kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
معاون وزیر صمت خبر داد

بازگشت 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات غیر نفتی

معاون وزیر صمت از بازگشت بیش از40میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات غیر نفتی خبر داد.




به گزارش فارس، حمید زادبوم در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران بیان داشت: علیرغم همه مشکلاتی که از سال 97 وجود داشت، اما در سال گذشته بیش از 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که حداقل 50 درصد آن توسط بخش خصوصی صادر شد.
رئیس ‌سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: از 22 فروردین 97 تا پایان آذر ماه حدود 40 میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است، البته 18 میلیارد یورو آن ایفای تعهد نشده است، اما من اطمینان دارم که آن هم به روش‌های مختلف برگشته است.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال 97 تا پایان آذر ماه 99 میزان صادرات کشور حدود 63 میلیارد یورو بوده است که از این مقدار حدود 40 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات برگشته است و حدود 50 درصد آن مربوط به استان تهران بوده است و به عبارتی بیش از 20 میلیارد یورو از بازگشت ارز حاصل از صادرات طی مدت مذکور مربوط به استان تهران بوده است.
رئیس‌ سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: این نشان می‌دهد که اقتصاد ما و صادرکنندگان ما فعالیت می‌کنند و باید از آنان تشکر کنیم.
وی افزود: بیشترین رشد صادرات کشور در سال 99 در حوزه خشکبار، گیاهان دارویی، ماکارونی، مواد پروتئینی، پوشاک، مواد شوینده، محصولات دارویی، تجهیزات برقی و محصولات برقی بوده است، البته در 10 ماهه امسال صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است که بخشی از آن به شرایط کرونایی و کاهش تقاضای جهانی و تقاضای کشورهای همسایه برمی‌گردد.
رئیس ‌کل سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است هر گونه مقررات زائد بر تجارت، تجارت را از ریل خودش خارج می‌کند اما شرایط خاص کشور از سال 97 باعث شد که این مقررات باشد، اما ما داریم کمک می‌کنیم تا با اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون مشکل صادرکنندگان را در زمینه رفع تعهد ارزی حل کنیم.