kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
پس از 56 سال فاش شد

نقش پلیس نیویورک در ترور مالکوم ایکس(پرونده)




56 سال بعد از ترور «مالکوم ایکس» رهبر مسلمانان آمریکا خانواده وی اسنادی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد «اف بی‌آی» و «پلیس نیویورک» پشت قتل این رهبر حقوق مدنی سیاه‌پوستان در سال ۱۹۶۵ بوده‌اند.
56 سال پیش در بیست و یکم فوریه سال ۱۹۶۵ میلادی (یک شنبه دوم اسفند 1343) «مالکوم ایکس» رهبر سیاهپوست مسلمانان آمریکایی ترور شد. وی در سال ۱۹۲۵ متولد شد و در نوجوانی با گروهی از سیاهپوستان مسلمان آشنا شد و به دین اسلام گروید. این مسلمان سیاهپوست، بعد‌ها یک نهضت گسترده اسلامی را برای احقاق حقوق سیاهان در آمریکا پدید آورد. عقاید انقلابی مالکوم ایکس، خشم حکومت آمریکا و محافل نژادپرست این کشور را برانگیخت و سرانجام او را هنگام سخنرانی در یک گردهمایی ترور کردند. مالکوم ایکس بر این باور بود که سیاهپوستان تحت ستم و رفتار تبعیض‌آمیز دولت آمریکا، می‌توانند در چارچوب احکام اسلام به آزادی و عدالت برسند و حقوق از دست رفته خویش را بازیابند. حالا بعد از گذشت 56 سال از این ترور خانواده مالکوم ایکس اعلام کرده‌اند به اسناد و مدارکی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد اداره پلیس نیویورک و اف‌بی‌آی، پشت قتل این رهبر حقوق مدنی سیاه‌پوستان در سال ۱۹۶۵ بوده‌اند.
 بر اساس گزارش وب‌سایت خبری«اکسیوس» خانواده ایکس، نامه نسبت داده شده به «ریموند وود»، افسر مخفی سابق اداره پلیس نیویورک که قبل از مرگ معترف شده بود پلیس نیویورک و اف‌بی‌آی در قتل مالکوم دست به توطئه زده‌اند، را علنی کردند. «وود» در نامه خود اعتراف کرده که به وی دستور داده شده بود اطمینان حاصل کند درهای ساختمان «هارلم»، جایی که قرار بود «مالکوم ایکس» به سخنرانی بپردازد، از ایمنی برخوردار نیستند. به گزارش ایسنا دختران مالکوم ایکس جزئیات نامه را در مکان سابق ترور پدرشان منتشر کردند و گفتند صحبت در این باره را تا زمان مرگ وود به تعویق‌انداخته‌اند زیرا از اقدام تلافی‌جویانه مقامات علیه« وود» ترس داشتند.
«ایلیاسا شباز»، یکی از دختران مالکوم ایکس در کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت: «هرگونه شواهدی که آگاهی بیشتری درباره واقعیت پشت پرده آن تراژدی وحشتناک به ما بدهد، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. «محمد عزیز»‌، «مجاهد عبدالحلیم» و «خلیل اسلام» به اتهام کشتن این رهبر حقوق مدنی، محکوم به حبس ابد شدند. عزیز و اسلام هرگونه ارتباط با نقشه قتل مالکوم ایکس را رد کرده بودند. حلیم گفته بود این دو مشارکتی در قتل ایکس نداشته‌اند. اداره پلیس نیویورک در بیانیه‌ای گفته تمامی سوابق موجود مربوط به آن پرونده را به دادستان منطقه ارائه داده و متعهد به کمک در هر نوع بررسی است! اف‌بی‌آی تا این لحظه از اظهارنظر در این خصوص امتناع کرده است.