kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

چرا تروریستی خواندن انصارالله یمن یک لطیفه سیاسی است؟(نگاه)


 
 محمدرضا کلهر
مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ‌ترامپ اخیرا جنبش انصارالله یمن را یک گروه ‌تروریستی نامید. این مسئله واکنش‌های مختلفی به‌دنبال داشته است. این اقدام دولت آمریکا اقدامی مضحک است چرا که خود بزرگ‌ترین حامی‌ ‌تروریست‌ها در جهان به شمار می‌رود و جنبشی را که به دفاع از کشور خود در برابر متجاوزان سعودی مشغول بوده ‌تروریستی اعلام کرده است. عربستان نیز به‌عنوان کشور مورد حمایت آمریکا و متجاوز به یمن از بزرگ‌ترین حامیان ‌تروریست‌ها در جهان است. نگاهی به سابقه سیاه آمریکا و عربستان این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد.
آمریکا کشوری است که حدود 250 سال از تاریخ حیاتش می‌گذرد و نکته جالب اینکه حدود ۹۳ درصد از عمر خود را در جنگ، تجاوز و درگیری در کشور‌های مختلف سپری کرده است. تاریخ جنگ‌های آمریکا در جهان شامل لیست بلند بالایی است که دربرگیرنده جنگ مستقیم یا دخالت مخفی نظامی می‌شود، نبرد‌هایی که تاریخ نشان می‌دهد همواره آمریکا آغازگر آنها بوده و البته در هیچ‌کدام به اهداف خود نرسیده است. مداخله آشکار از طریق پیاده کردن نظامیان، تهدید و یا توسل به کودتای نظامی و اقدام به‌منظور سرنگون کردن دولت‌های ملی و مردمی که حاضر نبودند به برنامه‌ها و خواسته‌های یک‌جانبه آمریکا تن دهند و جایگزین کردن آنها توسط دولت‌های مجری منافع سرمایه‌داری، از جمله روش‌هایی است که آمریکا، در یک قرن اخیر و به‌ویژه از اوایل دهه 50 میلادی در جهت اجرا و پیشبرد منافع خود در کشورهای جهان و خصوصاًً جهان سوم به ‌کار برده است. برای کشوری که تنها 240 سال از تاریخ حیاتش می‌گذرد و 93 درصد از این عمر خود یعنی 222 سال آن را در جنگ و تجاوز به کشورهای مختلف در سرتاسر جهان سپری کرده، این آمار یک آمار پر از سیاهی است. علاوه ‌بر این آمریکا به اعتراف مقامات این کشور از حامیان و بانیان اصلی گروه ‌تروریستی داعش در منطقه به شمار می‌رود و علاوه‌ بر گروه‌های ‌تروریستی از دولت‌های ‌تروریستی مانند رژیم صهیونیستی و عربستان نیز حمایت می‌کند. این مسئله به معنای آن است که آمریکا صلاحیت تعیین معیارهای ‌تروریسم و اظهارنظر درمورد دیگر کشورها و گروه‌ها را ندارد.
آمریکا نه تنها خود از حامیان مستقیم ‌تروریست‌ها در جهان به شمار می‌رود که از کشوری مانند عربستان که به پدرجد تکفیری‌ها معروف است نیز حمایت ویژه‌ای کرده است. ذکر چند سند برای اثبات ‌تروریستی بودن عربستان کافی است. روزنامه «بوستون ‌گلوب» در تحلیلی از دوگانگی‌های سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و سعودی انتقاد و خاطرنشان کرده هیچ کشوری مستمرتر از ریاض، حامی ‌‌تروریسم نبوده است. هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 به صراحت اعلام کرد، عربستان مهم‌ترین منبع کمک مالی به گروه‌های ‌تروریستی سنی در سراسر جهان است. روزنامه ایندیپندنت هم اسنادی را منتشر کرد که بر اساس آن، سلاح‌های بوسنیایی، صربی، آمریکایی و بلغاری، پس از فروش به عربستان، به دست نیروهای ‌تروريستي داعش در سوریه رسیده است تا علیه حکومت سوریه استفاده شود.
اسناد سفارت قطر در واشنگتن نیز نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات از برخی سرکردگان ‌تروریست‌های القاعده و داعش در یمن حمایت می‌کنند. بنیاد خانه آزادی در گزارشی که چندی پیش منتشر کرده بود نوشت: «پشتیبانی مالی و لجستیک عربستان از افراد و مؤسسات و گروه‌های ‌تروریستی در دنیا، نقش تعیین‌کننده‌ای در ‌ترویج فرهنگ کینه‌توزی و نفرت پیروان سلفیه تکفیری و وهابیت علیه دیگران داشته است.» رادیو فرانسه هم سال 95 اعلام کرد که می‌توان گفت در ١۵ سالی که از 11 سپتامبر می‌گذرد، رابطه عربستان با پدیده ‌تروریست، رابطه پدر و فرزندی است.
با این سابقه سیاهی که در مورد عربستان و آمریکا گذشت ‌تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله یمن جز یک طنز تلخ نیست. انصارالله یمن از سال 2015 به دفاع از یمن در برابر تجاوز ائتلاف سعودی پرداخته و با کمترین امکانات توانسته از تحریم‌ها و محاصره همه‌جانبه عربستان بگذرد و اکنون به‌عنوان قدرت برتر در عرصه میدانی و سیاسی در یمن مطرح شده است. علاوه ‌بر این عربستان با استفاده از سلاح‌های غربی و سلاح‌های ممنوعه اقدام به قتل‌عام مردم بیگناه یمن کرده و هزاران غیرنظامی شهید شده‌اند. در واقع جنایت‌های بی‌شمار عربستان مانند کشتار کودکان و زنان در یمن به‌عنوان اقدامی ‌تروریستی اعلام نشده اما دفاع انصارلله یمن از خاک یمن ‌تروریستی اعلام شده است. تنها دلیل برای این اقدام مضحک دولت آمریکا به پیروزی‌های چشمگیر انصارالله در عرصه میدانی بازمی‌گردد و در حقیقت دولت ‌ترامپ که حالا عمر آن به پایان رسیده است سعی کرد در واپسین روزهای خود خدمت دیگری به آل‌سعود کند تا مقدمات فشار بر انصارالله را در عرصه سیاسی فراهم سازد.