kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴

جولان سوداگران در بازار مسکن(خبر ویژه)

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت تصریح کرد بی‌سر و سامانی چند ماهه وزارت صمت موجب گران شدن نهاده‌های ساختمانی و تورم در بخش مسکن شد.


جهان صنعت در گزارشی با استناد به آمار منتشره دولتی تأکید کرد: گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار، از افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و قیمت مسکن در فصل پاییز و دی ماه شهر تهران حکایت دارد. اما چه عاملی سبب این افزایش شده و رشد قیمت و تورم چه تأثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟ دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان علت تورم نهاده‌های ساختمانی را سوداگری دانسته و معتقد است این شرایط به کاهش قدرت خرید مسکن در خانوارهای ایرانی منجر می‌شود.
فرشید پورحاجت با بیان اینکه هیچ عزمی برای کنترل قیمت و توزیع نهاده‌های ساختمانی وجود ندارد، می‌گوید: در دورانی به سر می‌بریم که وزارت صمت برای چند ماه با سرپرست اداره شده و نبود وزیر لطمات سنگینی را به تمام بخش‌های صنعتی از جمله صنعت ساختمان وارد کرده است. در حوزه صنعت ساختمان در چند ماه گذشته شاهد رفتارهای سوداگرانه، دلالی و توزیع نامناسب نهاده‌های ساختمانی بوده‌ایم که این مسئله هزینه‌های بخش تولید را افزایش داده است.
افزایش لجام‌گسیخته تورم نهاده‌های ساختمانی نقدینگی را در بخش تولید کاهش داده و از این رو بخش تولید دچار مشکل شده‌ است. نقدینگی محدود سبب شده که تولید‌کنندگان نتوانند سراغ تولید انبوه واحدهای مسکونی بروند. این مشکل با وجود یک سیستم ناکارآمد بانکی که توان تقویت نقدینگی را ندارد مضاعف شده است بنابراین فشار ناشی از افزایش قیمت به مردم و مصرف‌کنندگان منتقل می‌شود.»
او با‌اشاره به تورم نهاده‌های ساختمانی در تهران می‌گوید: ما با پوست و گوشت و استخوان گرانی، بی‌انضباطی، سوداگری در توزیع و رانت گسترده در صنایع کلان صنعت ساختمان را حس کرده‌ایم و متاسفانه هیچ عزمی هم برای رفع این مشکل وجود ندارد. به نیابت از بخش خصوصی مسکن می‌گویم واسطه‌گری و دلالی پدر صنعت ساختمان را درآورده و چرخه تولید مسکن را دچار خسارت گسترده کرده است.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن معتقد است بخش قابل توجهی از تورم نهاده‌های ساختمانی ناشی از سوداگری و تاکتیک‌های به خصوصی است که خصولتی‌ها به کار می‌برند به طوری که چند روز در بخش فولاد بازی کرده و سپس بازی آنها بدون هیچ کنترلی به بخش سیمان منتقل می‌شود.