kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷

درگیری یک نماینده با سرباز راهور؛ رئیس‌مجلس قول پیگیری و برخورد قانونی داد

ماجرای درگیری یک نماینده مجلس با سرباز راهور در یکی از خیابان‌های تهران حاشیه‌ساز شد.


  سرویس سیاسی-

انتشار ویدئویی از برخورد زشت یک نماینده مجلس با سرباز راهور ناجا که مانع ورود خودروی وی به خط ویژه تهران شده بود، روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.
گفتنی است در این حادثه که عصر جمعه در خیابان انقلاب تهران و در محدوده دروازه دولت رخ داده است، علی اصغرعنابستانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی پس‌ازآنکه از ورودش به خط ویژه ممانعت شده، طبق گفته مأمور راهور، به او سیلی زده است.
در فیلمی که از دیروز در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود، این سرباز وظیفه در صحنه این واقعه و در حضور مردم و نماینده مجلس می‌گوید: «من مأمور به شیفت بر تقاطع دروازه دولت هستم که راننده یک نماینده مجلس که بدون مجوز تردد در مسیر ویژه، قصد ورود به این مسیر را داشت به من اهانت کرد و خود نماینده هم از خودرو پیاده شد و یک سیلی به‌صورت من نواخت.»
وی ادامه می‌دهد: «من از این اقدام نماینده مجلس چندین شاهد دارم و دوربین شهری هم از این صحنه فیلم‌برداری کرده است.»
در شرایطی که انتظار می‌رود نمایندگان مردم در خانه ملت، خودشان آینه تمام نمای اخلاق و ادب باشند رفتار خارج از شأن نماینده مردم دور از انتظار بود و با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد. در ویدئوهای منتشره در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی از شهروندان و رانندگان حاضر در محل، به نشانه اعتراض، ماشین نماینده مجلس را احاطه کرده و به رفتار غیراخلاقی او واکنش نشان دادند. گفتنی است انتشار فیلم مربوط به ماجرای مذکور به‌طور گسترده‌ای موردتوجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و خواهان برخورد جدی با نماینده خاطی شدند.
قول قالیباف برای پیگیری و برخورد قانونی
محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس در توییتی با‌اشاره به ماجرای درگیری یک نماینده‌ مجلس با مامور راهور نوشت: در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.
قالیباف با بیان اینکه «‏در برابر قانون همه مساوی هستند»، گفت: مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‎اولین مدافع حقوق آنهاست.
وی افزود: در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی خواهد کرد.
نائب رئیس‌مجلس: بررسی می‌کنیم
همچنین سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نائب رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور را در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌کنیم و با مقصر قطعاً برخورد قانونی خواهیم کرد.
وی افزود: پس از بررسی‌ها سخنگوی هیئت نظارت نتایج را اعلام خواهد کرد.
نائب رئیس‌مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حفظ حقوق مردم برای ما مسئله اساسی است و همه حتی نمایندگان مجلس در برابر قانون مساوی هستند.
عنابستانی ضرب و شتم سرباز پلیس را
تکذیب کرد
به دنبال واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی بود که محمدرضا دشتی اردکانی، عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان از تکذیب عنابستانی خبر داد و گفت: بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مأمور پلیس را به‌طورکلی تکذیب کردند.
دشتی اردکانی افزود: اگر گزارشی به دسته هیئت نظارت برسد قطعاً آن را بررسی خواهند کرد، بنده تاکنون استعلام گرفته‌ام هنوز شکایتی به ما واصل نشده است.
وی ادامه داد: آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد، ولی بنده به‌صورت فیزیکی با وی درگیر نشده‌ام.
عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان خاطرنشان کرد: باید این پرونده را در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی کنیم و نتیجه آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
البته علی اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما؛ درخصوص حواشی پیش آمده پیرامون برخوردش با ماموران راهور ناجا در محدوده خط ویژه اتوبوسرانی، تصریح کرد: سرباز مذکور به راننده خودروی ما توهین کرد، بعد از این توهین؛ آنها از پشت و جلو راه را به روی ما بستند و این باعث شد تا شلوغ شده و با حضور جمعیت، التهاب ایجاد شود.
نماینده مردم سبزوار همچنین گفت: ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم؛ لذا اینکه گفته می‌شود؛ عنابستانی بر صورت سرباز پلیس راهور سیلی زده است، اصلاً صحت ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال پیگیری موضوع از طریق سردار‌اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هستیم.
واکنش پلیس به خبر سیلی نماینده مجلس
به‌صورت سرباز راهور
سردار مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر سیلی یکی از نمایندگان مجلس به مأمور وظیفه راهور در محدوده خط ویژه دروازه دولت پایتخت و بازتاب آن در فضای مجازی، اظهار کرد: سردار حسین‌اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد.
سخنگوی نیروی انتظامی با‌اشاره به اینکه صیانت از حقوق آحاد پرسنل نیروی انتظامی از دستورات اکید فرمانده نیروی انتظامی است، افزود: اعتقاد، باور و تأکید سردار‌اشتری همواره بر این است که سربازان وظیفه را نیز چون فرزندان خود بدانیم و در صیانت از شخصیت، کرامت انسانی و حق‌وحقوقشان لحظه‌ای دریغ و درنگ نکنیم، ایشان بارها به همه فرماندهان تأکید کرده‌اند که این جوانان، امانتی در دستان ما هستند بنابراین اجازه نمی‌دهیم به ساحت مقدس سبزپوشان خدوم نیروی انتظامی در هر جایگاه و مقامی توهین و تعدی شود.
این مقام انتظامی تأکید کرد: در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.