kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
کیهان بررسی می‌کند

پشت پرده احداث پایگاه نظامی آمریکا در اردن

دولت آمریکا، که در حال از دست دادن جایگاه خود در عراق و سوریه است، قصد دارد با احداث پایگاه نظامی جدید در کشور اردن، نفوذ فعلی خود در منطقه را همچنان حفظ کند.




از اردن خبر می‌رسد که آمریکا تحرکات گسترده‌ای را برای احداث یک پایگاه جدید نظامی در شرق اردن آغاز کرده است. احداث این پایگاه طی دو هفته گذشته، روند قانونی خود را طی کرده و اسناد مهندسی آن فراهم شده است. این اقدام کاخ سفید در واقع، لجاجت این کشور در ماندن و ادامه توطئه علیه کشورهای اسلامی را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، برخی دیپلمات‌های آمریکایی به روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم گفتند: ظرف چند هفته آینده شاهد افزایش اقدامات مربوط به احداث پایگاه جدید آمریکا(در اردن) خواهیم بود.
هر چند بهانه ظاهری این پروژه، گسترش همکاری‌های نظامی واشنگتن و منامه اعلام شد، ولی واقعیت این است که آمریکا تلاش می‌کند در خارج از سوریه و عراق، پایگاه‌های جایگزین خود را تقویت کند و به حضورش در منطقه ادامه دهد. از جمله سیاست‌های غیر انسانی آمریکا در منطقه، حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. کشور اردن با فلسطین اشغالی، سوریه، عراق و عربستان هم مرز است.
عملیات احداث پایگاه جدید آمریکا در اردن، با احداث زیر ساخت‌های بسیار پیشرفته آغاز شده است. بهانه آمریکا در ایجاد پایگاه مذکور، طبق معمول، مبارزه با تروریسم است. این در حالی است که واشنگتن خودش تروریست‌های خطرناکی مثل داعش و القاعده را ایجاد و از آنها، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کرده است.
پیش از این، برخی رسانه‌های آمریکایی فاش کرده بودند که این کشور ابتدای بهار سال ۲۰۲۱‌، یک پایگاه نظامی جدید در اردن احداث می‌کند و هزینه آن، بالغ بر
۵۰ میلیون دلار خواهد بود.
به اعتقاد کارشناسان، با آمدن «جو بایدن» به کاخ سفید هم، سیاست‌های اشغالگرانه و ظالمانه آمریکا در منطقه، مثل گذشته، ادامه خواهد یافت و فقط با زور اسلحه، می‌توان سیاست‌های استعماری واشنگتن در غرب آسیا را متوقف کرد.