kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
دبیر انجمن صنایع روغن:

تمام واردات روغن خام با مجوز وزارت بهداشت صورت می‌گیرد

واردات روغن خام با مجوز وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و هیچ روغن پالمی ترخیص نمی‌شود مگر با مجوز این وزارتخانه.
محمد قبله دبیر انجمن صنایع روغن نباتی در یک نشست خبری با اشاره به بحث‌های مطرح شده در مورد استفاده برخی واحدهای تولیدی صنایع غذایی از روغن پالم، اظهار داشت: وقتی مدیری با تخلف در یک واحد تولیدی روبرو می‌شود، بهتر است به جای رسانه‌ای کردن آن مسئله و ایجاد نگرانی بین مردم، به برخورد با واحد متخلف بپردازد.
وی ادامه داد: از سال 86 که قیمت‌گذاری محصولات لبنی تا 2/5 درصد چربی مشمول قانون تعزیرات حکومتی و محصولات با میزان چربی بالای 2/5 درصد از نظر قیمت‌گذاری آزاد اعلام شدند، قابل پیش‌بینی بود که ممکن است برخی واحدهای تولیدی برای اینکه محصولات خود را بدون زیان عرضه کنند، به استفاده از برخی مواد اولیه ارزان‌تر روی آورند.
قبله تصریح کرد: سال 86 اداره نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت مجوز استفاده از روغن پالم را در صنعت روغن نباتی صادر کرد که در واقع شکل این روغن جامد است، ولی میزان ترانس پایین‌تری نسبت به روغن‌های جامد قبلی دارد. در عین حال، وزارت صنعت نیز سعی کرد با ابزارهای مختلف مانند کالابرگ، میزان مصرف روغن پالم را در کشور کاهش دهد، به طوری که میزان مصرف روغن مایع از سهم 6 درصدی به 45 درصد رسید و از سال 68 نیز روغن پالم به جای جامد شدن از طریق هیدروژنه شدن، وارد صنعت روغن نباتی شد.
وی با بیان اینکه برای استفاده از روغن پالم استاندارد اجباری تدوین شده است، گفت: تمام واردات روغن خام از مخازن جنوب با مجوز وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و اگر مجوز وزارت بهداشت وجود نداشته باشد، هیچ روغن پالمی ترخیص نمی‌شود. این در حالی است که وزیر بهداشت روغن پالم را سرطان‌زا می‌داند.
دبیر انجمن روغن نباتی ادامه داد: سال 86، 28 درصد ترکیب روغن وارداتی به کشور به روغن پالم اختصاص داشت که این رقم سال 87 به 57 درصد، سال 88 به 50 درصد، سال 89 به 44 درصد، سال 90 به 46 درصد و سال 91 به 44 درصد رسید و طبق برآورد اولیه، این میزان در سال 92 نیز حدود 45 درصد روغن وارداتی به کشور بوده است که حدود 650 هزار تن برآورد می‌شود.
وی اظهار داشت: سال گذشته در شورای تولید و توزیع روغن نباتی، ترکیب واردات روغن با اختصاص 30 درصد به روغن پالم، 50 درصد به روغن سویا و 20 درصد به روغن آفتابگردان مصوب شد تا این ترکیب در سال 93 توسط وزارت صنعت و انجمن روغن رعایت شود.
قبله با بیان اینکه هیچ کالایی از هیچ کارخانه صنایع غذایی بدون تأییدیه وزارت بهداشت نمی‌تواند خارج شود، گفت: نماینده وزارت بهداشت در هر کارخانه صنایع غذایی حضور دارد و تولید با استفاده از روغن پالم با نظارت وزارت بهداشت انجام می‌شود.
وی در مورد استفاده از روغن پالم در روغن مایع نیز گفت: استفاده از روغن پالم در روغن نباتی در حد مجاز زیانی ندارد، بلکه اگر میزان مصرف روغن در هر فرد زیاد باشد، زیان ناشی از آن متوجه فرد خواهد شد.
وی با بیان اینکه 30 درصد از ترکیبات روغن سرخ کردنی به روغن پالم اختصاص دارد، در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به کارخانه‌های صنایع غذایی اجازه داده شد تا برای کاهش قیمت تمام شده تولید از روغن پالم استفاده کنند، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.دبیر انجمن روغن  نباتی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود 95 درصد روغن پالم وارداتی، در صنعت روغن نباتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه آن در صنایع لبنی مصرف می‌شود، نیز گفت: از نظر ما 100 درصد روغن پالم وارداتی، وارد صنعت روغن می‌شود، زیرا ما تولید کننده روغن هستیم و اگر قرار باشد روغنی به صنایعی دیگر وارد شود، باید توسط صنعت روغن‌نباتی تولید شود.
وی در واکنش به این صحبت وزیر بهداشت که گفته بود روغن پالم سرطان‌زا است، نیز گفت: چه تفاوتی بین روغن پالم و سویا وجود دارد که پالم را سرطان‌زا می‌دانند، اختلاف روغن سویا،‌آفتابگردان یا پالم از نظر ترکیبات چه چیزی است که وزیر بهداشت روغن پالم را سرطان‌زا می‌داند؟