kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

نخستین شناسنامه فرزند مادر ایرانی در خوزستان رونمایی شد

مراسم رونمایی از نخستین شناسنامه برای فرزند مادر ایرانی و پدر خارجی در خوزستان به صورت نمادین در استانداری خوزستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا نخستین شناسنامه فرزند مادر ایرانی در خوزستان، برای فاطمه، دختر هشت ساله یک زن اهل رامهرمز، دیروز (شنبه) در مراسمی نمادین در سالن اجتماعات استانداری خوزستان تحویل داده شد.
استاندار خوزستان در مراسم تحویل نخستین شناسنامه فرزند مادر ایرانی، گفت: دوهزار و ۳۰۰ فرزند مادرایرانی در خوزستان زندگی می‌کنند که تا کنون ۵۲۴ پرونده برای آنها تشکیل شده است.
غلامرضا شریعتی ، افزود: پرونده دیگر متقاضیان شناسنامه به تدریج تشکیل و صادر می‌شود تا این افراد بتوانند از مزایای شهروند ایرانی بهره‌مند شوند.
وی اضافه کرد: این اقدام در راستای قانون مصوب سال ۱۳۹۸ برای صدور شناسنامه و هویت دادن به فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی است.
شریعتی این قانون را در راستای حمایت از زنان و مادران ایرانی و خانواده‌های آنها دانست و گفت: نداشتن هویت برای فرزندان مادران ایرانی که پدر خارجی دارند، مسئله‌ساز بوده و  تحصیل آنها را  سخت کرده بود اما  در حال حاضر با دستورالعمل‌های شرعی و فقهی و سپس مصوبه قانونی، شرایطی فراهم شد که این کودکان از مزایای  شهروند ایرانی بهره‌مند شوند.
وی افزود: این قانون باعث شده است فرزندان زنان ایرانی نیز حق استفاده از حقوق شهروندی داشته باشند که زمینه‌ای برای استفاده از ظرفیت این فرزندان برای پیشرفت و آبادانی کشور به شمار می‌آید.
معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان همچنین در این مراسم گفت: یک هزار و ۱۸ مادر ایرانی در خوزستان دارای همسر غیرایرانی و متقاضی صدور شناسنامه برای فرزندان خود هستند.
ولی‌الله حیاتی افزود: خوزستان جزو اولین استان‌هایی است که شناسنامه فرزند مادرایرانی را صادر کرده و موفق شده که این طرح را با موفقیت به اجرا درآورد.