kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵

خبر بد برای بن‌سلمان؛ پرونده خاشقجی با رفتن ترامپ، به جریان می‌افتد

نامزد پیشنهادی «جو بایدن» برای ریاست اداره اطلاعات ملی آمریکا، اعلام کرد که دولت جدید این کشور قصد دارد اسناد مربوط به قتل «جمال خاشقجی» را از حالت محرمانه خارج کند.


«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، پس از اینکه به دستور او، خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی، سلاخی شد، از سوی جامعه جهانی تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته بود، اما به لطف دلارهای نفتی و باج‌های میلیاردی اش به «دونالد ترامپ»، توانست تا حدود زیادی از زیر این فشارها خارج شود. ولی دولت بایدن وعده داد، بار دیگر پرونده خاشقجی را به جریان بیندازد. مسئله‌ای که برخی کارشناسان آن را باج خواهی
دولت جدید آمریکا از ولیعهد سعودی ارزیابی می‌کنند.
به گزارش فارس، «آوریل هینس» نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید برای ریاست اداره اطلاعات ملی آمریکا سه شنبه در جلسه تأیید نامزدی‌اش در سنا اعلام کرد که دولت بایدن قصد دارد گزارش‌های مربوط به قتل خاشقجی را از حالت محرمانه خارج سازد.
روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش داد که تصمیم دولت بایدن برای خارج کردن گزارش‌های مربوط به قتل خاشقجی از طبقه اسناد محرمانه، به مفهوم آن است که ظاهراً آمریکا قصد دارد رسماً ولیعهد عربستان را به عنوان مقصر این قتل بی‌رحمانه معرفی کند.
علی‌رغم آنکه گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که جامعه اطلاعاتی آمریکا با درجه اطمینان متوسط رو به بالا‌، بر این باور است که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است، اما مقامات هرگز تاکنون چنین اظهارنظری نکرده‌اند. ولیعهد عربستان در مناسبات مختلف، هرگونه مداخله در قتل خاشقجی را انکار کرده است.
«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقجی، و شماری از فعالان حقوق بشر بارها از بایدن خواسته‌اند که گزارش محرمانه درباره قتل خاشقجی را منتشر کند. آنها تأکید کرده‌اند که این اقدام، گام اول برای محاکمه عوامل قتل خاشقجی خواهد بود.
در جلسه تأیید نامزدی هینس، «ران ویدن» سناتور ایالت «اورگن» اعلام کرد در صورتی که هینس به عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا تأیید شود، فرصت خواهد داشت که «فوراً» «پنهانکاری بیش‌ از حد و بی‌قانونی» دولت ترامپ را تغییر داده و گزارش طبقه‌بندی نشده‌ای از افرادی که مسئول قتل خاشقجی هستند را طبق قانون فوریه ۲۰۲۰ که دولت ترامپ عملاً آن را مسدود کرد، ارائه دهد. هینس در پاسخ به سؤال این سناتور آمریکایی درباره احتمال انتشار گزارش درباره قتل خاشقجی گفت: «بله سناتور، قطعاً، ما از قانون تبعیت می‌کنیم».
بسیاری از تحلیلگران و مخالفین در تبعید می‌گویند با روی کار آمدن بایدن مواضع آمریکا در قبال سعودی‌ها تغییر خواهد کرد. اما سؤال اینجا است که بایدن تا کجا پیش خواهد رفت و به چه زمینه‌هایی ورود خواهد کرد.
طبق گزارش گاردین، در حین رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، بایدن ولیعهد عربستان را به شدت مورد حمله لفظی قرار‌داد و گفت که عربستان «مطرود و منفور» است و انتظار می‌رود که دولت بایدن به دنبال متوقف کردن فروش تسلیحات به عربستان باشد و همچنین، اقدامات هدفمند‌تری را علیه بن سلمان در پیش بگیرد و حتی احتمال می‌رود که تحریم‌های مالی علیه ولیعهد عربستان وضع کند.
خبر دیگر اینکه، منابعی در داخل خاندان سعودی گفتند که بن سلمان می‌خواهد تمامی اموال و دارایی‌های «محمد بن نایف»
ولیعهد سابق را بالا بکشد. به نوشته وبسایت ویکی لیکس سعودی، این منابع گفتند که بن سلمان تحت پوشش مبارزه با فساد، سعی دارد اموال و ساختمان‌های ولیعهد سابق را که از ۱۰ ماه گذشته در بازداشت به سر می‌برد، از آن خود کند و او را تهدید کرده است که در صورت عدم موافقت با واگذاری اموالش، او را همچنان در زندان انفرادی نگه خواهد داشت. این در حالی است که بن نایف در وضعیت بد جسمانی‌ به سر می‌برد. کمیته تحقیقات پارلمانی انگلیس در اواخر ماه گذشته میلادی در گزارشی، از وخامت حال بن نایف در زندان خبر داد و اعلام کرد که از ابتدای بازداشت، او در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و شرایط جسمانی وی وخیم است. بن نایف همچنین، بخش زیادی از وزن خود را از دست داده و بدون کمک دیگران توانایی راه رفتن ندارد. تصاحب اموال شاهزادگان پیش از این نیز بارها در عربستان سعودی به بهانه مبارزه با تروریسم اتفاق افتاده است که بارزترین آنها، ماجرای هتل ریتزکارلتون در آبان سال ۱۳۹۶ بود که ده‌ها شاهزاده سعودی بازداشت و به این هتل منتقل شده‌اند. البته، همه آنها در ازای پرداخت مبالغ بسیار سنگین رهایی یافتند.