kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹

انیس نقاش، مبارز سرشناس لبنانی، در سن 70 سالگی درگذشت




شبکه خبری «المیادین» از درگذشت «انیس نقاش» از چهره‌های قدیمی و سرشناس مقاومت و تحلیلگر برجسته لبنانی خبر داد.
دیروز شبکه المیادین طی خبری فوری اعلام کرد، «انیس نقاش» مبارز سرشناس لبنانی در ۷۰ سالگی درگذشت. برخی منابع خبری با بیان اینکه نقاش در دمشق فوت کرده علت درگذشت وی را ابتلا به کرونا اعلام کردند.
«انیس نقاش» مبارز لبنانی و عضو سابق جنبش فتح بود که بخش بزرگی از عمر خود را در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی صرف کرد. نقاش در سال ۱۹۶۸ به جنبش فتح پیوست و مسئول آموزش نیروهای این جنبش در اردوگاهی در جنوب لبنان را بر عهده داشت.
او همچنین در تمامی سال‌های مبارزه ارتباط قوی با حزب‌الله لبنان و شخص «شهید عماد مغنیه» داشت طوری که در مصاحبه‌ای گفته بود: «اگر کسی به من می‌گفت که همه جان و وجودم را برای یک ساعت از عمر او بدهم، این کار را برای کسی جز عماد نمی‌کردم».
او همچنین در سال‌های اقامت در دمشق، مرکز مطالعاتی امان را راه‌انداخت. بسیاری از کاربران عربی نوشته‌اند که انیس نقاش تمامی عمر خود را برای آزادی فلسطین و مقاومت هزینه کرد. چه زمانی که در دوره جوانی در لبنان نیروهای فتح را آموزش می‌داد، چه زمانی که برای انقلاب اسلامی ایران دست به سلاح برد و چه زمانی که با اقامت در دمشق به فعالیت پژوهشی و رسانه‌ای در راستای اهداف مقاومت مشغول شد.
او در سال ۱۹۸۰ به اتهام تلاش برای ترور بختیار آخرین نخست‌وزیر ایران قبل از پیروزی انقلاب به زندان افتاد. او پس از آزادی از زندان فرانسه در سال ۱۹۹۰ به تهران بازگشت و زندگی عادی‌اش را خارج از وطن خود از سر گرفت. اگر چه در سال‌های پس از آزادی بارها به لبنان و سوریه هم سفر کرد. انیس نقاش در طول سال‌های گذشته به عنوان پیشگام رسانه‌ای در حوزه مقاومت فعال بود.
 روزنامه کیهان در واپسین روزهای سال 1395 مصاحبه‌ای با این مبارز فلسطینی انجام داد. وی در این مصاحبه تاکید کرد: «فلسطین هنوز مسئله مرکزی و اساسی برای ملت‌های عرب و اسلامی است نه دولت‌ها. الان معلوم شده که دولت‌ها به فلسطین خیانت می‌کنند. نقاب همکاری اعراب با اسرائیل کنار رفته است و برخی از کشورهای عربی می‌خواهند علنی با اسرائیل همکاری کنند».
وی همچنین در این مصاحبه به نابودی اسرائیل نیز اشاره کرد: «اسرائیل از درون نابود می‌شود. مقاومت فلسطین و لبنان هرروز از روز پیش آماده ترند و درست است که الان جنگ نیست اما خود اسرائیلی‌ها می‌دانند که بچه‌های غزه روز به روز
خودشان را برای جنگ بعدی آماده می‌کنند. هم از لحاظ تسلیحات و هم از نظر تعداد پرسنل. اسرائیلی‌ها احساس خطر جدی کرده‌اند همان طور که سید حسن نصرالله می‌گوید نه فقط یک نقطه بلکه همه فلسطین اشغالی حتی مرز‌های آبی به عرض ۳۰۰ کیلومتر در تیررس مقاومت است. یعنی امنیت اسرائیل از بین رفته است».