kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
توماس فریدمن:

ترامپ با خروج از برجام اهرمی را برای یک مذاکره‌کنندهِ ماهر فراهم کرده است

ستون‌نویس نشریه نیویورک‌تایمز گفت: دونالد ‌ترامپ با خروج از برجام اهرمی ‌را برای یک مذاکره‌کنندهِ ماهر فراهم کرده است.




توماس فریدمن، روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و ستون‌نویس نشریه نیویورک‌تایمز در کنفرانس سالانه سیاستگذاران اندیشکده شورای ملی روابط اعراب و آمریکا گفت: چه شما با اقدام ‌ترامپ در خروج از توافقنامه هسته‌ای(برجام) موافق باشید یا نباشید، وی اهرمی ‌را برای یک مذاکره‌کنندهِ ماهر فراهم کرده است.
فریدمن در ادامه گفت: اگر ‌ترامپ و پمپئو تحریم‌ها (علیه ایران) را برمی‌داشتند و به همراه شرکای اروپایی‌شان به سراغ ایرانی‌ها می‌رفتند و می‌گفتند «ما فقط می‌خواهیم 10 سال دیگر به مدت توافقنامه هسته‌ای بیفزاییم یا می‌خواهیم 15 سال به مدت توافقنامه هسته‌ای بیفزاییم، ما می‌خواهیم که آزمایش‌های موشکی شما به شعاع خاورمیانه محدود شود».
وی مدعی شد: اگر فقط همین دو چیز را به ایرانی‌ها می‌گفتند آنها (ایرانی‌ها) در بالاترین سطوح حکومت با یکدیگر درگیر می‌شدند. نیمی ‌از آنها می‌گفتند که ما باید از این پیشنهاد استفاده کنیم چون ما برای همیشه تحریم بودیم، نیمی ‌دیگر نیز می‌گفتند خیر! باید پیشنهادی روی میز گذاشت که برای بخشی از حاکمیت (ایران) وسوسه‌انگیز باشد!
پروژه گسترده کردن توافق هسته‌ای
می‌توانم تصور کنم که محدوده توافقنامه جدید حول یک موضوع نباشد بلکه شامل چند عنصر باشد. یکی از این عناصر به زمان توافقنامه قبلی مربوط می‌شود که بر اساس آن ایران به مدت 15 سال هیچ‌گونه سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد. تصور می‌کنم که بایدن و اروپایی‌ها به ایرانی‌ها مراجعه کنند و بگویند «ما تحریم‌ها را رفع می‌کنیم و توافقنامه را از سر خواهیم گرفت اما مدت زمان توافقنامه باید به جای 15 سال 30 سال باشد یا اینکه برای مدت زمانی نامحدود باشد»! نمی‌دانم!
علاوه ‌بر این، چیزی که بخشی از هرگونه توافقنامه جدید خواهد بود نوعی از محدودیت یا ممنوعیت برای انتقال موشک‌های دقیق ایران برای حزب‌الله در لبنان و سوریه باشد چون این موضوع برای اسرائیل موضوعی بسیار مهم محسوب می‌شود. اینکه آیا اسرائیل باید درباره چگونگیِ توافقنامه هسته‌ای ایران حرفی برای گفتن داشته باشد یا نداشته باشد - (به‌نظر من) از نظر سیاست و دیپلماسی حرفی برای گفتن خواهد داشت!
از دیدگاه من اگر توافقنامه بعدی(جدید) در کار باشد، دارای محدودیت‌های گسترده‌تر روی توانمندی‌های ایران در منطقه خواهد بود و نوعی از مسائل منطقه‌ای نیز در آن لحاظ خواهد شد که شامل محدود کردن فروش موشک‌ها - به‌خصوص انتقال موشک‌های دقیق به حزب‌الله در لبنان و سوریه خواهد بود - اساساً دلیلِ اصلی «جنگِ در سایه» بین ایران و اسرائیل در لبنان و سوریه در ماه‌های اخیر همین موضوع بوده است.
مسئله فقط پول نیست
در بخش دیگری از این کنفرانس، باربارا اسلاوین روزنامه‌نگار آمریکایی و عضو اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: مسئله فقط پول نیست. اگر فقط پول باعث تضمین نفوذ منطقه‌ای ایران می‌شد در این صورت تحریم‌ها باید بر روی نفوذ منطقه‌ای ایران تأثیر می‌گذاشت! ولی برعکس داریم می‌بینیم که ایران مثل همیشه در منطقه قدرتمند است. آمریکا و دوستان عرب و اسرائیلی‌اش دیگر نباید اشتباه کنند چون ایران خوب بلد است که از این اشتباهات چگونه بهره‌برداری کند! تهاجم اسرائیل به لبنان در سال 1982 بر ضد سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) انجام شده بود اما نتیجه‌اش این شد که حزب‌الله به‌وجود آمد.
اسلاوین در ادامه گفت: اقدام آمریکا در سرنگون کردن حکومت صدام به ایران اجازه داد نفوذ خود را در سراسر منطقه گسترش دهد. در یمن مداخله فاجعه‌آمیز عربستان وارد پنجمین سال خود شده است و یکی از فقیر‌ترین کشورهای جهان دارد بمباران می‌شود در حالی که می‌بینیم حوثی‌ها (انصارالله) قوی‌تر از همیشه هستند.
روابط ایران با این گروه‌ها به چیزی فراتر از پول ارتباط دارد، یعنی به ایدئولوژی مشترک مربوط می‌شود، به دین مشترک مربوط می‌شود و به برداشت آنها از بی‌عدالتی برخی حاکمان در منطقه مربوط می‌شود. رفتار ایران صرفا بدخواهانه (ایران) نیست بلکه رفتاری زیرکانه است.