kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳

تجارت 20 میلیارد دلاری با عراق کاملاً در دسترس است(خبر ویژه)

تجارت 20 میلیارد دلاری میان ایران و عراق، کاملاً امکانپذیر است.

این خبر را روزنامه آرمان از قول عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق منتشر کرد و افزود: واقعيت امر این است که ظرفيت تجارت 20 میلیارد دلاری در روابط ايران و عراق وجود دارد. به خصوص با توجه به اينکه ما تصميم گرفتيم از محل منابع مختلف، همچون گاز و برق، بتوانيم آنها را به عراق بفروشيم و تجار عراقي با خريد آنها، کالا به ايران تحويل دهند و اين واردات و صادرات مي‌تواند براي ما بسيار مفيد باشد. اين در حالي است که ما ظرفيت 10 ميليارد دلاري داريم و رسيدن به 20 ميليارد دلار بسيار ناچيز است و دور از دسترس نيست و امکان‌پذير خواهد بود. به نظر مي‌آيد ما به آن خواهيم رسيد، گرچه اين مهم الزامات و ابزاري را نياز دارد.
به واقع تحريم‌ها مسئله تازه‌اي نيست و در روابط ما با خيلي از کشورها اين يک معضل اساسي به شمار مي‌رود. به عبارت دقيق‌تر در گذشته هم تحريم بوديم و عراق هم از اين قاعده مستثني نيست و مي‌توان با يک برنامه‌ريزي مشخص به نفع اقتصاد کشور گام برداشت. افزون بر این ما در بسیاری از کالاها مشکل نداريم و مي‌توانيم با عراق مبادلات تجاري داشته باشيم.
در حال حاضر بحث واردات کالاهاي کشاورزي از عراق مطرح شده است. به‌عنوان مثال اين کشور «جو» مازاد دارد و موضوع تبادلات کالاهاي کشاورزي به طور دقيق بحث واردات را شامل مي‌شود. به هرجهت ما برخي اقلام غذايي وارداتي داريم و عراقي‌ها درخصوص تامين بخش‌هاي مهمي از اين محصولات اعلام آمادگي کرده‌اند.