kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

لاریجانی: تدریجی عمل کردن نفعی ندارد تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تدریجی عمل ‌کردن به نفع ما نیست. وقتی مذاکره در چالش‌های چانه‌زنی‌های خُرد بیفتد و آن‌وقت گروه‌های کارشناسی از هر دو طرف بنشینند گاهی یک شیطنت‌هایی می‌شود که حل‌اش مشکل است. کلی عمل‌کردن دقیق‌تر است؛ تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود.

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر انقلاب با‌ اشاره به موضوع بازگشت آمریکا به برجام و مسئله رفع تحریم‌ها گفت: مسئله هسته‌ای از سال‌های پیش با ماجراجویی که آمریکایی‌ها به‌وجود آوردند، یک ظاهر و یک باطنی دارد. ظاهرش همین مشاجراتی است که آنها راه انداختند. به بهانه اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای است آژانس را جلو انداختند، ولی اصلش یک تصمیم سیاسی و زورمندانه بود. امّا باطنش این بود که مسئله هسته‌ای چند وجهی است. وجه اوّلش، جنبه فنی و مسئله دانش هسته‌ای است که این دانش مثل سایر دانش‌ها نیست و جزو دانش‌های پیشرو است و استفاده‌های متنوعی دارد. خب تسلّط ایران به این دانش جایگاه ایران را متفاوت می‌کرد. وجه دومش، مسئله اقتصادی است. غربی‌ها با این ماجراجویی دنبال این بودند که ایران را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار بدهند. وجه سومش، جنبه منطقه‌ای است. آنها در حرف‌هایشان می‌گویند که شما دنبال بحث هسته‌ای بودید، چرا دنبال بحث‌های موشکی و منطقه هستید؛ چون خود موضوع هسته‌ای، لبه قدرت دارد. لذا اینها موضوع اصلی‌شان قدرت ایران است. وجه سیاسی هم دارد.
لاریجانی اظهار داشت: این نکته‌ای که رهبر انقلاب چندین بار فرمودند که آمریکایی‌ها از همان ابتدای برجام درست عمل نکردند، حرف کاملاًً صحیحی است؛ یعنی زمان اوباما در مقام اجرا اینها درست عمل نکردند و همه بخش‌ها را عملی نکردند.
وی افزود: به ‌نظر من اگر تحریم‌ها را برندارند، نمی‌توانند به برجام برگردند؛ چون اینها خودشان گفتند و در متن برجام هم هست که می‌گویند ما متعهد می‌شویم تحریم‌ها را برداریم.
مسائل موشکی و حضور منطقه‌ای ایران
ربطی به آمریکایی‌ها ندارد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌ اشاره به اظهارات آمریکایی درباره مسائل موشکی و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی گفت: اینکه روی موشکی حرف می‌زنند، اولاً زیاده‌خواهی است و اصلاً ربطی به آنها ندارد. ثانیاً ما باید در گفت‌وگوی دیپلماتیک به‌طور عام حتماً هشیار باشیم. همیشه ایران عَلمدار گفت‌وگو بوده ولی بحث این است که نباید ابزار قدرت را از بین برد و نباید حرکت تولید دانش کُند شود. به ‌نظر من این نکته خیلی مهمی ‌است و در توافق هسته‌ای هم تحقیق و توسعه نباید محدود می‌شد و نشد. تمام توافق این بود که شرایط اقتصادی کشور را تغییر بدهد. اگر آنها ابزارهای قدرت را از ما بگیرند، چه خاصیتی دارد که ما توافقی داشته باشیم.
اول تعهدشان را انجام بدهند، بعد به برجام برگردند
لاریجانی گفت: اصلش این است که تحریم‌ها باید برداشته بشود. در این ‌تردید نیست و اگر انجام ندهند نمی‌توانند عضو بشوند؛ چون تعهدشان را انجام ندادند. اینکه چگونه باید انجام بشود، خودش یک نقشه راه می‌خواهد و اگر فکر کنند که مثلاً با یک شکلات می‌توانند ایران را فریب دهند، ناهشیاری‌شان است. ایران هم پای این ایستاده و می‌گوید باید شما جدای خسارتی که از نظر اقتصادی به ما وارد کردید، حداقلش تحریم‌ها را بردارید. بعدش جزو 5+1 می‌آیید و آنجا بقیه بحث‌ها انجام می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه تأکید رهبر انقلاب مبنی بر «تعهد در مقابل تعهد» چگونه باید عملیاتی شود، اظهار داشت: با تجربه بیست‌ساله‌ای که من در این مسائل در جلسات مختلف دارم، کسی که واقعاًً از حقوق ملت با تعقل و دقت کافی صیانت و مراقبت می‌کند و زمینه‌های مناسب‌سازی در این جلسات را انجام می‌دهد، رهبر انقلاب هستند. ایشان واقعاًً در شرایط سخت هم از حقوق مردم صیانت کردند و هم راه را به بن‌بست نکشاندند. ایشان در جلسات با یک درک دقیقی موضوعات را به سامان می‌رساندند. در همین بحث برجام که جلسات مختلفی در محضر رهبر انقلاب بود، ایشان اصولی که می‌گذاشتند، فکرشده و سنجیده بود و خیلی کمک می‌کرد که مذاکره‌کنندگان چارچوب مدون و دقیقی برای بحث‌کردن داشته باشند. لذا نقش ایشان واقعاًً صیانت‌کننده از حقوق ملت است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امّا چگونه می‌شود این را صیانت کرد؟ و چگونه باید عمل بشود که اینها دیگر آن را تکرار نکنند؟ در این جلسات همیشه نظر من این بود که ما باید به‌جای ریزه‌کاری، به آنها بگوییم که کلاً تحریم‌هایتان را بردارید و روشن و مستند ابلاغ کنید و بعد ما اقداماتمان را عملی کنیم. خب این یک مقدار متفاوت پیش رفت. برداشت من این است که تدریجی عمل‌کردن به نفع ما نیست؛ یعنی اینکه آنها یک گام کوچک بردارند، بعد ما هم یک گام برمی‌داریم [نفعی برای ما ندارد]. وقتی مذاکره در چالش‌های چانه‌زنی‌های خُرد بیفتد و آن‌وقت گروه‌های کارشناسی از هر دو طرف بنشینند گاهی یک شیطنت‌هایی می‌شود که حل‌اش مشکل است. به ‌نظر من، کلی عمل‌کردن دقیق‌تر است؛ باید یکجا رفع تحریم را بپذیرند.