kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱

قطع زنجیره خرید و فروش مدارک دانشگاهی



مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم گفت: با استعلام مدارک و تأیید کد مدرک دانشگاهی خرید و فروش مدارک دانشگاهی امکان‌پذیر نیست.
سید عبدالحمید انگجی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اظهارداشت: متأسفانه در رسانه‌ها و مطبوعات آمار مبالغه‌آمیزی درخصوص جعل مدارک دانشگاهی مطرح می‌شود که من آن را تکذیب می‌کنم و این موجب تشویش اذهان عمومی و سلب اعتماد مردم به سیستم دانشگاهی است.
انگجی با بیان اینکه در ابتدا باید مدارک وزارت بهداشت، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و حتی حوزه علمیه تفکیک شود، افزود: هر کدام از این حوزه‌ها مسئولیت‌های نظارتی خاص خودشان را دارند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها مسئول مدارک صادره از دانشگاه‌های خود است. همچنین بین جعلی بودن مدرک و مورد تأیید نبودن مدرک باید تفکیک قائل شد، چنانچه باید بین جعل مدرک و خدشه وارد شدن مدرک هم تفکیک قائل شد و راه‌های بررسی هر کدام از این موارد متفاوت است. وی با بیان اینکه اسامی همه مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم که مدرک آنها معتبر است در سامانه امور دانشجویان وزارت علوم ذکر شده است، ادامه داد: دانشگاه‌های مورد تأیید ما به دو دسته تقسیم می‌شوند که بعضی از دانشگاه‌ها می‌توانند به صورت مستقل مدرک صادر کنند، اما برخی دیگر این استقلال را ندارند، البته دانشگاه‌های مستقل ۸۰ دانشگاه هستند و مؤسسات غیر انتفاعی و پژوهشکده‌ها هم جزو مراکزی هستند که هنوز اختیار صدور مدرک را ندارند. مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم با بیان اینکه مدارک دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم دارای کد استعلام است،گفت: کلیه مدارکی که در سامانه سجاد وزارت علوم بارگذاری می‌شود دارای تأیید رئیس‌دانشگاه، کد قابل اسکن و کد ۲۰ رقمی باشد که از این طریق استعلام مدرک گرفته می‌شود به طوری که با وارد کردن کد ۲۰ رقمی در سامانه سجاد هم اصالت و هم محتویات مدرک مورد استعلام قرار می‌گیرد و این موضوع طی بخشنامه‌ای به همه مراکز دولتی ارسال شده تا مدارکی که به دست آنها می‌رسد به راحتی و بدون هیچ‌گونه بروکراسی اداری استعلام شود.
انگجی اظهارداشت: برای مدارکی که قبل از راه‌اندازی کد‌های استعلام صادر شده نیز با تأیید دانشگاه کد موردنظر در پشت مدرک صادر می‌شود و استعلام شکل می‌گیرد، همچنین برای مدارک خارج از کشور نیز در ابتدا گواهی موقت با کد صادر و سپس ارزش نامه دائمی صادر می‌شود و پس از آن کد استعلام به صورت عمودی در روی مدرک ثبت می‌شود. وی افزود: وزارت امور خارجه تنها اصالت یک مدرک را می‌تواند صادر کند و ارزشیابی مدرک بر عهده وزارت علوم است، همچنین در صورت تعیین مدرک جعلی توسط بخش حقوقی وزارت علوم در قوانین مجازات اسلامی جریمه‌هایی از جمله انفصال از خدمت برای افراد خاطی در نظر گرفته شده است.