kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲

بایدن: جنگ یمن باید تمام شود / انصارالله: تجاوز متوقف نشود، حملات ادامه می‌یابد

جنبش انصارالله در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه او از پایان یافتن جنگ یمن حمایت می‌کند، اعلام کرد که تا عملا اقدامی صورت نگیرد، موشک‌های یمن آماده پرتاب هستند.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، پنجشنبه‌شب طی سخنرانی خود، مدعی شد که قصد دارد به جنگ یمن پایان دهد. او با وجود این گفت که آمریکا به عربستان کمک خواهد کرد از «تمامیت ارضی» خودش دفاع کند! بایدن مدعی شد، عربستان با حملاتی از جانب نیروهای تحت حمایت ایران مواجه است. بایدن از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد کرد و گفت: «این جنگ باید به پایان برسد.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «حمایت آمریکا از عملیات‌ تهاجمی در یمن، از جمله از فروش تسلیحات، خاتمه خواهد یافت.» «جان کربی»سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، هم برای مردم یمن اشک تمساح ریخت و گفت که در یمن بزرگترین فاجعه بشری در جهان در حال رخ دادن است و آمریکا این موضوع را درک می‌کند. او به شبکه الجزیره گفت که سفر فرمانده ستاد مرکزی آمریکا به عربستان، ارتباطی به مذاکرات در جهت ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی نداشته و بایدن خواهان این است که آمریکا در حمایت خود از عملیات نظامی عربستان در یمن، تجدیدنظر کند.
ادعای بایدن درباره جنگ یمن، در حالی مطرح می‌شود که حمایت‌های دولت آمریکا از حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان در این کشور فقیر عربی، از سال ۲۰۱۴ و زمانی که او معاون رئیس‌جمهور بوده‌، آغاز شده است. به عبارت دیگر، کودک کشی در یمن را شخص بایدن و دیگر مقامات
کاخ سفید در مارس 2015 کلید زده‌اند. یمن طی این مدت علاوه‌بر اینکه مورد حملات روزانه ائتلاف سعودی تحت حمایت آمریکا قرار گرفته، از آسمان، زمین و دریا نیز در محاصره است. همین مسئله، فاجعه انسانی در یمن را رقم زده است. اما، پنتاگون به هیچ یک از این حقایق اشاره‌ای نکرده است.
واکنش انصارالله
«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن، طی پیامی توئیتری در واکنش به ادعای قطع حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی، تاکید کرد که یمنی‌ها فریب این ادعا‌ها را در هیچ شکل آن نمی‌خورند. الحوثی در پیام خود نوشت: «هر اقدامی که به محاصره یمن پایان ندهد، مورد توجه نخواهد بود.» عضو شورای عالی سیاسی یمن افزود: «ما جزو کسانی نیستیم که از حرف‌ها به هر شکلی که بیان شوند فریب بخوریم.» «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن، نیز صلح در این کشور را در گرو توقف کامل حملات و لغو محاصره مردم یمن دانست و گفت، موشک‌های یمن برای دفاع از یمن است. پیش از این، «حمید عاصم»، از مقامات ارشد انصارالله، ابراز امیدواری کرده بود که این اقدام، آغازی برای تصمیم‌ها در راستای توقف جنگ در یمن باشد.
دستاوردهای اخیر ارتش یمن
سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن، دیروز طی گزارشی اعلام کرد که در عملیات‌ ماه ژانویه میلادی(دی-بهمن)، ارتش یمن موفق شده است ۶ پهپاد جاسوسی دشمن را سرنگون کند. یحیی سریع در حساب کاربری خود، طی پیامی تحت عنوان
«دستاورد ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی» نوشت: «با یاری خداوند، نیروهای ما طی ماه ژانویه گذشته توانسته‌اند ۶ پهپاد جاسوسی را سرنگون کنند». سخنگوی نیروهای مسلح یمن ادامه داد:« نیروهای ما همچنین توانسته‌اند ۱۲۸۳ تن از نیروهای دشمن را کشته یا زخمی‌کنند، که از این تعداد، ۷۴ نفر سعودی و ۷۵ نفر دیگر، از مزدوران ارتش سودان بوده‌اند». سرتیپ یحیی سریع همچنین اعلام کرد: «در عین حال، ۹۲ خودروی زرهی و ماشین آلات نیز هدف حمله قرار گرفته و منهدم شده است.»
این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که یحیی سریع پیشتر نیز طی گزارشی درباره حملات موشکی علیه متجاوزان در سال ۲۰۲۰‌، اعلام کرده بود که ۲۵۳ موشک بالستیک به سمت اهداف سعودی شلیک شده است. از این تعداد، ۱۷۸ موشک بالستیک مواضع و پایگاه‌های ائتلاف سعودی و مزدورانش را در خاک یمن هدف قرار‌داده و ۷۵ موشک بالستیک و کروز هم به عمق خاک عربستان
شلیک شده‌اند.