kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفتی مطرح کرد

مشکل اقتصاد سوء مدیریت است نه کمبود نقدینگی

یک عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: کشور دچار کمبود نقدینگی نیست، بلکه دچار سوء مدیریت است.



سیروس تالاری در گفت­‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با تشریح وضعیت فعلی ساخت تجهیزات داخلی صنعت نفت اظهار داشت: صنعتگری و تولید دو سه ویژگی منحصر به فرد دارد که اگر کسی صنعتگر و تولیدکننده نشود، شاید نتواند از مشکلات و چالش‌های صنعتگری و تولید درک درستی پیدا کند.
وی افزود: چالش اصلی ما با دستگاه کارگزاری مملکت که دولت است، چالش اساسی ما با نظام مالی مملکت که بانک­‌ها هستند، با وزارت اقتصاد و دارایی، با وزارت صمت و هر نهادی که در فعالیت ما اثرگذار است، این است که اینها صنعتگر نیستند، هیچ وقت تولیدکننده نبودند و لذا درک درستی از وضعیت تولیدکنندگان ندارند.
عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: شبی که خدمت مقام معظم رهبری بودیم در گزارش خود عرض کردم که سه دهه فعالیت ما یک انقلاب صنعتی در کشور ایجاد کرده و این انقلاب صنعتی، طی این سه دهه برای ما یک فرهنگ ساخته، فرهنگی که دولت هیچ درکی از آن ندارد؛ یعنی نقطه اساسی چالش ما این است که ما تولیدکنندگان و صنعتگران دارای یک فرهنگ هستیم که دولت دارای این فرهنگ نیست.
تالاری اضافه کرد: ظرفیت‌های ایران آن‌قدر زیاد است که می‌توانیم بگوییم کف خیابان‌های این مملکت پول ریخته؛ آنچه ما مشکل داریم نبود ظرفیت یا نبود پول نیست، بلکه بی‌سوادی، بی‌برنامگی، بی‌عرضگی و فساد است. اینکه چند میلیارد دلار ثروت کشور توسط باندهای مافیایی حیف و میل می‌شود ربطی به تحریم ندارد، از فساد است.
به گفته وی، چقدر ریال‌ها از صندوق دولت بیرون رفته؟ چقدر صادرات انجام شده و پول آن توسط شرکت‌های خصولتی وابسته به باندهای مافیایی به کشور بازنگشته؟ این کشور دچار کمبود نقدینگی نیست، بلکه دچار سوء مدیریت است. 80 درصد وضعیتی که ما اکنون با آن روبه‌رو هستیم ناشی از این است که یک دولت بی‌خاصیت، بی‌انگیزه و بی‌سواد داریم.
نماینده مجلس: معیشت مردم را با سوءمدیریت
 به گروگان گرفته اند
در همین زمینه، مجتبی یوسفی، رئیس فراکسیون حمایت از صنعت مجلس نیز با اعلام اینکه بودجه‌نویسی شرکت‌های دولتی‌‌ را خیلی راحت و آزاد گذاشته‌اند، اظهار داشت: عملاًً اقتصاد ما دست شرکت‌های دولتی است و آنها راحت می‌توانند هر کاری که تشخیص می‌دهند، انجام دهند. به‌عنوان نمونه در بعضی از ردیف‌های بودجه مانند ارزش ‌افزوده ما فقط یک شاخص جمعیتی داریم، در صورتی که امروز شاخص درآمدی یا شاخص محرومیت باید ملاک عمل قرار گیرد.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم در بودجه  بحث منابع هدفمند کردن یارانه‌ها است که اعداد مختلفی از جمله  250 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، از این منابع دولت فقط  42 تا 45 هزار میلیارد تومان یارانه به مردم می‌دهند. این موضوع باید شفاف‌سازی شود که منابع درآمدی حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها صرف چه می‌شود. به عبارتی یکسری درآمدهای پنهان در بودجه وجود دارد و ما الان شفافیت نداریم.
رئیس فراکسیون حمایت از صنعت مجلس ادامه داد: در جلسه 177 شورای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تأکید شد که تامین مبدأ ارز مهم است، یعنی مشخص باشد که کالایی که وارد کشور شده ارز آن از کجا تأمین شده است. یازدهم آبان جلسه 178 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست آقای جهانگیری شکل می‌گیرد، آنجا عنوان می‌شود که منشأ ارز مهم نیست و کالاها باید ‌ترخیص شوند اما دو روز بعد یعنی 13 آبان که روز انتخابات آمریکا است، جلسه تنظیم بازار شکل می‌‌گیرد. به عبارتی معیشت و کالاهای اساسی را به گروگان گرفته‌اند حالا سوءمدیریت یا هر تصمیمی.