kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
پایان مهلت دفاع در پرونده ویلموتس

آخرین دفاعیات فدراسیون فوتبال ارسال شد متهمان نباید در انتخابات شرکت کنند

بر اساس اعلام وزیر ورزش و جوانان، شب گذشته آخرین دفاعیات فدراسیون فوتبال در پرونده شکایت مارک ویلموتس به CAS ارسال شد.


سرویس ورزشی-

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان روز گذشته در گفت‌و‌گویی با ایسنا درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده حقوقی مارک ویلموتس در دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش، گفت لایحه دفاعیه در این رابطه از طریق وکلای فدراسیون فوتبال تهیه و چهارشنبه شب در آخرین مهلت ارسال مدارک و دفاعیه به CAS ارسال شد.
وی ادامه داد: در این خصوص از یک وکیل خارجی متبحر استفاده و از دو وکیل دیگر نیز مشاوره حقوقی اخذ شده است. آخرین فرصت برای ارسال لایحه دفاعیه نیز چهارشنبه شب بود که بر این اساس لایحه دفاعیه فدراسیون فوتبال ایران نیز بموقع ارسال شد.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه طبق روند دادرسی، پس از دریافت لایحه دفاعیه ایران از سوی CAS، بلافاصله موضوع به ویلموتس اعلام می‌شود، توضیح داد: پس از آن نیز، حدود 30 تا ۴۰ روز طول می‌کشد تا دفاعیه طرف مقابل تهیه و ارسال شود که پس از آن نیز احتمالا جلسه رسیدگی حضوری برگزار خواهد شد.
سلطانی‌فر افزود: در این جلسه، سه داور حضور خواهند داشت که یکی از آنها طرف ایرانی، دیگری مربوط به طرف مقابل و داور سوم نیز از داوران CAS است که آخرین بررسی نیز در این جلسه انجام خواهد شد. طبق برآوردها، وکلای ایران امیدوارند که در این پرونده به موفقیت برسیم.
معرفی 8 مدیر به دادستانی
اواخر مردادماه بود که فیفا پس از ماهها وقفه در اعلام حکم پرونده دعوای حقوقی ایران با مارک ویلموتس، رای خود را اعلام و فدراسیون فوتبال کشورمان را موظف به پرداخت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورو به سرمربی سابق تیم ملی تحت عنوان غرامت کرده است. این درحالی است که ویلموتس تنها 63 روز در خاک ایران و همراه تیم ملی حضور داشت و پیش از بازی با تیم ملی عراق نیز از تمرین دادن تیم ملی سرباز زده بود.
این حکم در شرایطی از سوی فیفا اعلام شد که مهدی تاج رئیس‌پیشین فدراسیون فوتبال در صحبت‌هایش ضمن دفاع از استخدام ویلموتس‌، دستمزد او را طبیعی قلمداد کرد و حتی مدعی شد در پرونده شکایت این مربی‌، فدراسیون پیروز خواهد شد.
در همان روزها سازمان بازرسی کل کشور هشت اسم را برای تحقیقات و رسیدگی در پرونده مربوط به مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال کرد. این هشت نفر اعضای هیئت  رئیسه فدراسیون بودند که در هنگام عقد قرارداد همکاری با ویلموتس سند قرارداد را امضا کردند و به علت انجام اشتباهات متعدد در نوع قرارداد متهم شناخته شده‌اند. مهدی تاج به عنوان رئیس‌و حیدر بهاروند، لیلا صوفی‌زاده، محمود اسلامیان، کاظم طالقانی، هدایت ممبینی، محمود شیعی و فریدون اصفهانیان، این هشت نفر هستند.
هیئت  رئیسه نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند
حالا اما در فاصله کمتر از 2 ماه تا برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال برخی از اعضای هیئت  رئیسه خود را آماده گرفتن سمت‌های جدید می‌کنند اما سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: برخی از متهمان پرونده ویلموتس خودشان در انتخابات هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال شرکت نکردند. اما برخی از این متهمان در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کرده‌اند، در حالی که باید پاسخگوی عملکرد خود در موضوع پرونده ویلموتس باشند و قطعا مجلس بعد نظارتی خود را در این موضوع اعمال خواهد کرد.  عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبعا اگر افراد دارای پرونده باز قضایی بخواهند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنند، ما از دستگاه‌های نظارتی سؤال خواهیم کرد که چگونه صلاحیت این افراد را تایید می‌کنند.
انتخاب رئیس‌ در مجمعی که 89 عضو دارد
 انتخابات فدراسیون فوتبال، 10 اسفندماه برگزار خواهد شد. اساسنامه فدراسیون پس از فشارهای فیفا تغییر کرد و 8 آذرماه این اساسنامه در مجمع به تأیید رسید. اساسنامه‌ای که باعث تغییر در اعضای مجمع و تعداد رأی دهندگان نیز شد و حالا به جای 74 نفر، 89 نفر عضو قانونی مجمع خواهند بود که می‌توانند با آرای خود، رئیس ‌و اعضای هیئت‌رئیسه را انتخاب کنند.
برای انتخاب رئیس‌و هیئت‌رئیسه کسب اکثریت (بیش از 50 درصد) از آرای معتبر مأخوذه مورد نیاز است. اگر برای پست ریاست فدراسیون بیش از دو نامزد وجود داشته باشد، کسانی که کمترین رأی را کسب می‌نمایند، برای مرحله دوم حذف می‌شوند تا فقط دو نامزد باقی بماند. در صورتی که در مرحله اول، بیش از دو نفر از نامزدها (به دلیل تساوی آرای) حائز بالاترین رأی شوند، تمامی آنها به مرحله دوم راه می‌یابند. در مرحله دوم نامزدی که بیشترین رأی را کسب نماید، رئیس‌فدراسیون خواهد بود.
بعد از انتخاب رئیس، مجمع عمومی باید در مورد نامزدهای معرفی شده توسط رئیس‌برای پست‌های نایب‌رئیس‌اول، دوم و سوم رأی گیری کند. برای انتخاب نواب رئیس، کسب اکثریت (بیش از 50 درصد) آرای معتبر مأخوذه مورد نیاز است. اگر مجمع عمومی یک یا چند نفر از این نامزدها را با اکثریت (بیش از 50 درصد) انتخاب نکند، رئیس‌باید نامزد/نامزدهای دیگری را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع عمومی جهت انتخاب به مجمع عمومی معرفی نماید. متعاقباً هیئت‌رئیسه باید یک مجمع عمومی انتخاباتی فوق‌العاده را برگزار نماید. و بالاخره برای انتخاب سایر اعضای هیئت‌رئیسه، نامزدهایی که بیشترین رأی را برای پست مورد نظر کسب کرده‌اند، انتخاب می‌شوند.
با این مکانیزم انتخابات و صحبت‌هایی که عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی انجام داده باید دید که چه افرادی در نهایت دهم اسفندماه به عنوان اعضای هیئت  رئیسه فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شوند.