kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۱۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
برخلاف وعده دولت برای دلار 15هزار تومانی مطرح شد

همتی: نمی‌توانم برای دلار قیمت مشخصی اعلام کنم

رئیس‌کل بانک مرکزی برخلاف وعده حسن روحانی درباره دلار 15هزار تومانی تاکید کرد: نمی‌توانم برای دلار قیمت مشخص اعلام کنم.





عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با برنامه «عیار» شبکه افق ابتدا به مردم توصیه کرد روی دلار سرمایه‌گذاری نکنند چراکه به‌نفع منافع ملی نیست وی سپس ادامه داد: دوسه ماه پیش که دلار بالای 32 هزار تومان شد گفتم «دلار نخرید.»، کسانی که گوش نکردند الآن 10 هزار تومان ضرر کرده‌اند، البته اگر در روزهای آینده این ضرر بیشتر نشود.
همتی درباره ارزش واقعی قیمت دلار گفت: نمی‌توانم برای دلار قیمت مشخص اعلام کنم ولی از این رقم‌هایی که الان هست کمی کمتر است.
وی درباره دلار 15هزارتومانی وعده ‌داده‌ شده از سوی رئیس‌جمهور هم سعی کرد تأیید یا تکذیبی نکند و این‌طور توضیح داد که آقای روحانی هم گفتند «اگر پول‌های بلوکه‌شده آزاد شود قیمت دلار به این رقم می‌رسد.»، ان‌شاءالله که برسد!
رئیس‌کل بانک مرکزی از عرضه روزانه 150ـ160 میلیون دلار در بازار نیما خبر داد و گفت که «مردم دوست دارند قیمت ارز پایین بیاید.»، مجری هم گفت «البته الان دیگر تمام مردم از کاهش قیمت ارز خوشحال نیستند خصوصاً سهامداران بورس.»، همتی در پاسخ تصریح کرد: ان‌شاءالله وضعیت بورس هم خوب شود.
  همتی در پاسخ به این مطلب که «برخی می‌گویند که دولت دلارهای احتکار شده‌ای دارد که در آستانه برخی اتفاقات سیاسی می‌خواهد آن را آزادسازی کند»، گفت: کاش آدرس بدهند من به‌سراغ این دلارها بروم. اگر ارزی باشد، من به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی که ذی‌نفع‌ترین فرد برای کاهش نرخ دلار هستم، نمی‌توانم نگاه کنم؛ پس برخی اظهارنظرها در این خصوص صحت ندارد. وی با تأکید بر اینکه حساب اختصاصی رئیس‌جمهور صحت ندارد و تمام ارزها باید به کشور برگردند، تصریح کرد: شرایط هم بهتر شده است و در روزهای آینده روند صادراتی بهتر می‌شود و شرایط بهبود می‌یابد؛ بازار هم بهترین مکانیزم برای تعیین نرخ دلار است. همتی درباره انتقادات بورسی‌ها به بانک مرکزی درخصوص تأثیر افزایش نرخ بهره بین‌بانکی در ریزش بورس گفت: زمانی که با حجم انباشت پول در بانک‌ها و موضوع کرونا و توقف فعالیت‌های اقتصادی روبه‌رو شدیم، طبیعی است که نرخ کاهش یافت اما نرخ سود سپرده 15 درصد و گواهی سپرده هم 18 درصد است و سود بانکی را هیچ تغییری ندادیم. بانک‌ها ناترازی خود را براساس نرخ سود بین‌بانکی جبران می‌کنند و وقتی حجم پول زیاد باشد نرخ سود بین‌بانکی کاهش می‌یابد، زمانی هم این نرخ حدود 28 درصد بود، اما چون ملزم هستیم براساس بازار باز این نرخ را کنترل کنیم آن را در حدود 20 درصد تنظیم کردیم.