتمال فراوان، نیروهای نظامی آمریکا را نیز در عربستان حفظ خواهد کرد. حرکت بسیار بدی که ترامپ آن را آغاز کرد و چالش‌های فراوانی را در آینده برای آمریکا ایجاد خواهد کرد.
بایدن به هیچ عنوان به این مسئله توجه نمی‌کند که حضور سیاسی و نظامی آمریکا در جهان، بیش از حد افزایش یافته است.
در سوریه،‌ واشنگتن به صورت مخفیانه و پنهانی تلاش کرد تا دولت سوریه را سرنگون کند. امری که موجب شد تا گروه‌های افراط‌گرایی نظیر داعش و القاعده، قدرت‌گیری قابل توجهی داشته باشند. رویکردی که فجایع زیادی را در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد. جدای از این‌ها، نیروهای آمریکایی همچنان در عراق باقی مانده‌اند که این مسئله، نارضایتی‌های زیادی را در داخل عراق برانگیخته است. با این حال، آمریکا و به احتمال فراوان دولت بایدن، همچنان نیروهای آمریکایی را در عراق نگه خواهند داشت تا بنا به ادعای خود، ایران را مهار کنند.
نکته عجیب در دولت‌های مختلف آمریکا و حتی دولت بایدن این است که آن‌ها می‌دانند جنگ‌هایی نظیر افغانستان، که بیش از 20 سال آمریکا را درگیر کرده است، هیچ منفعت و بردی را برای واشنگتن به بار نخواهند آورد، با این حال، همچنان نظیر نمونه جنگ ویتنام، از یک چنین نبردهایی حمایت می‌کنند و جان سربازان آمریکایی را به خطر می‌اندازند. امری که شکست‌های عمیق و قابل توجهی را به آمریکا و وجهه بین‌المللی آن وارد کرده است.
شعار «بازگشت آمریکا» در دوره بایدن، کاملاً پوچ و بی‌اساس است. بایدن باید با عقب‌نشینی از افغانستان، اتخاذ دیپلماسی در قبال روسیه، و تعامل مفید با اروپا، رویکردی جدید را در عرصه سیاست خارجی آمریکا به نمایش بگذارد. بایدن درک درستی از وضعیت کلان آمریکا ندارد. درست به همین دلیل باید اذعان کرد که دولت جدید آمریکا نیز روی ریلی در عرصه سیاست خارجی آمریکا گام خواهد گذاشت که فقط و فقط برای آمریکا، ناکامی و شکست به بار خواهد آورد.

غیر از بدگویی علیه پالایشگاه‌ها هنری هم دارید؟!
وزیر نفت با وجود استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای تأمین و صادرات بنزین و صادرات سایر فرآورده‌های غیرنفتی در دور زدن تحریم‌ها مدعی شد طرحی بدتر از طرح این پالایشگاه در عمرم ندیدم(!)
بیژن زنگنه دیروز در مراسم «بهره‌برداری از طرح‌های ملی انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی» گفت: یکی از طرح‌هایی که باید به عنوان یک نمونه اغتشاشات مدیریتی در دانشگاه‌ها تدریس شود طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که تحویل دولت یازدهم شد.
وی افزود: بنده بدتر از طرح ستاره خلیج‌فارس در عمرم ندیدم، زیرا این طرح تا حدی مغشوش بود که فقط به درد تدریس در دانشگاه‌ها می‌خورد که مبادا این کار دوباره تکرار شود.
زنگنه ادامه داد: در اوایل دولت یازدهم سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء به همراه یکی دیگر از سرداران از پروژه ستاره خلیج‌فارس بازدید کرد. آن سردار بعد از بازدید از طرح پرسید که آیا داعش به این پالایشگاه حمله کرده است؟ آن موقع ما چطور می‌خواستیم از این واحد به هم ریخته بنزین تولید کنیم.
وزیر نفت ادامه داد: در این پروژه خط لوله، مخازن، آبگیر، ساختمان‌های صنعتی و غیرصنعتی ساخته شده بودند ولی واحد فرآیندی ۴۰ درصد پیشرفت داشت. بنده ساعت‌ها وقت مستقیم گذاشتم که طرح ستاره خلیج‌فارس را اصلاح کنم.
