kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
با ابراز نگرانی از رزمایش سپاه

اندیشکده صهیونیستی: امروز موشک‌ها و راکت‌های نقطه‌زن می‌توانند پیروز جنگ‌ها باشند

اندیشکده صهیونیستی بگین - سادات طی یک تحلیلی در رابطه با جایگاه موشک‌های بالستیک در تغییر موازنه قدرت اذعان داشت که اسرائیل باید تمام تلاش خود را جهت جلوگیری از شکست توسط چنین سلاح‌هایی به کار ببندد و حتی از آن برای شکست دشمن استفاده نماید.

رزمایش موشکی ایران همیشه باعث غرور و دلگرمی ایرانیان می‌شود. اما اتاق فکرهای دشمنان ایران حسی متفاوت دارند و با هر رزمایش یا عملیات موشک‌های ایرانی بیشتر در دل خود احساس ترس می‌کند. کارشناسان خبره این اتاق فکرها، همچنین به‌طور پیوسته توانمندی‌های ایران و محور مقاومت را رصد و راهبردهای آتی را برنامه‌ریزی می‌کنند.
اخیرا مرکز مطالعات استراتژیک بگین-سادات، تحلیل را در رابطه با اهمیت موشک‌های نقطه‌زن در درگیری‌های نظامی منتشر کرده است. نویسنده این تحلیل یوزی روبین کارشناس برجسته این مرکز است و تقریبا چهل سال در برنامه‌های تحقیق، توسعه و مهندسی ارتش رژیم صهیونیستی حضور فعال دارد. او در بین سالهای 1991 و 1999 به‌عنوان رئیس سازمان دفاع موشکی اسرائیل فعالیت داشت و در عین حال، بنیانگذار و مدیر برنامه دفاعی در برابر موشک‌های دوربرد به نام Arrow بوده است و در سال 1996 جایزه دفاع اسرائیل را دریافت کرده است.
تغییر نقش موشک‌ها
در درگیری‌های نظامی
به اعتقاد یوزی روبین، ظهور راکت‌ها و موشک‌های با هدایت دقیق در میدان جنگ نقطه عطفی در تاریخ جنگ است. موشک هدایت دقیق برتری هوایی را بدون نیاز به هیچ‌گونه هواپیمای جنگی به ارمغان می‌آورد. برتری هوایی به معنای دسترسی به فضای هوایی دشمن است در حالی که دسترسی دشمن به فضای هوایی خودی منع شده باشد.
در ادامه این تحلیل آمده است که در ارتش‌های جهان، برتری هوایی از طریق توانایی جنگنده‌های متداول و با سرکوب نیروی هوایی دشمن و از کار انداختن پدافند هوایی دشمن حاصل می‌شود. البته هدف چنین تلاش پرهزینه و گرانی، تنها رضایت از سرنگونی هواپیمای دشمن و یا از بین بردن سامانه‌های پدافند هوایی آن نیست. بلکه غایت اصلی، تخریب توان جنگی دشمن با از بین بردن نیروهای زمینی و دریایی و فلج کردن اقتصاد آن است.
از منظر تاریخی، موشک‌ها نیز در کنار هواپیماها همواره مورد توجه بوده‌اند، ولی پیش ‌از این به‌دلیل دقت کم و ناتوانی در اصابت قرار دادن دقیق امکانات حساس و راهبردی نظامی و در نتیجه تأمین برتری هوایی، تنها به منظور بمباران امکانات مدنی و برای ایجاد فشار اجتماعی بر دشمنان استفاده می‌شده است. به همین دلیل اصطلاح «موشک‌ها و راکت‌ها در جنگ پیروز نمی‌شوند» وارد ارتش‌های مختلف جهان شد.
اما امروزه با توسعه فناوری موشک‌ها و افزایش هدایت‌پذیری و مانورپذیری کلاهک‌های جنگی، موشک‌ها می‌توانند با دقت و قابلیت اطمینان بسیار زیاد اهداف خود را مورد اصابت قرار دهند. موشک‌های دقیق مدرن و پهپادها می‌توانند در یک درگیری به سرعت تمام امکانات نظامی و پدافندی و پایگاه‌های دشمن را از کار بیندازند و برتری هوایی را برای خود به ارمغان بیاورند. موشک‌های دقیق مدرن برداشت گذشته از ناکارآمدی کافی آنها در میدان جنگ را منسوخ کرده‌اند. امروز همه‌ کشورها در حال تلاش برای توسعه و استقرار موشک‌های هدایت دقیق هستند و در خاورمیانه، ایران پیشگام این حوزه است.
موشک‌های هدایت دقیق در میدان عمل
کارشناس صهیونیست بیان می‌کند که ایران برای متحدان خود در منطقه تخصص و مواد لازم که بتوانند موشک‌های نقطه‌زن خود را بسازند تأمین می‌کند و از این جهت پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله و سایر نیروهای نیابتی ایران در منطقه را خطری بزرگ برای اسرائیل توصیف می‌کند. یوزی روبین در اهمیت تلاش اسرائیل در ناکام گذاشتن پروژه افزایش دقت موشک‌های حزب‌الله می‌نویسد: «به ‌محض دستیابی حزب‌الله به موشک‌های نقطه‌زن، توانایی جنگی حزب‌الله به اندازه یک نیروی نظامی دولتی ارتقا می‌یابد و حزب‌الله تمام مزایای یک نیروی هوایی تهاجمی را بدون نیاز به داشتن حتی یک هواپیمای رزمی در اختیار خواهد داشت. موشک‌های دقیق آن قادر خواهند بود هرگونه تأسیسات حیاتی را فلج کرده و یا هر مرکز جمعیت غیرنظامی را در اسرائیل وحشت‌زده کنند.»
