kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴

بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد

به همت دانشگاه مذاهب اسلامی وبینار بزرگداشت ابعاد شخصیتی و سیره آموزشی و تربیتی آیت‌الله مصباح یزدی برگزار شد.


وبینار بزرگداشت ابعاد شخصیتی، سیره آموزشی و تربیتی حکیم مجاهد مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی با حضور سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مجید قربانعلی دولابی عضو هیئت علمی دانشگاه به همت دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی طی سخنانی در این وبینار اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی عمری قلم زدند و تولید فکر و اندیشه کردند، نیاز است بر روی ابعاد شخصیتی ایشان بیش از پیش کار شود؛ ایشان عالمی محدود به زمان و مکان نیست و برای همیشه می‌توان از آثار ایشان همانند آثار علمایی چون شهید مطهری و امام راحل بهره برد.
حسینی در ادامه با اشاره به روایاتی در مورد فضیلت علما، به برجستگی‌های شخصیتی و فضیلت‌های این عالم بزرگ اشاره کرد و گفت: هر چه در مورد شخصیت ایشان گفته شود کم است، کتاب‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون دارند، نقد مبنایی می‌کرد، سره را از ناسره تشخیص می‌داد و همان دوران قبل از انقلاب هم کسان زیادی بودند که اندیشه این عالم بزرگ را برنمی‌تابیدند، از همان ابتدا راه خود را از مارکسیست و مجاهدین خلق جدا کرد.
علامه مصباح در تحلیل مسائل نابغه بود
 در ادامه، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به بیان ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی پرداخت و گفت: ایشان معتقد بود هر رفتاری باید مبتنی بر حجت عقلی باشد، در تحلیل مسائل نابغه بود و تنها فلسفه‌دان نبود بلکه نوآوری‌های فلسفی داشت.
وی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی حجت شرعی داشت و اعمال و رفتار وی بر اساس حجت شرعی بود و به این امر توصیه می‌کرد؛ ویژگی دیگر ایشان قاطعیت بود. جامعیت در منقول و معقول از دیگر ویژگی‌های این عالم بزرگ بود؛ در همه علوم صاحب نظر بود؛ ایشان همچنین در اوج علم و تواضع بود و نماز را با حضور قلب می‌خواند.
نقش آیت‌الله مصباح در مقابله با فتنه 88
در ادامه این وبینار حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت:  نقش اجتماعی و انقلابی آیت‌الله مصباح یزدی قابل مطالعه است؛ ایشان نقش مهمی در مقابله با فتنه سال 88 داشت و علاوه بر حضور اجتماعی صریح و آشکار تلاش مدبرانه‌ای برای تقویت تربیت دینی نسل جوان داشت و یک نگاه دینی ناب به مقوله انقلاب و حرکت امام خمینی(ره) داشت و نگاه صرفا سیاسی نداشت بلکه احیای دین، سنت پیامبر(ص) و مکتب اهل‌بیت(ع) را مدنظر داشت.
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام علی ذوعلم ادامه داد: نکته دیگر در مورد شخصیت ایشان اجتهاد عمیق بود که خود اجتهاد ناشی از یک نگاه  حکیمانه و فطرت‌مدار است؛ ایشان فقط اجتهاد حوزوی نداشت، بلکه در عرصه مقابله سیاسی و فرهنگی حضور آگاهانه و جهادی داشت؛ در فقه، فلسفه و در فرهنگ تربیت و علوم انسانی نیز اجتهاد داشت؛  یک مجتهد صاحب نظر بود و نگاه تربیتی شهید بهشتی و وسعت دیدی همانند ایشان را داشت؛ با اینکه عمده مباحث فلسفی را از آیت‌الله طباطبائی فراگرفته بود، اما این‌گونه نبود که در مباحث فلسفی کاملا مقلد ایشان باشد.