وی تصریح کرد: این طرح نه تنها پیشرفتی نداشت بلکه در یک وضعیت مغشوش بود. آری مهندس خوب همیشه به کار می‌آید اما این مدیریت خوب است که در نهایت طرح را به سرانجام می‌رساند.
زنگنه ادامه داد: توسعه در کشور با اندیشه مدبرانه و مدیرانه شکل می‌گیرد. البته بازوی توانا هم مهم است اما در نهایت فکر و تدبیر مدیران است که کار را به نتیجه می‌رساند و در انتخابات هم کسی نباید تک‌خوری کند زیرا پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با همت همه مدیران انجام شده است.
راستی‌آزمایی سخنان وزیر نفت به این است که آقای زنگنه بگوید کدام طرح‌های بهتر و برتر از طرح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در زمینه خودکفایی و متنوع‌سازی محصولات غیرنفتی با ارزش افزوده بالا، در دوره مدیریت ایشان در این 7 سال طراحی و به اجرا گذاشته شده است؟ نقض ماجرا هم این است که آقای زنگنه همین چند ماه قبل، پالایشگاه‌سازی را کثافت‌کاری و ضد محیط‌زیست توصیف کرد!! چگونه می‌شود ادعای مدیریت داشت و در عین حال تحلیلی تا این حد عقب‌افتاده درباره موضوع پالایشگاه‌سازی ارائه کرد؟! یادآور می‌شود طی یک سال اخیر دولت توانست به واسطه محصولات پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، بخشی از تحریم‌های نفتی را دور بزند. این صادرات از جمله در حالی اتفاق افتاد که زمانی نه چندان دور، کشور به خاطر نیاز به واردات بنزین در معرض تحریم‌های فلج‌کننده قرار گرفته بود.

نیویورک تایمز: دولت بایدن نمی‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند
یک روزنامه آمریکایی تصریح کرد؛ دولت بایدن ممکن است به ایران پیشنهادهایی غیر از رفع تحریم‌ها بدهد(!)
نیویورک تایمز با ‌اشاره به تحرکات نمایشی دولت بایدن نظیر پس گرفتن درخواست (شکست خورده) دولت ترامپ برای اجرای مکانیسم ماشه برجام از شورای امنیت نوشت: نخستین مانع برای احیای توافق هسته‌ای در روزهای گذشته این بوده که کدام طرف باید نخستین اقدام را انجام دهد. ایران تأکید کرده که هیچ‌گاه از توافق هسته‌ای خارج نشده و اقدامات جبرانی که بعد از خروج آمریکا از این توافق در پیش گرفته در واکنش به نقض عهد طرف مقابل بوده است. واشنگتن، در مقابل با آنکه با نقض برجام از آن خارج شده گفته این ایران است که باید تمامی تعهداتش را اجرا کند.
یک مقام ارشد دولت جو بایدن، پر کردن این شکاف میان ایران و آمریکا را «روندی پرمشقت» توصیف کرده است.
برخی کارشناسان گفته‌اند ایالات متحده ممکن است با انجام اقداماتی غیر از رفع تحریم‌ها مانند حمایت از اعطای وام 5 میلیارد دلاری توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران به دنبال عبور از بن‌بست‌های ایجاد شده باشد.
جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده تنها در شرایطی اقدامات جبرانی‌اش درباره برجام را به عقب برخواهد گرداند که آمریکا بدون قید و شرط، تمامی تحریم‌های اعمال ‌شده، باز اعمال‌ شده و دوباره برچسب‌گذاری ‌شده توسط دولت ترامپ را لغو کند.

بلومبرگ: ایران بدون لغو تحریم‌ها ضرورتی برای برجام نمی‌بیند
یک خبرگزاری آمریکایی می‌گوید ایران با وجود تحریم‌ها، دلیلی برای بازگشت به توافق یا توافق جدید نمی‌بیند.
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با‌ اشاره به اعلام آمادگی آمریکا برای شرکت در نشست برجام و مخالفت مقامات ایران نوشت: بیم آن می‌رود ایران با هدف از دست ‌ندادن آخرین اهرم فشار، دیگر ضرورتی به انجام توافق بر سر برنامه هسته‌ای احساس نکند. در حالی که دولت «جو بایدن» تلاش دارد ایران را به پای میز مذاکره برگرداند، مقامات تهران به صراحت اعلام کرده‌اند که این کار آسانی نیست.