یکی از بزرگ‌ترین مزایای راکت‌ها و موشک‌های زمینی ردپای کوچک آنهاست. پرتابگرهای کوچک، متحرک و مخفی موشک‌ها به سختی قابل رهگیری هستند. در مقابل، نیروی هوایی و جنگنده‌ها به پاشنه آشیل خود یعنی پایگاه‌های هوایی عظیم مملو از باندهای چندکیلومتری، آشیانه‌های هواپیما، کارگاه‌ها، مراکز ارتباطی و غیره
وابسته است.
یوزی روبین حمله موشکی ایران به عین‌الاسد را نمونه موفق برتری هوایی موشک‌ها ذکر می‌کند و می‌نویسد: «آسیب‌پذیری پایگاه‌های هوایی ثابت و غول‌پیکر در برابر حملات موشک‌های نقطه‌زن در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکایی عین‌الاسد در عراق نشان داده شد. قبل از حمله، تیم‌های آمریکایی ناوگان پهپادها را برای گشت‌زنی در بالای محیط پایگاه راه‌اندازی کرده بودند. یکی از موشک‌های ورودی ایرانی به یک اتصال ارتباطی زیرزمینی برخورد کرد و خطوط فیبر نوری را بین ون‌های کنترل پهپاد و گیرنده‌های سیستم قطع نمود. این امر موجب از بین رفتن کنترل زمینی روی کل ناوگان پهپادی شد و برقراری ارتباط از طریق ماهواره و بازگرداندن پهپادها ساعت‌ها طول کشید».
یوزی روبین همچنین با اشاره به ناکارآمدی توان هوایی آمریکا می‌نویسد: «نیازی به گفتن نیست که هواپیماهای جنگی آمریکایی مستقر در عراق در برابر این حمله موشکی چقدر ناتوان بودند. به زبان ساده، ایران به واسطه موشک‌های دقیق خود برتری هوایی خود را نسبت به پایگاه هوایی به دست آورد.»
این کارشناس در ادامه بیان می‌کند که با تجهیز شدن حزب‌الله به موشک‌های دقیق، در مراحل آغازین جنگ احتمالی آتی، حزب‌الله با شلیک موشک‌های دقیق خود پایگاه‌های هوایی رژیم اسرائیل را فلج می‌کند. سامانه‌های پدافندی حال حاضر اسرائیل و هر سیستم دفاعی لیزری با قدرت بالا در آینده ممکن است قادر به نابودی بیشتر موشک‌های ورودی باشد، اما نمی‌تواند همه آنها را منهدم کند و هیچ سامانه پدافندی نمی‌تواند تضمین‌کننده دفاع سحرآمیز باشد و از طرفی توسعه پدافند غیرعامل برای تأسیسات حیاتی در برابر موشک‌های نقطه‌زن، بسیار هزینه‌بر و زمانبر خواهد بود.
نیاز اسراییل به موشک‌های هدایت دقیق
 برای تغییر موازنه
روبین توصیه می‌کند، در صورت تخریب توان تهاجمی متداول جنگنده‌های اسرائیلی در جنگ‌های آتی، اسرائیل نیز باید به توانایی تهاجمی به‌وسیله موشک‌های دقیق مجهز شده باشد تا برتری هوایی را از دست ندهد. علاوه بر این، موشک‌ها می‌توانند بازدارندگی را برای اسرائیل به ارمغان بیاورد.
پروژه موشک‌های دقیق اسرائیل بیش از یک دهه قدمت دارد. صنایع دفاعی اسرائیل تعدادی موشک دقیق را با برد و کلاهک‌های مختلف تولید و آزمایش کرده است. اما تا به امروز، نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) فقط موافقت کرده است که نسخه کوتاه‌برد و حتی فقط به تعداد محدود آن را تهیه کند. درحالی‌که موشک‌های دوربرد دقیق، مانند موشک آزمایش شده LORA با برد 400 کیلومتر که اخیراً با موفقیت آزمایش شده است، به ارتش‌های خارجی صادر می‌شوند. دلیل چنین تصمیماتی، مخالفت و اعتراضات نیروی هوایی ارتش اسرائیل در تجهیز نیروی زمینی اسرائیل به موشک‌های دقیق با توانایی ضربات دقیق مستقل هوایی است. چندین سال است که طرح ایجاد نیروی حمله موشکی اسرائیل برای پشتیبانی از نیروی جنگنده‌های اسرائیل مطرح شد، ولی این برنامه در میان بحث‌های درونی به‌ تعویق‌ افتاده است. در نهایت یوزی روبین با استدلال اینکه موشک‌ها مطمئناً می‌توانند در جنگ پیروز میدان باشند، توصیه می‌کند: «امروز مطمئناً موشک‌ها و راکت‌های با هدایت دقیق می‌توانند در جنگ پیروز شوند. اسرائیل نیز باید تمام تلاش خود را نه‌تنها برای جلوگیری از شکست توسط چنین سلاح‌هایی بلکه برای شکست دشمنان خود با استفاده از آن انجام دهد.»