kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۶۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
رئیس سازمان دامپزشکی:

سوخت مرغداری‌های بدون بیمه آنفلوآنزا قطع می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: با ورود موج قابل توجهی از آنفلوآنزای پرندگان، سوخت مرغداری‌های بدون بیمه قطع خواهد شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی صفر ماکنعلی در پاسخ به علت حذف سهمیه سوخت دامداران و مرغداران گفت: در سال جهش تولید نیاز به یک انضباط در تولید داریم. بی‌نظمی‌در تولید باعث می‌شود که با مشکل مواجه شویم. بحث بیمه در فرآیند تولید تخم‌مرغ و گوشت مرغ از سال ۱۳۹۵ اجباری شده و تمامی تولیدکنندگان مکلف هستند طیور خود را بیمه کنند.
وی افزود: نبود بیمه در مزارع تولید مرغ تخم‌گذار و گوشتی باعث می‌شود که در صورت مواجهه با بیماری به موقع گزارش ندهند و باعث طغیان‌های ویروسی در منطقه می‌شوند. در صورتی که واحد‌های طیور طبق فرآیند‌های قانونی عمل نکنند و اقدام به بیمه کردن واحد‌های خود نکنند، سوخت و نهاده آنها قطع خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی در پاسخ به زمان اجرایی شدن این دستور اعلام کرد: از تاریخ دوم بهمن امسال این دستور ابلاغ شده است.
ماکنعلی درخصوص شناسایی مرغداری‌های بدون بیمه تشریح کرد: در حال حاضر ۲۰۶ میلیون قطعه جوجه گوشتی، شصت میلیون و هشتصد و ده هزار مرغ تخم گذار  شناسایی شده است و فهرست واحد‌های بیمه شده در اختیار صندوق بیمه کشاورزی است و تعداد محدودی از مرغداری‌ها هستند که بیمه نشده‌اند که در مواجهه با بیماری، پنهانکاری می‌کنند. با توجه به اینکه با موج گسترده ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کل دنیا مواجه هستیم، برای صیانت از بهداشت طیور و بهداشت انسانی تمامی واحد‌هایی که قواعد را نادیده بگیرند، به قطع نهاده و سوخت آنها اقدام خواهیم کرد.
وی  با توجه به اجباری شدن بیمه از سال ۹۵ و عدم نظارت و پیگیری‌های مناسب در این خصوص اعلام کرد: از سال ۱۳۹۵ بنا به دلایلی از جمله نبود زیرساخت مناسب، این طرح به طور صد‌در‌صد محقق نشده است و تقریبا ۹۰ درصد از مرغداری‌ها اقدامات بیمه‌ای را انجام داده‌اند و ما با ابزار‌های قانونی بیمه این درصد باقی مانده را پیگیری خواهیم کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی در پایان با‌‌ اشاره به آخرین آمار تلفات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: کشور ما رتبه تک رقمی در تولید گوشت و تخم‌مرغ را در دنیا دارد. همچنین تمامی کانون‌های مورد حمله ویروس شناسایی و مهار شده است و روز گذشته آخرین کانون در روستای حاجی خوش در هشت کیلومتری تالاب کانی برازان شناسایی شد.