kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۶۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵

اظهارات ضد و نقیض درباره تخصیص ارز دولتی به واردات آجیل



در حالی که رئیس ‌اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار از اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات آجیل خبر داد، مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به‌طور مطلق با ارز 4200 تومانی تخمه آفتابگردان وارد نشده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق محصولات آجیلی به کشور تصریح کرد: تمیز دادن دو محصول داخلی و وارداتی برای بازرسان ستاد مشکل است، زیرا تولید داخل، شناسنامه‌دار نیست. با این حال در 9 ماهه نخست امسال یک‌هزار تن کشفیات آجیل و خشکبار معادل 600 میلیارد ریال داشته ایم.
 همچنین علیرضا ارزانی ممقانی؛ رئیس‌ اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار گفت: مشکلاتی که برای تولیدکنندگان محصولات آجیلی به‌ویژه بادام زمینی و تخمه آفتابگردان ایجاد شده به‌دلیل اختصاص ارز یارانه‌ای به واردکنندگان این محصولات است که قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.
وی افزود: در مواقعی برای واردات تخمه آفتابگردان ارز 4200 تومانی اختصاص داده‌ایم که اسناد و مدارک آن وجود دارد. تعرفه واردات هم پایین است. در حالی که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید بادام زمینی در کشور وجود دارد،90 درصد مصرف این محصول از چین و اوکراین وارد می‌شد.
رئیس ‌اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار گفت: مسئولان گمرک در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌اند حتی یک گرم تخمه آفتابگردان وارد نشده است در حالی که 500 تن و یکهزار تن وارد می‌شود. در بسیاری از مراکز تولید تخمه آفتابگردان کشور به‌دلیل نبود توان رقابت با واردات دیگر آفتابگردان کشت نمی‌شود. البته از تیرماه امسال با ممنوعیت واردات و اختصاص ندادن ارز دولتی، کشاورزان کمی توان رقابت پیدا کرده‌اند.
در مقابل، چنگیز اسفندیاری مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه به‌طور مطلق با ارز 4200 تومانی تخمه آفتابگردان وارد نشده است، افزود: میزان صادرات خشکبار کشور 500 هزار تن معادل یک و هشت دهم میلیارد دلار در سال است. واردات تخمه آفتابگردان تا سال 96 بالغ بر 44 هزار تن و در سال 97 به میزان 37 هزار تن بود و در 10 ماهه نخست امسال نیز 27 هزار تن از این محصول وارد شده است. ضمن اینکه ثبت سفارش واردات تخمه آفتابگردان در امسال مربوط به سال گذشته است.
وی افزود: حدود یک‌هزار واحد بسته‌بندی و تولید آجیل با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن در کشور وجود دارد در حالی که تولید داخلی 75 هزار و نیاز کشور در این زمینه 200 هزار تن است. البته در پی زنجیره‌ای کردن تولید هستیم. ضمن اینکه در صادرات خرما و پسته رتبه نخست دنیا را داریم.