kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
جلیلی:

رئیس‌جمهور درباره عملکرد ۳۸۲ شرکت دولتی به مردم گزارش دهد

عضو شورای ‌عالی امنیت ملی گفت: رئیس‌جمهور که به گفته خودشان فرماندهی را در جنگ اقتصادی به عهده دارد، می‌بایست نحوه استفاده از فرصت 382 شرکت دولتی را برای مردم بازگو کند و گزارش عملکرد بدهد.



نشست بررسی بودجه شرکت‌های دولتی، چالش‌ها و ارائه پیشنهاد برای اصلاح آن در دفتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.
به گزارش فارس، جلیلی درباره شرکت‌های دولتی بیان داشت: ۳۸۲ شرکت دولتی به عنوان بازوهای اجرایی در اختیار قوه مجریه قرار دارد تا این قوه را در جهت انجام وظایف خود یاری رساند؛ دولت مقتدر دولتی است که به جای شعار بتواند از فرصت‌های خود به خوبی استفاده نماید.
وی خاطرنشان کرد: بودجه برنامه مالی کشور است و طبیعتاً وقتی بخش اعظمی از آن در اختیار شرکت‌های دولتی قرار می‌گیرد، می‌بایست این شرکت‌‌ها در تحقق اهدافی نظیر اشتغال و ارزآوری و... نقش خود را ایفا کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌باره افزود: در شرایط جنگ اقتصادی، این برنامه باید متناسب با نقش‌آفرینی شرکت‌ها در جنگ اقتصادی تنظیم شود و سهم هریک از آنها در انجام وظایف‌شان روشن باشد.
جلیلی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر فرماندهی در جنگ اقتصادی، اظهار داشت: رئیس‌جمهور که به گفته خود ایشان، فرماندهی را در جنگ اقتصادی به عهده دارد، می‌بایست نحوه استفاده از فرصت این 382 شرکت دولتی را برای مردم بازگو کنند و گزارش عملکرد بدهند.
وی تاکید کرد: اینکه گفته شود در این شرکت‌ها فساد رخ نداده یا ضرردهی نبوده، کافی نیست؛ هنر آن است که گزارش عملکرد سوددهی و تحقق بهره‌وری مناسب آنها ارائه شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکلات هیئت مدیره شرکت‌های دولتی در تمامی دولت‌ها باقی‌ مانده است، تصریح کرد: تعویض مکرر اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها منجر به عدم پاسخگویی افراد نسبت به عملکرد خود می‌باشد.
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی خارج از ماموریت برخی شرکت‌های دولتی نظیر ایجاد مال‌های تجاری، رستوران لوکس و...، گفت: ضعف در نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و عدم شفافیت فعالیت آنها باعث شده تا بسیاری از کارویژه‌‌ها متفاوت از اهداف کلی نظام و حتی قوه مجریه صورت بگیرد.