پس از آنکه آمریکا اعلام کرد آماده است همراه با سایر شرکای برجام در نشست مربوط به این توافق شرکت کند، ایران اعلام کرد بازگشت به توافق دیگر کار آسانی نیست. ظریف گفت که کشورش تنها پس از لغو تحریم‌های واشنگتن به گفت‌و‌گوها بازمی‌گردد؛ چیزی که ایالات متحده بارها آن را رد کرده است.
ناظران بر این باور هستند که وضعیت کنونی نشان دهنده دشواری بازگشت به مسیر قبلی است. به عبارتی تصور اینکه بایدن بتواند ایران را وادار کند به تعهدات برجامی خود بازگردد و آمریکا امکان مذاکره بر سر مسائل دیگر را با تهران داشته باشد، دشوار است.
اما نقش اروپا در این میان چیست؟ اتحادیه اروپا باید به سرعت نشستی که آمریکا هم موافقت کرده در آن شرکت کند را ترتیب دهد، تا انگیزه‌ای برای تهران و واشنگتن باشد. جان آلترمن مدیر برنامه خاورمیانه اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) در این خصوص گفت: وضعیت فعلی، پرده از برخی واقعیت‌های ناراحت‌کننده برمی دارد که مهم‌ترین آن این است: با وجود تحریم‌های واشنگتن، تهران ضرورتی درخصوص توافق احساس نمی‌کند.
آلترمن افزود: من می‌ترسم ایرانی‌ها متقاعد شده باشند که انجام توافق، آخرین اهرم فشار آنها را از بین خواهد برد. بنابراین مطمئن نیستم که بتوان با ایرانی‌ها توافق دیگری انجام داد.

بایدن درباره برجام مثل ‌ترامپ رفتار می‌کند
«جو بایدن نسبت به موضع ‌ترامپ در مورد توافق هسته‌ای با ایران، همدردی پیدا کرده است».
«فردی ریدی» نویسنده انگلیسی تلویزیون «سی‌جی‌تی‌ان» چین، ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت:‌ ترامپ، انتقاد شدید به برجام داشت زیرا نگرانی‌های آمریکا درباره توسعه موشک‌های بالستیک یا سایر نگرانی‌های منطقه‌ای را برطرف نمی‌کرد. جو بایدن نیز اگرچه در دوران تبلیغات انتخاباتی در حمایت از این توافق بسیار جدی نشان می‌داد، اما اکنون به‌نظر می‌رسد نسبت به موضع‌های ‌ترامپ در مورد برجام، همدردی پیدا کرده است.
دولت جدید بایدن به‌دنبال آن است تا دوره جدیدی از تعامل با ایران را آغاز کند با این حال، تغییری مانند پیوستن مجدد واشنگتن به توافقنامه آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی، در سیاست‌های واشنگتن در مورد برجام مشاهده نشده است. به‌نظر می‌رسد دوباره تنش‌ها در حال افزایش است. چه چیزی در پشت این تنش شدید است؟
ایران از سال ۲۰۱۹، از یک سال پس از خروج دونالد ‌ترامپ از توافق برجام، در حال کاهش تعهدات خود در چارچوب برجام است. تهران استدلال کرده ایالات متحده همان‌گونه که ابتدا تعهدات خود را در قبال این توافق‌نامه زیر پا گذاشت، به همین‌ ترتیب باید تحریم‌ها را قبل از انطباق ایران با برجام رفع کند.
با نزدیک شدن به ۲۳ فوریه (۵ اسفند) امضا‌کنندگان اروپایی برجام با انتشار بیانیه‌ای خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام شده‌اند.
این تحلیلگر در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخته و نوشته است: رهبر ایران تأکید کرده‌اند که سخن و وعده خوب نیست. این‌بار ما فقط اقدام طرف مقابل را می‌خواهیم و اگر ایالات متحده تحریم‌ها را لغو کند، ایران هم بلافاصله به تعهدات خود بازمی‌گردد.