kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹

آموزه‌های فاطمی (سیره نظری) (3)(پرسش و پاسخ)



پرسش:
حضرت فاطمه(س) در عرصه نظری و فکری چه آموزه‌های نورانی را به بشریت عرضه کرده‌اند؟
پاسخ:
در دو بخش قبلی پاسخ به این سوال به خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) و محتوای غنی معارفی و نظری آن اشاره کردیم و به پنج آموزه نورانی حضرت شامل: 1- نماز وسیله پاکی از تکبر 2- زکات وسیله تزکیه انسان 3- روزه وسیله تثبیت اخلاص 4- حج وسیله‌ای برای استواری دین 5- عدالت وسیله‌ای برای آرامش دلها پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی‌می‌گیریم.
6- اطاعت از امام رمز نظام و وحدت جامعه
قالت فاطمهًْ(س): «وطاعتنا نظاما للامه، و امامتنا اماناً من الفرقه» خدای متعال اطاعت از ما را سبب نظام امت اسلامی و رهبری ما را سبب ایمنی از تفرقه و پراکندگی قرار داد.
حضرت فاطمه(س) نظام امت اسلامی و مصون بودن از تفرقه و پراکندگی را در گرو پیروی از رهبری خودشان معرفی کرده‌اند که مهم‌ترین رکن در حفظ موجودیت و هویت نظام و وحدت اجتماع می‌باشد. هر جامعه‌ای باید قطب فکری و فصل‌الخطاب داشته باشد، تا تمام افکار پراکنده را به خود جذب و جامعه را از تشتت و پراکندگی و هرج و مرج رهایی بخشد. زیرا مهم‌ترین عامل در وحدت و نظام یک اجتماع، وحدت فکر و عقیده در آن اجتماع است، و اگر چنین وحدتی در اجتماع وجود نداشته باشد، در باطن آن جامعه تشتت و هرج و مرج و عدم انسجام وجود خواهد داشت و دیر یا زود جامعه هویت ملی خود را از دست داده و از هم خواهد پاشید.
7- جهاد مایه عزت اسلام
قالت فاطمهًْ(س) «والجهاد عزاً للاسلام» پیکار با دشمنان، اسلام را  مایه عزت و سربلندی قرار داد. جهاد به معنای لغوی آن یعنی پیکار و مبارزه و به معنای عام آن یعنی پیکار با بذل‌ جان و مال برای اعتلای کلمه‌الله و اسلام و برپا داشتن شعائر الهی و ایمان به خدای متعال. متاسفانه مسامحه در این فریضه بزرگ در دنیای امروز موجب شده کشورهای اسلامی مورد تاخت و تاز دشمنان اسلام و استعمارگران شرق و غرب واقع شده و بر تمام شئون کشورهای اسلامی مسلط شده‌اند، و مسلمانان هرچند به ظاهر استقلال دارند، اما تحت سیطره و نفوذ و قدرت کفار می‌باشند، و عزت و استقلال واقعی خود را از دست داده‌اند. امام‌علی(ع) می‌فرماید: «ان الله فرض الجهاد و عظمه و جعل نصره و ناصره، والله ما صلحت دین و لا دنیا الا به» به راستی خدا جهاد را واجب فرمود و آن را بزرگ داشت، و جهاد را یار و یاور خود قرار داد. به خدا سوگند، دین و دنیا اصلاح نمی‌پذیرند مگر با جهاد (وسائل‌الشیعه، کتاب الجهاد)
8- صبر موجب اجر و پاداش الهی
قالت فاطمهًْ(س): «والصبر معونهًْ علی استیجاب الاجر» خداوند صبر و استقامت را مستوجب استحقاق اجر و پاداش قرار داد. صبر بر سه گونه است: 1- صبر بر طاعت از امر و نهی‌ الهی در عمل به واجبات و ترک محرمات 2- صبر بر مصیبت‌ها و رویدادهای اندوه‌آور و طاقت فرسا 3- صبر بر معصیت و گناهان و نافرمانی و عصیان الهی.
این فراز از سخن حضرت فاطمه(س) از این آیه شریفه قرآن‌کریم الهام گرفته شده که خدای متعال فرمود: «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب» محققا پاداش صابران بدون حساب داده خواهد شد (زمر - 10) همچنین در زمینه استقامت گروهی خداوند در قرآن می‌فرماید: «وان تصبروا و تتقوا لایضرکم کیدهم شیئا»
اگر صبر و استقامت همراه با تقوا باشد، هرگز کید دشمنان به شما ضرر نمی‌رساند. (آل عمران - 120)
امام صادق(ع) می‌فرماید: هنگامی که با یکی از اندوه‌های دنیا روبرو شدید، وضو ساخته و در مسجد نماز بخوانید و درحال نماز دعا کنید. زیرا خدای متعال می‌فرماید: «استعینوا بالصبر و الصلوهًْ» (بقره - 45) آیا نمی‌بینید خدای متعال فرموده از نماز و صبر استعانت بجویید؟ (شرح خطبه حضرت زهرا(س) آیت‌الله حسینی زنجانی، ص376) آری از منظر اسلام صبر در برابر مشکلات وسیله‌ای برای زبونی و بیچارگی در مقابل حوادث اندوه‌بار نیست، بلکه با مددگیری از نیروی لایزال الهی استقامت در برابر مصائب و مشکلات زمینه‌ای برای پالایش و صیقل خوردن روح انسانی است که در این کوران حوادث تلخ و شیرین از خام بودن خارج شده و روحش ساخته و پخته شود.