kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
امیرعبداللهیان:

ملت ما آثار سفر به روسیه را در گذار از تحریم‌ها مشاهده خواهند کرد

دستیار ویژه رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل می‌گوید بعد از تقدیم پیام رهبرانقلاب، نحوه ورود روس‌ها به صورت جدی به محتوا را شاهد بودیم که ملت ما آثار این سفر را در عرصه عبور ازتحریم‌ها به شکل دیگر مشاهده خواهند کرد.





حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی یکشنبه‌شب (26 بهمن ماه)  با حضور در برنامه «پرونده ویژه» ضمن‌ اشاره به شعار نه شرقی و نه غربی در سردر وزارت خارجه و قانون اساسی کشورمان اظهار کرد: عده‌ای زمانی که می‌بینند یک مسئولی به روسیه یا چین می‌رود، به وی در فضای مجازی اتهام می‌زنند و می‌گویند که ببینید اینها کشور را در دامان روسیه و چین کمونیست بردند، در صورتی که معنای شعار نه شرقی و نه غربی یعنی در حوزه سیاسی، زیر سلطه هیچ کشوری نرویم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما در حوزه تامین منافع به هر دو طرف نگاه می‌کنیم، سابقه تاریخی غرب با کشور ما مشکلاتی را ایجاد کرده است، ما در حوزه شرق تنها قرارداد ترکمانچای و گلستان را در زمان شوروی سابق به عنوان یک سابقه بد داریم.
وی افزود: بنده در زمان حضورم در وزارت خارجه در زمان مذاکره با نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه، زمانی که شروع به بحث درباره بحران سوریه کردم، احساسم این بود که نمی‌شود با روس‌ها کار کرد، اما بعد از 5 سال کار نزدیک با آنها اعلام می‌کنم روسیه پوتین، متفاوت از جماهیر شوروی و حتی متفاوت از روسیه قبل از پوتین است و این را در راستای تامین حداکثری منافع ملی در نگاه به حوزه آسیا و شرق بیان می‌کنم.
وی تاکید کرد: رئیس‌دومای روسیه در آغاز مجلس یازدهم ، رئیس‌کمیسیون روابط خارجی این کشور را برای تبریک همراه با یک دعوت‌نامه فرستاد و از آقای قالیباف خواست تا اولین سفر خارجی خود را به روسیه انجام دهد. این موضوع هم به دلیل نگاه راهبردی بود که در سطح دیدار رهبری با پوتین در سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران به وجود آمده بود، می‌خواستند ترجمان این دیدار را ایجاد کنند.
امیرعبداللهیان اظهار کرد: پیام رهبری در حقیقت، راهبردی، مهم و در یک مقطع زمانی درست بود که بعداً در زمان مناسب درباره جزئیات پیام ایشان و پاسخ روس‌ها به آن صحبت خواهم کرد، اما تنها می‌گویم که طرف روسی با جدیت این پیام را بررسی و مورد توجه ویژه پوتین قرار گرفت و ما بعد از ملاقات با رئیس‌دومای روسیه و تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب، در ملاقات‌های بعدی بازخوردها و نحوه ورود روس‌ها به صورت جدی به محتوا را شاهد بودیم که بدون تردید ملت ما آثار این سفر را در عرصه عبور ازتحریم‌ها و فشارهای بایدن به شکل دیگر مشاهده خواهند کرد.