kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



نحوه رفع توهین از دیگران
س)اگر شخصى (الف) در مورد شخص ديگرى (ب) مطالب بد و غير واقعى را در جمع مثلاً در ايميل‌هاى مشترک بيان کند و او را بى‌اعتبار کند، فرد الف چطور مى‌تواند‌اشتباه خود را جبران کرده و حق ب را به طور کامل به جا آورد؟ آيا الف بايد براى همه آنهايى که ايميل توهين به شخص ب را دريافت کرده‌اند ايميل فرستاده و رفع توهين کند؟ اگر الف اين کار را نکرد و ب هم مصرّ باشد که وى در جمع عذرخواهى کند، آيا در اين حال الف بخشيده مى‌شود حتى اگر ب مصرّ باشد که وى در جلوى همه افرادى که شاهد توهين بوده‌اند عذرخواهى کند؟
ج) بايد گفته‌هاى خود را به هر کس که رسانده تکذيب کند و از شخصى که به او اهانت کرده تحصيل رضايت نمايد.
ازدواج در عده
س) خانمی پس از ازدواج به دلیل اختلاف با همسر خود، بیش از یک سال است که دور از وی زندگی می‌کند و بزودی از همسر خود طلاق می‌گیرد، آیا در شرایط فعلی یا بلافاصله بعد از طلاق، می‌تواند با مرد دیگری عقد موقت یا دائم بخواند؟
س) تا زمانی که صیغه طلاق با رعایت شرایط آن خوانده نشده و خانم، عدّه طلاق را سپری نکرده است، عقد ازدواج با شخص دیگر باطل است و زمان عدّه از وقتی محاسبه می‌شود که صیغه طلاق جاری شود، هرچند زن و مرد یک سال از هم دور باشند.
استفاده از سهم اینترنت دیگران
س) آیا استفاده از اینترنت بی‌سیم دیگران، جایز است؟ با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می‌تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
ج) بدون علم یا اطمینان به رضایت مالک، این کار جائز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.
اجزاى غیر قابل خوردن حيوان حلال گوشت
س) بعضى از اجزاى حيوان حلال گوشت ذبح شده، شرعاً قابل خوردن نيست و بايد از لاشه حيوان جدا شود. اگر اين اجزاء همراه با اجزاء حلال پخته شود به‌طورى كه جداسازى آن ممكن نبوده و قابل تشخيص نباشد، آن غذا چه حكمى پيدا مى كند؟
ج) در فرض مرقوم، خوردن غذا ‌اشكال ندارد.
الکل مصرف شده در داروها
س) آيا الکلى که در داروها و يا مواد غذايى براى ماندگارى و تازگى آنها استفاده مى‌شود و به تنهايى قابل شرب نيست نجس و غير قابل شرب است؟
ج) اگر معلوم نباشد كه الکل مخلوط شده از قسم مايع بالاصاله و مست‌کننده است يا نه،‌ اشکال ندارد؛ و در هر صورت اگر داروی مورد ضرورت براى استعمال باشد ‌اشکال ندارد لکن در صورت مخلوط بودن با الکل مست‌کننده بنابر احتياط واجب بايد دست و دهان و موضع اصابت دارو را تطهير کند.
شرط حلال شدن ماهى حلال گوشت
س) شرايط تذکیه (حلال شدن) ماهى حلال گوشت چيست؟
ج) شرطش اين است كه زنده از آب بگيرند و در خارج آب جان دهد.
تصرف در حقوق بازنشستگی
س) مادر من مقدارى از پولى را كه از بازنشستگى پدرم (كه 12سال قبل فوت كرده است) دريافت مى‌كند به خواهرم كه تنگدست است مى دهد ولى دو خواهر ديگرم راضى نيستند آيا آن دو حقى دارند و پول اهدايى چه حكمى
دارد؟
ج) اگر پول به مادرتان تعلق داشته باشد اهداى آن در فرض سؤال مانع ندارد و رضايت ديگران شرط نيست ولى اينگونه پولها بايد طبق قانون در اختيار صاحبان آن قرار گيرد.