kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
معاون وزیر راه خبر داد

دستیابی ایران به فناوری پیشرفته جوش سوزن ریل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از دستیابی ایران به فناوری پیشرفته جوش سوزن ریل دست خبر داد.

سعید رسولی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با تأکید بر اینکه به تکنولوژی جوش سوزن ریل دست یافته‌ایم، گفت: در این تکنولوژی می‌بایست آلیاژهای مختلف با یک جوش به هم متصل می‌شد که تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای است و یکی از دلایل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود ولی امسال توانستیم به این تکنولوژی دست یابیم.
وی همچنین درباره توافق این شرکت با شرکت راه‌آهن آذربایجان درخصوص احداث خط آهن رشت- آستارا تصریح کرد: هفته جاری هیئت عالی‌رتبه آذربایجانی به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور در ایران حضور داشت و دیدارهایی با وزرای دولت از جمله وزیر راه و شهرسازی انجام داد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این هیئت مدیرعامل راه‌آهن آذربایجان نیز حضور داشت و ما جلسات مفصلی با هیئت آذربایجانی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی برگزار کردیم. در این جلسات هفت سند همکاری به امضا رسید و بر اساس آن جزئیات نحوه همکاری دو کشور تشریح شد.
رسولی یادآور شد: از مهم‌ترین اسناد امضا شده، می‌توان به تعیین تعرفه ‌ترجیحی مبادلات اقتصادی دو کشور و توسعه پایانه ریلی آستارا- آستارا‌ اشاره کرد که در حال حاضر نیز فعال است و امسال نیز میزان تبادل کالا در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان ۲۵ درصد افزایش داشت ولی با هدف‌گذاری دستیابی به جابه‌جایی ریلی کالا میان ایران و آذربایجان تا سقف دو میلیون تن در سال فاصله داریم.
وی در ادامه درباره وضعیت قطار برقی تهران- مشهد عنوان کرد: برای برقی کردن راه‌آهن تهران- مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود و چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوزها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.
این مسئول توضیح داد: ولی سال گذشته شرکت تأمین‌کننده مالی به دلیل مشکلاتی که برای آنها پیش آمد اعلام کردند نمی‌توانند عملیات اجرایی را آغاز کنند. شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه ‌بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.
رسولی افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا عملیات برقی‌سازی راه‌آهن تهران مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم.
وی تصریح کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران کارگروه برقی‌سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه‌آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است، امیدوارم به‌زودی عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن تهران مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی آغاز کنیم.