kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۳۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
سخنگوی کمیسیون خبر داد

مصوبات کمیسیون تلفیق از 2 برابر شدن یارانه‌ها تا افزایش حقوق سربازان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه می‌گوید در سال آینده به ازای هر فرد که سال گذشته 45 هزار تومان دریافت می‌کرد، یارانه دو برابر یعنی به ازای هر نفر 90 هزار تومان خواهد شد و این رقم برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بیشتر خواهد بود و همچنین حقوق سربازها چند برابر شد.


 

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 کل کشور در نشست خبری دیروز خود در تشریح جزئیات آخرین نشست کمیسیون خود اظهار داشت: در نشست کمیسیون برای سال آینده برای تمام کسانی که یارانه دریافت می‌کنند و یا مشمول دریافت یارانه هستند تصمیم‌گیری شد.
به گزارش فارس، وی افزود: در مجموع مبلغ 91 هزار میلیارد تومان برای یارانه‌بگیران مشمول تخصیص یافت و این یعنی در سال آینده به ازای هر فرد که سال گذشته 45 هزار تومان دریافت می‌کرد، یارانه دو برابر یعنی به ازای هر نفر 90 هزار تومان خواهد شد.
زارع ادامه داد: همچنین مبلغ 20 هزار میلیارد تومان برای 35 میلیون نفر طبقه متوسط جامعه، 10 هزار میلیارد تومان برای افزایش مستمری مددجویان، کمیته امداد و بهزیستی اختصاص خواهد یافت.
وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اعطای یارانه نقدی و معیشتی گفت: پرداخت یارانه در سال آینده به صورت ادغامی خواهد بود.
وی با بیان اینکه هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه تا روز جمعه این هفته برای بررسی نهایی بودجه جلسات خود را ادامه خواهند داد، گفت: پیش‌بینی می‌شود لایحه بودجه سال 1400 از روز سه‌شنبه هفته آینده (14 بهمن ماه) در صحن علنی بررسی شود.
زارع با بیان اینکه تقریبا کلیه یارانه‌های پرداختی در سال آینده تجمیع می‌شود، ادامه داد: همچنین مبلغ 20 هزار میلیارد تومان علاوه‌بر مبلغ ذکر شده برای افزایش یارانه 35 میلیون نفر اقشار طبقه متوسط و متوسط رو به پایین قرار داده شده و 10 هزار میلیارد تومان هم برای افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مصوب شد.
زارع با بیان اینکه دولت مبلغ 73 هزار و 800 میلیارد تومان را در لایحه بودجه برای پرداخت یارانه در سال آینده در نظر گرفته بود، اظهار کرد: کمیسیون تلفیق با افزایش این عدد، 147 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در سال 1400 مصوب کرد که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
ثبت­‌نام واجدین شرایط
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، افزود: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شدند تا برای پرداخت یارانه هدفمندی و معیشتی نسبت به ثبت‌نام کلیه افراد پشت صف، افراد جدیدالورود و همچنین افرادی که قبلا منصرف شده و اکنون مستحق دریافت یارانه هستند، اقدام کنند. تاخیر در ثبت‌نام و عدم پرداخت یارانه هدفمندی و معیشتی از سوی این دو دستگاه تخلف محسوب شده و مسئولیت آن برعهده کلیه مدیران ذی‌ربط بوده و این تخلف قابل رسیدگی در مراجع ذیصلاح است، تقریبا کلیه یارانه‌های پرداختی به افراد در سال آینده تجمیع شده و پرداخت می‌شود.
زارع با ‌اشاره به اینکه در مجموع 32 هزار میلیارد تومان یارانه تولید در حوزه مسکن، کشاورزی، گردشگری و... مصوب شد، افزود: 18 هزار میلیارد تومان برای رفع محرومیت در مناطق کمتر برخوردار و همچنین 33 هزار میلیارد تومان یارانه دارویی قرار داده شد که یارانه دارویی در اختیار بانک مرکزی قرار داده خواهد شد تا نحوه تامین 2.5 میلیارد دلار آن را به صورت ارزی-ریالی تعیین کنند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس بیان کرد: تقریبا 43 ردیف در بخش هدفمندی یارانه‌ها در حوزه مصارف ذکر شده که 10 ردیف آن در لایحه دولت وجود داشته و 79 هزار میلیارد تومان منابع برای آن دیده شده بود که این مبلغ از سرجمع 429 هزار میلیارد تومان کسر می‌شود و بقیه منابع باقی مانده در ردیف‌های در نظر گرفته شده، هزینه می‌شود.
حمایت از زنان بی‌­سرپرست
و خانواده زندانیان
وی ادامه داد: منابع باقی‌مانده در حوزه‌های کاهش و رفع فقر مطلق در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد، حوزه سلامت، خرید نان و خرید تضمینی گندم، کمیته امداد، حوزه‌های فرهنگی، کتب درسی، حوزه بهزیستی، مسکن رزمندگان معسر، صندوق بیمه اجتماعی، حوادث غیرمترقبه، خرید واکسیناسیون دام، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانواده، حمایت از خانواده زندانیان و... هزینه خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 مجلس تاکید کرد: تقریبا 33 مورد در این رابطه وجود داشته که برخی از آنها در لایحه دولت بوده و موارد دیگر هم توسط کمیسیون تلفیق به آن اضافه شده است. همچنین پرداخت حقوق سربازان که براساس  قانون 75 درصد پایه پیش‌بینی شده، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق برای سال آینده چند برابر شد.
زارع تصریح کرد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه میزان پرداخت یارانه نقدی 45 هزار تومانی برای سال آینده دو برابر شد اما برای یارانه مددجویان کمیته امداد و خانواده‌های متوسط روبه پایین رقم بیشتری در نظر گرفته شد. هنوز درباره جزئیات دقیق تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده و در جلسه بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس تاکید کرد: بررسی کلیه بخش‌های لایحه بودجه سال آینده به جز تبصره‌های 14 و 18 که درباره یارانه و سود تسهیلات است، به اتمام رسیده و بر روی سامانه نمایندگان بارگذاری شده است، بعد از پایان بررسی این دو تبصره هم بر روی سامانه موردنظر با هدف دریافت پیشنهادات نمایندگان قرار داده خواهد شد.
تصمیمات مجلس برای جلوگیری از تورم
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه کمیسیون تلفیق بودجه برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در سال آینده چه مصوباتی داشته است، گفت: ما دو اقدام را در این مورد در نظر گرفته‌ایم، ابتدا کسری تراز عملیاتی و کسری بودجه دولت را به حداقل رسانده‌ایم زیرا وجود کسری در بودجه موجب تورم شده و زندگی مردم را دچار اختلال خواهد کرد، بنابراین نرخ تورم حداقلی برای سال آینده باید وجود داشته باشد.
زارع بیان کرد: همچنین در بخش‌هایی مانند بحث مابه‌التفاوت نرخ ارز که احتمال ایجاد تورم وجود داشت، پرداخت یارانه نقدی برای جبران قرار داده شده است، البته یک سری پیشنهادات در حوزه بنزین هم احتمالا در بخش هدفمندی یارانه‌ها در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مطرح می‌شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس تصریح کرد: منابع ایجاد شده از مابه التفاوت نرخ ارز را در بودجه سال آینده برای پرداخت یارانه نقدی در نظر گرفتیم، البته امکان دارد با بررسی و تصویب برخی پیشنهادات در بحث بنزین در صحن علنی هم میزان منابع درآمدی برای پرداخت یارانه‌ها افزایش پیدا کند.