kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
پس از ویروس انگلیسی

سر و کله ویروس آمریکایی هم پیدا شد

دانشمندان ایالت «اوهایو»ی آمریکا دو نوع جدید و جهش یافته از ویروس «کووید-19» یافته‌اند که با نوع قبلی شناسایی شده در انگلیس متفاوت است و توانایی شیوع بیشتری دارد.




بر اساس گزارش «گیزمودو»، تیمی از دانشمندان دانشگاه ایالتی اوهایو جهش‌های جدیدی را در ویروس کووید-19 کشف کرده‌اند که مانند سایر سویه‌های شناسایی شده تاکنون، افراد بیشتری را آلوده می‌کند. این بدان معنی است که این سویه‌های جدید می‌توانند با سرعت بیشتری در یک جمعیت خاص گسترش یابند و پتانسیل نگران‌کننده‌ای برای افزایش تعداد ابتلاهای جدید در آمریکا ایجاد می‌کنند؛ کشوری که به شدت با این بیماری دست به‌گریبان است و هر روز آمار تعداد ابتلاها و قربانیان جدید آن افزایش می‌یابد. محققان می‌گویند سویه دوم ویروس کرونا که در آمریکا شناسایی شده است، واگیرتر از سویه‌های قبلی است.
به گزارش ایسنا، گیزمودو افزود، یکی از این دو سویه جدید ویروس کرونا فقط در یک نفر مشاهده شده است، این بدان معنی است که فعلا نمی‌توان حدس زد که تا چه میزان قابلیت شیوع دارد. اما محققان کشف کردند که این سویه، جهش مشابهی با سویه B.1.1.7 دارد که ماه گذشته شاهد به وجود آمدن آن در انگلیس بوده ایم.
اما سویه جدید دوم با سرعت بیشتری در «کلمبوس» اوهایو در حال گسترش است. این سویه شامل ترکیبی کشنده از جهش‌ها است که برخی از آنها قبلاً هرگز دیده نشده‌اند و قابلیت انتقال ویروس را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند.
با این حال، دانشمندان هنوز تصویر کاملی از این سویه‌های جدید ندارند. مطالعه آنها هنوز ادامه دارد. این بدان معناست که یافته‌های آنها هنوز در جامعه علمی ارزیابی کاملی نشده است.
«پیتر موهلر» نویسنده و مدیر ارشد علمی از مرکز پزشکی «وکسنر» ایالت اوهایو، گفت: مهم است که ما نسبت به این سویه‌های جدید تا حصول اطلاعات بیشتر، واکنش بیش از حد نشان ندهیم.
«موهلر» افزود: ما باید تأثیر جهش‌ها را در انتقال ویروس، شیوع آن در جامعه و اینکه آیا تأثیر قابل توجهی بر سلامت انسان دارد، درک کنیم.
افزایش خودکشی در ژاپن
بر اساس یک تحقیق، میزان خودکشی میان ژاپنی‌ها در موج دوم شیوع کرونا، با افزایش 16 درصدی همراه بوده و این رشد در میان کودکان، نوجوانان و زنان خانه‌دار بیشتر است.
به گزارش فارس، دولت ژاپن پیش از این‌، تلاش کرده بود تا با یارانه‌های دولتی، کاهش ساعات کار و تعطیلی مدارس، آمار خودکشی را کاهش دهد.
 اما تلاش دولت برای کاهش آمار خودکشی نتیجه نداد و رشد خودکشی در میان زنان‌، 37 درصد افزایش داشته است. در دوران کرونا، خشونت‌های خانگی نیز افزایش یافته است.
در این تحقیق، که مبتنی بر داده‌های وزارت بهداشت ژاپن از آذر 1395 تا مهر گذشته است، نرخ خودکشی کودکان در موج دوم کرونا و همزمان با تعطیلی سراسری مدارس، با رشد 49 درصدی همراه بوده است.
«یوشیهیده سوگا» نخست‌وزیر ژاپن، اوایل ماه جاری و در پی تشدید شیوع کرونا، در توکیو و سه منطقه اطراف آن، شرایط اضطراری اعلام کرده بود. او در هفته جاری این شرایط را به هفت منطقه دیگر، از جمله اوزاکا و کیوتو، گسترش داده است. «تارو کونو» وزیر دولت ژاپن، پنجشنبه به رویترز گفت: «مردم نگران کرونا هستند، اما بسیاری هم به دلیل از دست دادن شغل‌، خودکشی کرده‌اند.» این مقام ژاپنی تاکید کرد: «ما باید میان مدیریت کرونا و مدیریت اقتصاد، تعادل ایجاد کنیم.»
تظاهرات علیه محدودیت‌های کرونایی
هزاران مخالف محدودیت‌های کرونایی در اتریش با حضور در خیابان‌های «وین»(پایتخت)، علیه «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش، شعار دادند و خواستار استعفای او شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در اتریش که به ندرت اعتراضات گسترده صورت می‌گیرد، روز شنبه بیش از 10 هزار نفر به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات ابتدا از دو قسمت در شهر وین شروع شد و سپس مردم با پیوستن به هم، یک تجمع بزرگ تشکیل دادند. بیشتر افراد از درخواست‌های پلیس برای پیروی از قوانین فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن پیروی نکردند. روی برخی تابلوهای حمل شده توسط تظاهرکنندگان نوشته شده بود: «کورتس باید برود.»
خبر‌ها همچنین حاکی است موافقان محدودیت‌های کرونایی با مخالفان، درگیر شدند.
این تظاهرات در حالی صورت گرفت که «مایک رایان» یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت، هشدار داد که با توجه به نحوه انتشار ویروس کرونا، ممکن است سال دوم همه گیری این بیماری نسبت به سال اول به ویژه در نیمکره شمالی شدیدتر باشد.
 رایان گفت: «ما در حال ورود به سال دوم این بیماری هستیم و حتی ممکن است با توجه به نحوه انتقال این بیماری و برخی موارد دیگر، وضعیت
سخت‌تر شود.»