kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
نایب‌رئیس‌کانون انجمن صنفی مرغداران:

تمام نهاده‌­های دامی بازار سیاه با ارز دولتی وارد شده است!

نایب ‌رئیس ‌کانون انجمن صنفی مرغداران گفت: از یکسال گذشته تا کنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی و غیردولتی صورت نگرفته است و قطعا نهاده‌های موجود در بازار سیاه دولتی هستند.



حبیب اسدا... نژاد در گفت‌­وگو با خبرگزاری ایسنا با انتقاد از شرایط تامین و توزیع نهاده‌های مورد نیاز طیور، گفت: برخی از واحدهای مرغداری بیش از ۳۰ روز از سن گلهایشان می‌گذرد و براساس اعلام سامانه بازارگاه ۴۰ روزه باید مرغ هایشان را تخلیه کنند اما این واحدها هنوز یک کیلوگرم هم نهاده دولتی دریافت نکرده‌اند.
وی افزود: یعنی مرغداران مورد نیاز خود را خریداری و پولش را واریز کرده است اما از طرف واردکننده‌ای که قرار است دان را تحویل دهد به بهانه‌های مختلف بارگیری صورت نمی‌گیرد و مرغدار مجبور است برای یک دوره تولید هم هزینه نهاده دولتی را بپردازد و هم از بازار آزاد نهاده تهیه کند.
نایب‌رئیس‌کانون انجمن صنفی مرغداران ادامه داد: دولت به برخی مجموعه‌ها نهاده مازاد می‌دهد تا بحران را کنترل کند؛ در حالیکه مرغدارانی که در سالن، مرغ در حال پرورش دارند، دسترسی به نهاده و دان دولتی ندارند! از یکسال گذشته تا کنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات نهاده‌های دامی با ارز نیمایی و غیردولتی صورت نگرفته است و قطعا نهاده‌های موجود در بازار سیاه دولتی هستند.
اسدا... نژاد اضافه کرد: به عبارت دیگر تمام نهاده‌هایی که در بازار آزاد فروخته می‌شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و در توزیع نهاده‌های دولتی انحراف وجود دارد. وزارت جهاد کشاورزی مدعی است نهاده به اندازه کافی وارد سامانه بازارگاه نمی‌شود، در حالی که وزارت صمت مدعی تامین کامل نهاده‌ها است!
وی با ‌اشاره به اینکه برخی از واردکنندگان و تجار به تعهدات خود به درستی عمل نمی‌کنند و به موقع نهاده تحویل واحدهای مرغداری نمی‌دهند، گفت: شاید این افراد می‌خواهند سامانه بازارگاه را ناکارآمد جلوه دهند و این سامانه را به طور کل از رده خارج کنند زیرا سامانه بازارگاه دست واسطه‌ها و سودجویان را در توزیع نهاده‌ها قطع می‌کند و این به نفع کسانی که قبلا در نبود سامانه بازارگاه از شرایط منتفع می‌شدند، نیست.
نایب ‌رئیس‌کانون انجمن صنفی مرغداران با بیان اینکه توزیع مرغ کمتر از قیمت مصوب و تحویل نهاده مازاد به برخی مجموعه‌ها در قبال تحویل مرغ در بازار سیاست غلطی است که دولت در پیش گرفته، گفت: دولت اگر صد در صد نهاده‌های مرغداری‌ها را به موقع تامین کند هیچ مشکلی در تامین مرغ ۲۰ هزار و۴۰۰ تومانی وجود نخواهد داشت.
در همین زمینه، مجید زارعی تولیدکننده و واردکننده بذر علوفه در گفت­‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار داشت: در تولید علوفه مولد تولید، بذر است اما متأسفانه دولتمردان در سیاستی متناقض، ارز ۴۲۰۰ تومانی مولد تولید را حذف کرده‌اند درحالی‌که به محصول نهایی یعنی نهاده همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.
وی با‌اشاره به بخشنامه بانک مرکزی در تیر ماه امسال که بر اساس آن بذر از گروه کالایی یک به گروه کالایی دو انتقال یافت، گفت: چطور ممکن است که دولت قیمت بذر را پنج برابر افزایش دهد اما نهاده‌های دامی همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شوند؟ بخشنامه ناگهانی و یک‌شبه بانک مرکزی مشکلات بسیار زیادی را برای واردکنندگان به وجود آورد. ما به همین دلیل نتوانستیم کالای خود را ترخیص کنیم و در حال حاضر این کالا متروکه اعلام شده است. بذرهایی که در گمرکات رسوب کرده، مورد هجوم موش‌ها قرار گرفته و به جای آنکه در مزارع کشت شود، خوراک موش شده است.