kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰
حمله بی‌سابقه اسپانیا به آمریکا؛

عامل گرفتاری‌های عراق آمریکاست /مردم عراق مدیون حشدالشعبی هستند

سفیر اسپانیا در عراق نقش «دونالد ترامپ» را در این کشور مخرّب دانست و در مقابل، از حشدالشعبی به خاطر مقابله با گروه تروریستی «داعش»‌، تجلیل و قدردانی کرد.


«خوزه اسکوبار» عملکرد دولت آمریکا در عراق را به شدت مورد انتقاد قرار‌داد و گفت: تحولات سیاسی در عراق پس از آمدن ترامپ، رو به وخامت گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سفیر اسپانیا با اشاره به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی عراق، گفت که مادرید از مصوبه پارلمان عراق، مبنی بر خروج نیروهای خارجی از خاک این کشور، حمایت می‌کند. اسکوبار در این باره گفت: خروج نیروهای خارجی از عراق، تصمیمی عراقی و ملی است و حق این کشور است که با اجماع در این زمینه تصمیم‌گیری کند. خروج نیروهای خارجی، به تصمیم دولت بغداد ربط می‌یابد و اگر از ما بخواهد که خارج شویم و نیازی به ما نداشته باشد، ما خارج خواهیم شد. سفیر اسپانیا در این اظهارات بی‌سابقه خود، از نقش نیروهای امنیتی و حشد‌الشعبی عراق در مبارزه با تکفیری‌ها نیز تمجید کرد و اظهار داشت: عراقی‌ها باید به ارتش‌، پلیس و حشد‌الشعبی به خاطر جنگ علیه داعش، افتخار کنند. ملت عراق مدیون نیروهای امنیتی و حشدالشعبی در جنگ علیه داعش است.
هشدار درباره دخالت آمریکا در انتخابات
«فاضل جابر» نماینده پارلمان عراق و عضور فراکسیون«فتح»، دیروز درباره دخالت سفارت آمریکا در روند انتخابات آتی عراق، هشدار داد.
جابر گفت: «بدون شک، سفارت آمریکا از طریق نمایندگان خود، در روند انتخابات آینده دخالت خواهد کرد؛ خواه با استفاده از رسانه‌های محلی، یا با اعمال فشار بر دفتر سازمان ملل در بغداد».
به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود که نظارت و رصد فعالیت‌های عوامل سفارت آمریکا، از هم‌اکنون ضروری است، تا جلوی دخالت‌های آنها گرفته شد.
جابر همچنین، گروه‌های سیاسی را به تشکیل تیمی جهت رصد تحرکات و تشدید نظارت در جریان مبارزات انتخاباتی، به ویژه در زمینه حمایت‌های مالی یا دخالت در فعالیت کمیته انتخابات، فراخواند.
در همین ارتباط، دفتر «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق، با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که انتخابات پارلمانی ششم ژوئن (۱۷ خرداد آینده) برگزار خواهد شد.
توطئه دیگر آمریکا
«ریاض محمد» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «سائرون»‌، اعلام کرد که آمریکا قصد دارد با اهرم مالی، امنیت استان‌های جنوبی عراق را از بین ببرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد به پایگاه خبری المعلومه گفت که عراق توسط کشورهای غربی، به ویژه آمریکا، مورد حمله قرار می‌گیرد تا برنامه‌هایی علیه آن اجرا شود.
وی تأکید کرد، آمریکا شهرهای جنوب عراق را هدف قرار می‌دهد، تا وضعیت عمومی کشور را به هم بریزد.
این نماینده عراقی تصریح کرد، دولت مسئولیت دارد که وضعیت امنیتی را کنترل کند و مانع از ناامنی شود.
محمد در پایان گفت که عامل رخدادها در برخی از استان‌های جنوبی عراق‌، آمریکا و کشورهای غربی هستند.
«مهدی تقی» نماینده پارلمان و عضو کمیسیون امنیت و دفاع‌، نیز دوشنبه هفته جاری گفته بود که کشورهای خارجی برای ناامن کردن استان‌های جنوبی عراق، هزینه می‌کنند.
تقی تأکید کرد، کشورهای خارجی برای بر هم زدن امنیت عراق، هزینه می‌کنند و بیشتر تمرکز آنان نیز بر استان‌های جنوبی است.
وی بر این باور است که هدف از این حمایت‌های مالی، ایجاد یک جنبش قدرتمند در این استان‌هاست تا بتوانند «اهداف پلیدی را محقق کنند که به سود ملت عراق نیست».
هلاکت 7 عضو داعش
 در شمال عراق، جنگنده‌های ارتش این کشور مواضع داعش را در استان «صلاح الدین» بمباران کردند و هفت تروریست را از پای درآوردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دفاع عراق نیز دوشنبه هفته جاری خبر داد که در پی بمباران مواضع داعش در سلسله جبال «مخمور» (استان نینوا)‌، 6 تروریست وابسته به داعش کشته شده‌اند.
طی ماه‌های اخیر، حملات عناصر تروریستی داعش، به ویژه در حد فاصل استان‌های «کرکوک» و صلاح الدین در شمال و «دیاله»در شرق این کشور، افزایش یافته است. این مناطق به مثلث مرگ
مشهور است.
مقامات بغداد دسامبر ۲۰۱۷(دی 1396)، پیروزی بر داعش را اعلام کرده بودند، ولی عناصر داعش در برخی از مناطق عراق، دو باره فعال شده‌اند و آمریکا و عربستان همچنان از این عناصر تکفیری، حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند.