kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸

گزارش آکسفام از سیاست‌های انگلیس برای طولانی شدن جنگ یمن




یک سازمان جهانی امدادرسانی اعلام کرد، فروش تسلیحات انگلیسی به سعودی‌ها، موجب طولانی‌تر شدن جنگ علیه یمن شده است. انگلیس از فروش سلاح به عربستان، 15 میلیارد پوند سود برده است.
دولت انگلیس از سال 2015 که عربستان و امارات به یمن حمله کرده‌اند، سیاست‌های خود را به گونه‌ای طراحی کرد که مقدمات فروش سلاح بیشتر در این جنگ را مهیا نماید. در عمل نیز این مسئله محقق شد و عربستان 15 میلیارد پوند سلاح از انگلیس خریداری و با آن، مردم بیگناه یمن را قتل عام کرده است. در این میان، سازمان جهانی «آکسفام»(سازمان جهانی امداد رسانی و مبارزه با فقر)، سیاست انگلیس را عامل طولانی شدن جنگ یمن دانسته است.
به گزارش فارس، آکسفام» در این باره توضیح داد، انگلیس از طریق صادرات تجهیزات سوختگیری هوایی برای نیروهای سعودی، باعث تداوم کشتار مردم یمن شده است.
به نوشته روزنامه «گاردین»، امتیاز استفاده از این تکنولوژی، تابستان امسال و پس از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی، صادر شده است. علاوه‌بر این، یک میلیارد و 400 میلیون دلار تسلیحات دیگر نیز لندن به سعودی‌ها فروخته است.
«سم نِیدل» مسئول سیاست‌گذاری و مشاوره آکسفام، دراین‌باره گفت: «همزمان با درخواست آمریکا برای خاتمه جنگ در یمن، انگلیس جهت مخالف را پیش گرفته است. انگلیس با فروش تسلیحات و تجهیزات سوختگیری، که حمله‌های هوایی را تسهیل می‌کنند، باعث تداوم بیشتر جنگ بی‌رحمانه تحت رهبری سعودی‌ها شده است.»
در حال حاضر، پیشروی نیروهای دولت نجات ملی یمن به سمت شهر «مأرب»، آخرین پایگاه دولت تحت حمایت ریاض در شمال، ادامه دارد و ائتلاف متجاوز سعودی‌ برای جلوگیری از این پیشروی، به حملات هوایی متوسل شده است. نیدل افزود: «انگلیس مدعی حمایت از صلح در یمن است. اثبات این ادعا می‌تواند با خاتمه فوری فروش تسلیحات آغاز شود، تسلیحاتی که ممکن است علیه غیرنظامیان استفاده شده و بحران انسانی را تشدید کند.»
حیله‌های آل‌سعود در مأرب
اما در ارتباط با پیشروی نیروهای انصارالله در شهر «مارب» و شکست‌های پی‌در‌پی آل‌سعود، اکنون متجاوزان به دنبال استفاده از ابزار فتنه در این شهر برآمده‌اند. در واقع، پس از اعلام همبستگی تروریست‌های داعش و القاعده با عربستان در مارب، وعده‌های مالی یا تحریکات مذهبی، آخرین امید آل‌سعود به شمار می‌رود.
به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، در کنار توجه به تحولات میدانی و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در یمن، باید به یک کارزار بسیار مهم دیگر نیز توجه داشت. طبق این گزارش، سعودی‌ها مهم‌ترین سلاح خود، یعنی تحریک مذهبی و تحریک تفاوت‌های عقیدتی میان مناطق مختلف یمن، را به میان کشیده‌اند و هر زمان که در میدان نبرد شکست می‌خورند، به این روش پناه می‌برند. این شیوه امروز در عملیات مأرب نیز تکرار می‌شود و عوامل سعودی شعارهایی از قبیل «دفاع از مکه مکرمه و صحابه پیامبر(ص)» سر می‌دهند. در کنار این، وعده‌های مالی نیز به وفور داده می‌شود. از این رو، نباید از پیدا شدن سر و کله تروریست‌های داعش در مأرب و جنگ علیه دولت، ارتش و انصارالله، تعجب کرد.
در این گزارش آمده آست:«از این رو، شاهد هستیم که ائتلاف سعودی به افراد خود مأموریت داده است که قبایل مأرب را به جنگ با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تحریک کنند و از هر راهی از قبیل تشویق و ارعاب بهره ببرند. در این میان، هیچ رئیس‌قبیله‌ای حق بی‌طرفی ندارد و اگر قبیله‌ای خواستار بی‌طرفی باشد، تهدید به بمباران هوایی می‌شود.»
از سوی دیگر، «محمد علی طعیمان» عضو مجلس شورای یمن، گفته که عناصر داعش به صورت علنی در مأرب حضور دارند و بیانیه اخیر این گروه، بیانگر مشارکت این گروه تروریستی در کنار ائتلاف متجاوز سعودی است. طعیمان بر این باور است که هدف از بیانیه فوق، این است که مأرب به عنوان «امارت» داعش در یمن معرفی شود تا بتواند تروریست‌ها را از سایر مناطق جهان به این
منطقه بکشانند.