kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲
هشدار دولت عراق به آل‌سعود:

حشدالشعبی نیروی قانونی عراق است شبه نظامی خطابش نکنید!

سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به استفاده شبکه‌ سعودی «العربیه-الحدث» از لفظ «شبه‌نظامیان» برای نیروهای حشدالشعبی، ضمن تذکر به این شبکه، تأکید کرد که حشدالشعبی سازمانی رسمی در عراق و بخشی از نیروهای مسلح این کشور است.

«احمد الصحاف» در گفت‌و‌گو با شبکه «العربیه-الحدث» به استفاده از لفظ «شبه‌نظامیان» برای توصیف نیروهای سازمان حشدالشعبی عراق واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه عراق ضمن تذکر درباره استفاده از کلمه «شبه‌نظامیان»، گفت: «آنچه شما به آن می‌گویید شبه‌نظامیان، ما در عراق، هم حکومت و هم مردم، آن را سازمان حشدالشعبی می‌خوانیم. این سازمان تحت امر فرمانده کل نیروهای مسلح [عراق] قرار دارد. سابقه این سازمان، مملو از جانفشانی در راه دفاع از کرامت و مقدسات عراق و عراقی‌ها است».
به گزارش خبرگزاری فارس، حشدالشعبی، سازمانی رسمی در عراق است و ریاست فعلی آن را «فالح الفیاض» برعهده‌دارد. این نهاد طبق قانون اساسی عراق، تحت فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است.
 سال 1393، پس از آنکه‌ تکفیری‌های داعش بخش‌ وسیعی از خاک عراق را اشغال کرده بودند، سازمان حشدالشعبی با فتوای «جهاد کفائی» آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، تأسیس شده است.