kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
با حضور تصویری رئیس‌جمهور صورت گرفت

افتتاح پالایشگاه بیدبلند، اَبَرپروژه گاز خاورمیانه

طرح بزرگ پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس بهبهان، در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، با حضور تصویری رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، صبح روز پنجشنبه، در چهل و دومین هفته از افتتاح طرحهای ملی، بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز خاورمیانه از طریق ارتباط زنده تصویری رئیس‌جمهور و با حضور وزیر نفت، استاندار خوزستان، جمعی دیگر از مسئولان پالایشگاه در شهرستان بهبهان و افتتاح شد.
رئیس‌جمهور گفت: شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس با هدف جمع‌آوری گاز‌های فلر، از برنامه‌های اصلی این دولت بوده و امروز ما شاهد افتتاح آن هستیم.
روحانی افزود: با افتتاح این طرح عظیم، امروز ۶۰ درصداز گاز‌های فلر دیگر سوزانده نمی‌شود.
وزیر نفت در بهبهان گفت: بیدبلند یک ابرپروژه و مبدا صنعت گاز ایران است با راه‌اندازی این پروژه ظرفیت ۲۵ میلیون متر مکعب در روز و بهره‌برداری از خط لوله سراسری اول در سال ۱۳۵۰ شکل گرفت.
 ‌بیژن زنگنه، در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت (بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس) اظهار کرد: تعهد ما در ابتدای سال 99 این بود که در این سال 17 طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری حدود 11.4 میلیارد دلار با مجموع ظرفیت تولید 25 میلیون تن به بهره‌برداری رسمی برسد، خوشحالم اطلاع دهم که امروز شاهد بهره‌برداری رسمی یازدهمین طرح از این مجموعه هستیم.
وی با بیان اینکه تا پایان سال 1401 هیچ گازی در مشعل نمی‌سوزد و بیش از 95 درصد از گازهای همراه جمع‌آوری شده استفاده می‌شود، تصریح کرد: بخشی از طرح آماک در دولت انجام شد و بخشی هم در سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.
وی با اعلام اینکه ان‌جی‌ال 3200 سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری آن همه گازهای غرب کارون پس از جمع‌آوری و فرآورش به بندر امام فرستاده می‌شود، افزود: ان‌جی‌ال 3100 که در ایلام است هم سال 1401 به نتیجه می‌رسد. همچنین یک پتروشیمی حدود یک میلیون تنی در دهلران احداث می‌شود اما در میان این طرح‌ها پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی حجم سرمایه‌گذاری، پیچیدگی فرآیندی، ظرفیت فرآوری و ورودی و خروجی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس را برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت بی‌نظیر دانست، گفت: در کلان اجرای این طرح (پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج‌فارس) هدف توسعه منطقه‌ای هم در نظر گرفته شده است، در واقع طرحی مادر است که فرزندان برومندی هم در پایین‌دست خود دارد.
وزیر نفت هم در این مراسم گفت: این طرح، حجم سرمایه‌گذاری و پیچیدگی بی‌نظیری دارد با وجود شرایط تحریم، باتوان ۱۰۰ درصدی متخصصان داخلی، کمتر از ۳۶ ماه ساخته، تجهیز و آماده بهره‌برداری شد.
زنگنه افزود: پروژه گاز بید بلند، خوراک پتروشیمی بندر امام و گچساران را نیز تامین می‌کند و حجم تولید گاز خانگی با افتتاح این طرح بیشتر می‌شود.
وی اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۱ برنامه داریم تمامی فلر‌ها خاموش شود.
اطلاعات تکمیلی سومین ابر پروژه ۲۰۲۰ جهان به شرح زیر است: بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه، تبدیل گاز‌های ترش و شیرین نفت به مواد اولیه برای پتروشیمی‌ها ،دریافت دو میلیارد متر مکعب گاز، تولید ۱۴ میلیون تن گازخانگی، اتان، متان و میعانات گازی.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بهره‌برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس نمایش علمی، عملی و عینی جهش تولید در اوج تحریم‌ها است.
محمد طلا مظلومی، اظهار داشت: بهره‌برداری از پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس نمایش علمی، عملی و عینی جهش تولید در اوج تحریم‌ها است.
وی با‌ اشاره به اینکه  برخی از چرخه به کارگیری‌اشتغال بازمانده بودند و بخش عمده آن در 12 سال انجام پروژه تأمین شده افزود: استفاده از نیروهای بومی و بومی‌سازی صنعت در منطقه برای آینده پالایشگاه در جهت احداث صنایع پائین‌دستی می‌تواند جبران ریزش نیروی انسانی باشد که از اصلی‌ترین مطالبات ما از وزیر خواهد بود.
نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در حاشیه آئین افتتاحیه بزرگ‌ترین پروژه خاورمیانه با ‌اشاره به اینکه پالایشگاه بیدبلند تجلی عملی شعار ما می‌توانیم است بیان کرد: امروز ما در مقابل همت جوانان این مرز و بوم سر تعظیم فرود آورده چرا که افتتاحیه امروز مقابل چشمان مردم دنیا صورت گرفته و همه صدای سیلی ایرانی‌ها را به تحریم‌کنندگان ما شنیدند.
وی در پاسخ به نگرانی‌های زیست محیطی گفت: علاوه ‌بر صنعت و‌ اشتغال مسائل محیط زیست‌محیطی هم تماماً رعایت شده است و آئین‌نامه‌ها به‌طور کامل در کار پیاده شده علاوه‌بر اینکه در بحث کارآفرینی و هم در بحث مسئولیت‌های اجتماعی نیز سرآمد بوده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به ارزش افزوده این پروژه، شهرستان با پیشرفت عمرانی روبه‌رو خواهد شد که به آبادانی شهرستان کمک شایان ذکری می‌کند.