kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
با حکم دولت

یک زن بیمار در آمریکا با تزریق سم اعدام شد

زن آمریکایی که با حکم اعدام فدرال رو‌به‌رو بود و به دلایل مشکلات روانی چندین بار حکم اعدامش متوقف شده بود، در نهایت با تزریق کشنده اعدام شد.

«لیزا مونت گومری» تنها زنی که در 70 سال گذشته در آمریکا حکم اعدام فدرال(دولتی) علیه‌اش صادر شده و اجرای آن متوقف شده بود، روز چهارشنبه باحکم دیوان عالی فدرال با تزریق سم اعدام شد. دادگاه ایالت «ایندیانا» آمریکا روز ۱۱ ژانویه (۲۲ دی ماه) طی حکمی اعدام مونت گومری را به دلیل مشکلات روحی و روانی متوقف کرده بود. پیش از این قرار بر آن بود که در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آذرماه)، مونت گومری در ایالت ایندیانا از طریق تزریق کشنده اعدام شود و پس از آن دادگاه اعدام وی را تا ۱۲ ژانویه (۲۳ دی ماه) به حالت تعلیق درآورده بود.
مونت گومری در شرایطی اعدام شد که وکلای وی تأکید می‌کردند که موکل آنها به دلیل سال‌ها سوء‌ استفاده جنسی و بدرفتاری به وسیله مادر و ناپدری‌اش در وضعیت روحی نامناسبی بوده و نیازمند بخشش است. به گزارش فارس، دیوان عالی فدرال اما با رد درخواست وکلای مونت‌گومری اعلام کرده بود «درخواست تعلیق حکم اعدام رد شده است».
این‌گونه برای اولین بار در تقریباً 70 سال گذشته است که حکم اعدام فدرال درمورد یک زندانی زن به مرحله اجرا می‌رسد. طبق آمار و ارقام مرکز اطلاعات اعدام‌ها در آمریکا، آخرین زنی که حکم اعدام فدرال در مورد وی اجرا شد، «بانی هندی» بود که در سال ۱۹۵۳ با قرارگیری در اتاق گاز در ایالت «میزوری» اعدام شد. یک دادگاه منطقه‌ای در سال ۲۰۰۷ مونت گومری را به دلیل قتل یک زن باردار در سال ۲۰۰۴ به اعدام محکوم کرد؛ این در حالی است که وکلای وی معتقدند او هنگام قتل دچار اختلال هذیان (از نشانه‌های جنون و روان‌پریشی) بوده است.
گفتنی است، تشدید اعدام‌های فدرال در اواخر دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به‌اندازه‌ای بوده که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» گزارش داد: «ترامپ در آستانه این است که بیشتر از هر رئیس‌جمهور دیگری، به اعدام (فدرال) زندانیان دست بزند و تا قبل از آغاز ریاست جمهوری بایدن تعداد بیشتری را اعدام کند».